Trojnožky vs. Nesrovnal, reklamná firma žaluje mesto Bratislava

Bratislavu pohltil vizuálny smog alebo jednoducho povedané, všade je reklama. V aktuálnej bitke na tomto poli stojí proti sebe bratislavský magistrát na čele s primátorom Nesrovnalom a spoločnosť, ktorá sa prenájmom reklamných plôch živí.

18.03.2016 16:02
trojnozka, reklama Foto: ,
Reklamná trojnožka na nábreží Dunaja.
debata (7)

Magistrát spoločnosti, ktorá podniká s vonkajšou reklamou, neudelil povolenie na ďalšie umiestňovanie reklamných nosičov, tzv. trojnožiek, na svojom území a nariadil 428 odstrániť. Prestrelka medzi magistrátom a firmou Pre Sent sa ťahá od minulého leta. Spoločnosť sa rozhodla zažalovať mesto aj primátora.

„Už nechceme byť ďalej obeťou šikany a arogancie moci zo strany vedenia Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy. Preto sme podali 3.3.2016 na Krajský súd Bratislava žalobu na preskúmanie zákonnosti rozhodnutia primátora hlavného mesta SR Bratislavy,“ uviedol konateľ spoločnosti Peter Šrůtek.

Vedenie samosprávy si však stojí za tým, že postupovalo v súlade s predpismi a zákonom. „To, že postupujeme podľa zákona, odzrkadľuje aj fakt, že sme nemohli reklamné zariadenia odstrániť bez právoplatného rozhodnutia orgánov na to určených – takéto rozhodnutie od Okresného úradu už ale máme a je právoplatné,“ uviedol primátor Ivo Nesrovnal.

Za primátorom v tomto prípade stoja aj aktivisti

Bratislava si pred časom nechala spraviť evidenciu vonkajších reklamných zariadení s plochou viac ako tri metre štvorcové. Zistila, že na území hlavného mesta je 9 600 takýchto reklamných plôch. Vznikla tak mapa ich umiestnenia. Mesto postupne zisťuje, či sú legálne a komu patria pozemky, na ktorých stoja. Bratislavský magistrát zároveň nevydáva povolenia na nové reklamné zariadenia.

zväčšiť Reklamné trojnožky vedľa Divadla P. O.... Foto: Marianna Mikešová, Pravda
trojnozka, reklama Reklamné trojnožky vedľa Divadla P. O. Hviezdoslava.

Matúš Čupka zo Zelenej hliadky hovorí, že magistrát je prvou samosprávou v rámci hlavného mesta, ktorá sa pustila do riešenia problematiky vonkajšej reklamy. Miestami totiž jej agresívne a neregulované rozšírenie v uliciach mesta pripomína akúsi zlatú horúčku.

„Rozumiem tomu, že nechce byť tou prvou reklamnou spoločnosťou, ktorá príde o svoj dlhoročný kšeft a úspešné podnikanie s našimi spoločnými verejnými priestormi. Niekto však musí byť prvý,“ dodal Čupka.

Je však nevyhnutné čo najrýchlejšie nastaviť pravidlá – rozumnú reguláciu a férovú cenu za prenájom, ktorá by sa spätne premietla do pokladne mesta. Krok za krokom sa normatívu budú musieť podriadiť aj veľkí hráči. Samospráva však potrebuje vytvoriť návod, podľa ktorého by sa umiestňovanie vonkajšej reklamy riadilo.

Podľa Ernesta Mocného z iniciatívy Mesto bez reklamy by bolo ideálne novelizovať cestný zákon, aby sa zvláštne užívanie komunikácie nezneužívalo na umiestňovanie reklamy. „Drzosť týchto firiem nepozná hraníc, čo je zjavné už dlhšiu dobu," dodal s tým, že nikto nechce odstrániť úplne všetku reklamu, ale jej množstvo už dávno presiahlo únosnú mieru.

Upozornil aj na nefunkčné telefónne búdky. „Za zabratie priestranstva ani neplatia, dlžia veľké sumy mestským častiam aj hlavnému mestu, sú rozbité, často majú odkryté elektrické káble," doplnil Mocný s tým, že v skutočnosti ide o kabíny s tzv. citylightami, teda presklennou a podsvietenou reklamnou plochou.

Genéza sporu o trojnožky

Magistrát chcel v rámci boja s vizuálnym smogom zrušiť povolenie pre spoločnosť Pre Sent ešte pred jeho vypršaním. „Hlavné mesto trpí obrovským počtom reklamných zariadení na svojom území, ktoré si uzurpujú verejný priestor, ktorý patrí Bratislavčanom a máme preto snahu tento reklamný smog znižovať,“ argumentoval primátor.

Spoločnosť sa však odvolala a na Okresnom úrade (OÚ) aj uspela. Trojnožky tak mohli zostať v uliciach, kým platnosť povolenia dobehla, teda do vlaňajšieho júna. Následne sa hlavné mesto rozhodlo spoločnosti ďalšie povolenie už neudeliť. Firma protestovala s tým, že uplynulé dva roky problém nebol. Konateľ spoločnosti Peter Šrůtek zároveň dodal, že Pre Sent sa ako jediná spoločnosť v Bratislave orientuje najmä na propagáciu kultúrnych, spoločenských či športových podujatí a informuje Bratislavčanov o aktuálnych akciách v meste. Spoločnosť však nepríde o všetky reklamné plochy, ktoré prenajíma a nie je jediná, ktorej magistrát neudelil povolenie.

Nesrovnal si však boj s nelegálnou reklamou a vizuálnym smogom vzal za svoju vlajkovú loď a spoločnosť nové povolenie napokon nedostala. Opäť sa tak obrátila na Okresný úrad. Kým Peter Šrůtek sa opiera o rozhodnutie OÚ Bratislava z 24. septembra minulého roka, ktorý rozhodnutie mesta neudeliť spoločnosti ďalšie povolenie označil za nezákonné a zrušil ho. Podľa magistrátu však úrad konštatoval iba procesné pochybenie, ktoré napravili. Povolenie Pre Sent nedostal a magistrát nariadil reklamné trojnožky odstrániť.

„Spoločnosť tak nespravila a preto vec skončila na Okresnom úrade. Už máme právoplatné rozhodnutie Okresného úradu, voči ktorému nie je možné sa odvolať, a spoločnosť musí 428 trojnožiek odstrániť,“ uviedol pred časom primátor na sociálnej sieti. Trojnožky sú však stále v uliciach Bratislavy. Mesto sa teda rozhodlo, že ich odstráni na vlastné náklady.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #vizuálny smog #trojnožky