Pri Blatnom sa ukrývala asi sedemtisícročná osada

Pri Blatnom, kde sa pripravuje nová diaľničná križovatka, našli archeológovia podľa predbežných výsledkov až desať obydlí z obdobia okolo päťtisíc rokov pred naším letopočtom. Hovoria, že takýto počet je výnimočný.

15.08.2016 14:00
Blatné, archeológovia Foto:
Archeológovia objavili pri Senci osadu, ktorú rámcovo datujú do obdobia mladšej kamennej doby, teda okolo päťtisíc rokov pred naším letopočtom.
debata (9)

Archeológovia začali skúmať terén v okolí križovatky Blatné na diaľnici D1 v okrese Senec už v apríli. Pohybovalo sa tu viac ako 30 odborníkov z bratislavskej ARCHEOLOGICKEJ AGENTÚRY. Počas štvormesačných prác našli viac ako 500 objektov.

Väčšina z nich, viac ako 400, pochádzala zo zaniknutej osady, ktorú vedci rámcovo datujú do obdobia okolo 5¤000 rokov pred naším letopočtom. Ide o obdobie neolitu – mladšej kamennej doby, v ktorom dochádza k prijatiu usadlého spôsobu života a nástupu poľnohospodárstva s chovom domácich zvierat.

„Na základe objavených artefaktov ju môžeme prisúdiť kultúre s mladšou lineárnou keramikou (typ zdobenia keramiky). Podľa predbežných výsledkov sme tu našli až desať neolitických obydlí, takzvaných dlhých domov, čo je skutočné výnimočný archeologický objav,“ podotýka generálny riaditeľ ARCHEOLOGICKEJ AGENTÚRY František Žák Matyasowszky.

Okrem toho objavili aj desiatky hliníkov, jám, ktoré sa využívali na ťažbu hliny, a ďalších ťažobných a odpadových jám. „Našli sme dokonca pochovaného jedinca v zásobnej jame. Kostra ležala v skrčenej polohe na ľavom boku s východno-západnou orientáciou,“ približuje Matyasowszky.

Zvyšných asi sto nálezov pochádza z obdobia vrcholného stredoveku, teda z 13. až 14. storočia. K najdôležitejším objektom patria piecky a pece rôznych rozmerov. K nim patria predpecné jamy, ktoré mali zrejme tiež výrobný charakter.

V jednej zo zásobných jám z mladšej doby... Foto: Archeologická agentúra
Blatné, vykopávky V jednej zo zásobných jám z mladšej doby kamennej našli kostru v skrčenej polohe.

„Pravdepodobne ide o o akúsi špecializovanú priemyselnú či výrobnú zónu. Bola oddelená od obytnej časti osady, ktorú sme však nenašli. Je pravdepodobné, že sa nachádza v blízkosti nami skúmaného územia, mimo záberu stavby,“ myslí si generálny riaditeľ.

Nálezy ako keramika sa našli už na povrchu ornice, hornej vrstvy pôdy. „Samotné neporušené časti archeologických objektov sa nachádzali 0,5 až 0,8 metra pod pôvodným terénom. Väčšina z nich bola v hĺbke do 1,5 metra od pôvodného terénu. Mali sme aj objekty, ktorých dno bolo v hĺbke takmer tri metre,“ približuje Matyasowszky.

Archeológovia začínali povrchovým výskumom, pričom terén skúmali aj s detektorom kovov. Po ňom nasledoval geofyzikálny prieskum, pri ktorom sa používajú špeciálne prístroje. Tie dokážu identifikovať potenciálne archeologické objekty pod zemou.

„Na základe toho sme určili miesta s vysoko pravdepodobným výskytom archeologických objektov a prípadných artefaktov. Na týchto miestach sme odstránili ornicu a podorničie a urobili výkopové práce,“ hovorí generálny riaditeľ.

Novú diaľničnú križovatku Blatné pripravuje Národná diaľničná spoločnosť. Práce na jej stavbe prebiehali podľa jej hovorkyne Michaely Michalovej paralelne s archeologickým prieskumom. „V súčasnosti sú výskumné práce na konci a terén sa pripravuje na výstavbu.“

Všetky nálezy presunuli do temperovaných priestorov, kde sa budú spracovávať. Každý jeden sa očistí, zadokumentuje, zakonzervuje, zabalí a uloží. Dokumentovanie celého archeologického výskumu je podľa Matyasowszkého náročný proces, ktorý potrvá niekoľko mesiacov. Nálezy potom odovzdajú pamiatkarom.

Prestavba križovatky Blatné

Súčasťou prestavby križovatky Blatné bude okrem rozšírenia diaľnice D1 v úseku Senec – Blatné na plnohodnotný šesťpruh aj vybudovanie nového mosta na ceste I/61 medzi obcou Blatné a Sencom, ktorý vedie ponad diaľnicu. Starý preto zbúrajú a vodiči budú musieť používať obchádzkové trasy. „Niektoré etapy vedenia dopravy a obchádzkové trasy počas výstavby sú ešte v štádiu riešenia a odsúhlasovania na odbore dopravy Prezídia Policajného zboru,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová. V prvej fáze je priorita vybudovať obchádzkovú obojsmernú komunikáciu, na ktorú bude presmerovaná doprava medzi obcou Blatné a mestom Senec v čase demolácie a výstavby mosta.

„Obchádzková trasa bude vedená od existujúcej križovatkovej vetvy, súbežne s diaľnicou v smere na Bratislavu a bude sa napájať pod existujúci podjazd pod diaľnicou pri Červenom majeri,“ priblížila Michalová. Cesta bude dočasnou stavbou, kým sa nedokončia hlavné objekty križovatky. Obchádzková trasa by mala ďalej pokračovať cez seneckú mestskú časť Svätý Martin. „Následne budú nevyhnutné aj krátkodobé obmedzenia na diaľnici D1, o ktorých budeme včas informovať,“ dodala hovorkyňa. Ukončenie výstavby križovatky je podľa NDS naplánované na december 2017.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľničná križovatka #archeologická pamiatka