Kysuce hustnúcu dopravu nezvládajú

Každý deň tisícky áut, ktoré prechádzajú centrom Svrčinovca po úzkej ceste bez chodníkov. Vodiči stoja v kolónach, ďalší sa nemôžu dostať z bočných ciest na hlavnú. Deti majú problém ísť bezpečne do školy, ľudia včas za prácou či lekármi do okresného mesta.

21.09.2016 15:00
Svrčinovec, doprava Foto: ,
Dopravná situácia vo Svrčinovci zachytená v utorok o desiatej dopoludnia. Cez dopravnú špičku ráno či popoludní je situácia ešte horšia.
debata

Objem dopravy už niekoľko rokov prekračuje kapacitu cesty. Situácia sa má ešte zhoršiť po dokončení úseku D3 zo Svrčinovca do Poľska. Vtedy sa obec pre nedostavanú kysuckú diaľnicu zmení na ešte väčší lievik.

Prasknuté múry na domoch a neustály hluk. Ľuďom sa pri hlavnej ceste do Česka a Poľska žije ťažko. „Nedá sa ani spať. Cítime otrasy rodinného domu, chvenie a aj veľký hluk,“ hovorí o nepríjemnostiach obyvateľ Svrčinovca Jozef Jurišta. Situácia v obci sa podľa starostky Renáty Majchrákovej zo dňa na deň zhoršuje.

„Kedysi bývali zápchy na začiatku a na konci týždňa. Momentálne nezáleží, či je sviatok, piatok, cesta je stále plná kamiónov. Ľudia, aj keď sú len 200 metrov od svojho bydliska, nemajú šancu odbočiť, musia čakať aj 20 minút v kolóne,“ hovorí starostka.

Ľudia sa búria. „Občania chcú zablokovať cestu, v prípade, že sa situácia nezmení, nezlepší. Myslím, že pre občanov by bolo signálom, že sa podpíše výstavba úseku Čadca Bukov – Svrčinovec,“ naznačuje starostka. Diaľnica sa na horných Kysuciach už stavia, ale len úsek zo Svrčinovca k poľskej hranici. Dokončený by mal byť ešte tento rok.

Kedy sa začne stavať nadväzujúci úsek Čadca Bukov – Svrčinovec (5,6 km), však stále nie je známe. V súčasnosti stále prebieha vyhodnocovanie ponúk na výstavbu tohto úseku. "Ide o zložité a komplexné dielo, ktoré si vyžaduje dôsledné posúdenie.

S výstavbou úseku sa začne po podpise zmluvy s úspešným uchádzačom. Predpokladaná lehota výstavby je 48 mesiacov," uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Pre prihraničný región však bude mať diaľnica D3 oveľa väčší význam až vtedy, keď bude tvoriť súvislú trasu a tranzitná doprava nebude musieť prechádzať centrom Čadce a Svrčinovca. Aktuálne cestou I/11 medzi Svrčinovcom a Čadcou jazdí denne približne 15-tisíc áut, z toho zhruba tretina sú nákladné vozidlá.

Starostovia už v minulosti volali po tom, aby sa prejazd kamiónov obmedzil, to však nie je možné, pretože cesta I/11 je kľúčovým medzinárodným cestným ťahom zo severu na juh.

Dopravní experti predpokladajú, že po otvorení diaľnice zo Svrčinovca k poľskej hranici sa tranzitná doprava cez Kysuce ešte zvýši, možno aj o 20 percent. Privádzač na tento diaľničný úsek je práve v katastri Svrčinovca, čiže aj nápor nákladnej dopravy ešte zosilnie.

„Predpokladá sa, že časť dopravy zo súčasných hraničných priechodov na Orave, na Makove a zo Svrčinovca sa presunie na tento úsek,“ hovorí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Kysuce