Starý most sa otvára chodcom a cyklistom

Po dlhých piatich mesiacoch, čo bratislavský Starý most stál prakticky hotový, no nikto nepovolaný naň nesmel, konečne nastal deň D. Vo štvrtok okolo poludnia si budú môcť vynovenú a takmer úplne prestavanú konštrukciu "na vlastné nohy" odskúšať prví nedočkaví chodci a cyklisti. Prvé električky s cestujúcimi do Petržalky však premostením začnú jazdiť najskôr od júla.

19.05.2016 07:00
debata (13)

„Ráno začíname odstraňovať dopravné značenie, ktoré informuje o uzávere mosta, a rovnako aj zábrany zo Štúrovej ulice tak, aby sme najneskôr na poludnie mohli priestor v časti sprístupniť pre chodcov a cyklistov,“ potvrdila hovorkyňa mesta Ivana Skokanová.

Most s výnimkou električkovej trate je už riadne skolaudovaný a 15. mája uplynula aj 30-dňová zákonná lehota, v ktorej sa proti kolaudačným rohodnutiam mohli odvolať zúčastnené strany. „Počkali sme ešte niekoľko dní, či nejaké odvolanie nepríde poštou, no nestalo sa,“ doplnila Skokanová.

Električku ešte kolaudačné termíny na Starý most nepustili. Bratislavský samosprávny kraj, ktorý má kompetencie špeciálneho stavebného úradu pre mestské električkové a trolejbusové dráhy, však uisťuje, že sa ich snaží skrátiť „na doraz“.

„Ak všetko pôjde bez problémov, začiatkom júla bude možné spustiť skúšobnú prevádzku,“ informovala hovorkyňa kraja Lucia Forman Habancová. O čosi skôr sa však električky znovu vrátia na staromestskú Štúrovu ulicu.

Stavbári na Starom moste ohlásili „hotovo“ vlani 15. decembra. V rámci prvej časti projektu nosného systému bratislavskej mestskej hromadnej dopravy ukončili aj výstavbu električkovej trate v úseku zo Starého Mesta po petržalskú Bosákovu ulicu, ktorá mostom prechádza.

Nový Starý most

  • začiatok výstavby október 2013, ukončenie 15. december 2015
  • dielo vrátane električkovej trate zo Starého Mesta do Petržalky stálo necelých 70 miliónov eur, z nich 85 percent sa hradilo z eurofondov, 10 percentami prispel štát a zvyšnými piatimi mesto Bratislava
  • súčasťou premostenia sú okrem električkovej trate aj chodníky pre peších a cyklistov a tiež štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami
  • nová oceľová konštrukcia má dĺžku 465,4 m, šírku 22,05 m, v miestach s vyhliadkami 33,25 m a hmotnosť približne 10-tisíc ton
  • pri výstavbe sa zbúrali dva pôvodné riečne piliere, nahradil ich jeden nový medzi nimi, v Dunaji sa tak plavebná dráha rozšírila na 140 metrov, a keďže vybudovaním v miernom oblúku sa most v mieste plavebnej dráhy aj zvýšil, popod most už môžu plávať lode európskych parametrov
  • pre peších a cyklistov most otvoria počas nasledujúceho víkendu, električky ním prevezú prvých cestujúcich najskôr začiatkom júla

Následne sa v januári začala kolaudácia dokopy 140 objektov súvisiacich s celou stavbou. Kolaudovali sa v rámci desiatich samostatných konaní prostredníctvom štyroch úradov – špeciálneho stavebného úradu hlavného mesta, stavebného úradu Petržalky, špe­ciálneho stavebného úradu Bratislavského samosprávneho kraja a bratislavského okresného úradu.

Na hotovej električkovej trati sú nateraz štyri zastávky: Šafárikovo námestie, Sad Janka Kráľa, Farského a Jungmannova. Mesto však už na projektoch predstavilo aj jej nadväzujúci, takmer štvorkilometrový úsek po Janíkov dvor, na ktorom pribudne sedem zastávok: Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor.

Oproti predchádzajúcim zámerom radní upustili od výstavby súbežnej štvorprúdovej cesty, ktorú odmietli občania aj Európska komisia. Popri trati povedú len cyklochodníky, bude zatrávnená, električky oproti inej doprave získajú preferencie. Výstavba je plánovaná na roky 2018 až 2020.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Starý most