Zubatý vláčik púšťa paru už dvanásť desaťročí

Je nielen slovenským, ale aj celoeurópskym unikátom. Ozubnicová železničná trať v Tisovci je len jednou z dvoch existujúcich a funkčných ozubnicových tratí využívajúcich dvojdielny aptový systém na starom kontinente. Druhá podobná trať je iba v českom Tanvalde. V týchto dňoch si pripomína 120. výročie jej vybudovania. Po desiatkach rokov odmlky po nej opäť historický parný rušeň s vagónmi preváža turistov.

27.10.2016 17:00
Ján Spišiak, zubačka, múzeum Foto: ,
V železničiarskom múzeu v Tisovci majú mnoho zaujímavých artefaktov. Na snímke čestný predseda OZ Zubačka Ján Spišiak.
debata

O vybudovaní ozubnicovej železnice v Tisovci sa začalo uvažovať už v roku 1872, budovať ju začali o rok neskôr a skončili v roku 1896. Do prevádzky ju uviedli 30. novembra toho roku. Zakladajúci člen a čestný predseda Občianskeho združenia Zubačka v Tisovci Ján Spišiak hovorí, že ju vybudovali na prepravu tovaru, keďže v tých časoch bol v Tisovci fungujúci železiarsky priemysel. Dvojdielny aptový systém je podľa neho unikátny. „Koľajnice sú namontované na oceľových podvaloch, v strede sú dva ozubnicové pásy prichytené na liatinových stoličkách. Tieto sú upevnené v železných podvaloch,“ opisuje konštrukčnú podobu trate.

Systém ozubnice bol vtedy potrebný na zdolanie veľkého prevýšenia. Vtedajšie parné rušne neboli schopné zdolať vyššie prevýšenie ako 40 promile. No a podľa Spišiaka trať, ktorú vtedy vybudovali, išla územím s prevýšením viac ako 50 promile. „Ozubnica bola vybudovaná v dĺžke 5¤836 metrov, no zložená je z dvoch častí, keďže na sedle Zbojská je asi kilometrová rovina,“ hovorí Spišiak.

Parný rušeň - veterán, ktorý po ozubnici v... Foto: Milan Slabej
vlak, ozubnica Parný rušeň - veterán, ktorý po ozubnici v Tisovci vozí turistov.

Ozubnicovú trať využívali do polovice 60. rokov minulého storočia, keď začal v Tisovci zanikať železiarsky priemysel. Navyše vývoj išiel ďalej, vyrábali sa silnejšie a modernejšie rušne, ktoré boli schopné podobné prevýšenie zdolať aj bez pomoci ozubnicového systému.

Nápad oživiť starú ozubnicovú trať v Tisovci sa zrodil na prelome tohto a minulého storočia. Najskôr Múzejno-dokumentačné centrum v Bratislave objavilo, že v Rumunsku sú štyri parné lokomotívy, ktoré spĺňajú podmienku jazdy po ozubnicovej trati. Dve z nich sa podarilo v roku 2002 za finančnej podpory vlakového nadšenca Boda Hauswalda a Georga Hocevara priviezť na Slovensko a opraviť. „Opravovali sa v súkromnej spoločnosti v Martine, kde z dvoch lokomotív spravili jednu. Opravu financovali železnice,“ spomína Spišiak.

Historické jazdy na šestnásťkilometrovej trati... Foto: Milan Slabej
Parný rušeň, vlak, tisovec, turisti Historické jazdy na šestnásťkilometrovej trati Tisovec - Pohronská Polhora organizujú od marca do konca septembra.

V roku 2004 vzniklo v Tisovci občianske združenie Zubačka, ktoré sa podujalo obnoviť jazdy na historickej trati. Toto úsilie podporila v roku 2007 aj vtedajšia vláda, ktorá na výjazdovom zasadnutí v Tisovci schválila uznesenie o podpore a oživení ozubnicovej trate v Tisovci ako kultúrneho dedičstva regiónu. Na základe tohto uznesenia trať opravili a sfunkčnili Železnice SR. „My sme po založení zo šrotu získali a opravili starý motoráčik a vozne, ktoré sme začali využívať na občasné vyhliadkové jazdy po ozubnicovej trati. V roku 2012 sme získali do prenájmu opravenú lokomotívu T IVc 4296 priamo z opravovne vo Vrútkach. Od Múzejno-dokumentačného centra sme získali aj tri dobové vozne a mohli sme plánovať jazdy pre turistov historickým parným vlakom. Prvá jazda pre turistov sa konala 4. októbra 2014,“ zdôraznil Spišiak.

keď v časti rušeň prechádza po ozubnici, organizujú od marca do konca septembra, keďže depo nie je prispôsobené na zimnú prevádzku. Vlak nejazdí pravidelne, o plánovaných jazdách sa turisti môžu dozvedieť na internetovej stránke združenia. „Tohto roku sme mali sedem plánovaných a jednu mimoriadnu jazdu. Kapacita vozňov pre 150 ľudí býva zvyčajne plná. Mali sme tu už turistov z Nemecka, Holandska, Rakúska, Rumunska, no aj z Vietnamu,“ podotýka Spišiak. Pri jazde po ozubnici majú turisti viacero neopakovateľných zážitkov. Zaujímavosťou trate je samotný ozubnicový systém, potom vyše 50-promilové prevýšenie trate, jazda po dvoch mostoch – Pod dielom a po Čertovom moste, ale aj prejazd tunelom. Železniční nadšenci z Tisovca sprevádzkovali pri depe v železničnej stanici aj múzeum, ktoré víta návštevníkov v čase jázd nostalgických vláčikov už deväť rokov.

Jazdy na trati Tisovec - Pohronská Polhora sú v... Foto: Milan Slabej
parný rušeň, ozubnica, Tisovec, Jazdy na trati Tisovec - Pohronská Polhora sú v dĺžke 16 kilometrov.

Spišiak, ktorý vlakom a železnici zasvätil celý život, si pochvaľuje spoluprácu a podporu samosprávy v Tisovci, ktorá železničiarskym nadšencom maximálne vychádza v ústrety. Primátor Tisovca Peter Mináč zasa hovorí, aký má obnovená ozubnica význam pre mesto. „Z roka na rok k nám smeruje viac turistov a návštevníkov a verím, že tento trend bude pokračovať. Z historického hľadiska možno ozubnicu považovať za celoeurópsky unikát,“ zdôraznil Mináč.

Uplynulý víkend si v Tisovci pripomenuli 120. výročie vybudovania ozubnicovej trate. Nechýbali jazdy historickým parným vlakom i motorovým vláčikom, ako aj bohatý kultúrny program. Podľa Spišiaka sa prišlo do Tisovca v sobotu 22. októbra pozrieť niekoľko sto zvedavcov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #rušeň #Tisovec