Cyklistom pomôžu vyhnúť sa Strečnu. Postavia im nové mosty

Je to „jazda o život". Takto skúsení cyklisti opisujú cestovanie zo Žiliny do Martina po hlavnej ceste cez Strečno. Úsekom denne prejde vyše 30-tisíc áut vrátane kamiónov a komunikácia po prekreslení na trojpruhovú, nemá v niektorých úsekoch žiadne krajnice. Žilinská župa preto pripravuje projekt cyklotrasy, ktorá jazdcom na dvoch kolesách pomôže vyhnúť sa frekventovanej trase.

26.04.2016 14:00
pltnici Foto: ,
Cyklochodník povedie popri Váhu, okolo hradov, pltí, cez atraktívny Domašínsky meander.
debata (1)

Cesta cez Strečno bude totiž aj po vybudovaní tunela a diaľnice naďalej významnou a vyťaženou cestou medzi martinským a žilinským regiónom. Podľa modelu, ktorý pre rok 2020 vypracoval Výskumný ústav dopravný, by tadiaľ malo prejsť približne 5 100 vozidiel denne. A v prípade odstávky tunela bude cesta slúžiť aj ako obchádzková trasa pre tranzitnú dopravu medzi západom a východom republiky.

Riskantnej jazde popod Strečno sa cyklisti v súčasnosti môžu vyhnúť len náročným horským terénom. Cyklochodník, ktorý by mal spojiť horné Považie a Turiec, má mať 17 kilometrov a mal by viesť okolo rieky Váh cez Domašínsky meander. „Táto trasa by ponúkala bezproblémovú rovinatú segregovanú cyklotrasu, ktorá by podľa môjho názoru neslúžila len cyklistom, ale možno aj korčuliarom či peším," mieni šéf Turčianskej bicyklovej skupiny JUS Dušan Kubička. Lákať môže aj niekoľkými zaujímavosťami, sú na nej dva stredoveké strečnianske hrady, skaly Margita a Besná či obnovená turistická atrakcia – plte na Váhu.

Žilinská župa plánuje cyklotrasu vybudovať do roku 2020, zatiaľ má vypracovanú štúdiu. Plán je nákladný, predpokladaný rozpočet je až šesť miliónov eur, župa sa chce uchádzať o eurofondy. Usporiadať treba pozemky a projekt bude aj technicky veľmi náročný, súčasťou cyklotrasy má byť aj šesť mostov, ktoré budú križovať rieku Váh z jedného brehu na druhý, z toho päť premostení bude nových.

Cyklochodník má však zasiahnuť aj do národného parku. To sa nepáči Martinovi Krištofovi z Občianskeho združenia Mulica. Podľa neho sa mali realizátori projektu chránenému územiu vyhnúť a ísť popri brehu rieky, ktorý je bližšie k ceste a nie je súčasťou rezervácie. „Keď sa už raz zasiahne do prírodnej rezervácie, môže to spustiť lavínu ďalších zásahov. Keď už kraj navrhol postaviť päť nových mostov, tak za tie peniaze a technickú námahu sú jednoduchšie riešenia ako napríklad viesť cyklolávku po konzolách," povedal.

Projekt budú komplexne hodnotiť aj ochranári. „Momentálne prebieha proces posúdenia vplyvu stavby na životné prostredie a len čo dostaneme zelenú, budeme môcť pokračovať ďalšími krokmi, a to výberom projektanta na túto stavbu," uviedla hovorkyňa žilinskej župy Lenka Záteková.

Plánovaná cyklotrasa by bola pokračovaním už existujúcej cesty pre bicyklistov BikeKia, ktorá má 16 kilometrov a vedie zo Žiliny od hradu Budatín k hradu Strečno.

Cyklobusy zo Žiliny

Aj tento rok plánuje žilinská župa poslať na cesty cyklobusy. Jazdcov na dvoch kolesách dopravia k vzdialenejším cyklotrasám bez toho, aby sa viezli autom alebo na bicykloch popri rušnej ceste. Cyklobusy župa spustila vlani pred prázdninami a jazdili do Terchovej a Bystrickej doliny na Kysuciach. V projekte chce pokračovať aj túto letnú sezónu, do ktorých regiónov budú autobusy prispôsobené na prepravu bicyklov jazdiť, sa ešte rozhoduje.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Strečno #cyklistická trasa