Robotníci z mostu pri Kurimanoch tvrdia, že problémom boli podpery

Hospitalizovaní robotníci z nemocnice v Spišskej Novej Vsi na zranenia po zrútení mosta nemyslia. Chýbajú im ich štyria priatelia, s ktorými dlhší čas spoločne pracovali.

03.11.2012 20:58 , aktualizované: 04.11.2012 15:36
Kurimany Foto:
Piatková tragédia pri Kurimanoch sa vyžiadala štyri ľudské životy.
debata (373)

V Spišskej Novej Vsi na Oddelení úrazovej chirgie sú hospitalizovaní zranení robotníci Peter Maškulka zo Spiša a Marek Keľar z Vranova nad Topľov. Nie sú živnostníkmi, ale obaja sú riadne zamestnaní. Prezradili, že sa všetci veľmi dobre poznali. Dlhší čas chodili spoločne pracovať na viaceré stavby, preto strata ich štyroch priateľov bolí o to viac.

„V okamihu, keď sa stalo toto nešťastie, nachádzali sme sa hore na konštrukcii a akurát sme nalievali betón do šalovania. Cítili sme, že pri tom, keď ťahajú pumpy betón hore, celá konštrukcia sa chveje. Za normálnych okolnosti to však malo ako vždy vydržať. Problém bol v podperách. Tie musia udržať takúto nosnosť,“ uviedol Maškulka.

„Pamätám si, že vrch nad podperami začal klesať. Spadol asi o 40 centimetrov a približne na sekundu alebo dve sa zastavil. Následne to celé spadlo dolu. Z 500 kubíkov betónu bola na vrchu konštrukcie naliata väčšina. Mali sme obrovské šťastie, že sme vyviazli živí. Je to žiaľ všetko o šťastnej alebo nešťastnej náhode. Nemyslíme na to, že sme zranení. Prišli sme o kamarátov. Boli sme veľmi dobrí priatelia. Vždy sme stáli jeden za druhým, keď bolo treba,“ dodáva.

Pravda zistila, že robotníci, ktorí pracovali na výstavbe mosta, boli spočiatku ubytovaní v obci Iliašovce. Neskôr sa však odsťahovali. Miestni občania potvrdili, že nikto z dediny na moste nepracoval. Priznávajú, že v piatok počuli poriadnu ranu. Vtedy nevedeli, čo sa vlastne stalo.

V nedeľu sa v okolí zrúteného mosta nachádzalo len niekoľko príslušníkov SBS. Neboli tam ani vojaci a nič sa nedialo. V porovnaní so sobotným dňom už k mostu nechodia ani početné návštevy ľudí z okolitých dedín. V pondelok by malo pokračovať odstraňovanie trosiek.

 Policajný vyšetrovateľ v Spišskej Novej Vsi už začal trestné stíhanie vo veci trestného činu všeobecného ohrozenia. Krajské riaditeľstvo polície v Košiciach na podnet riaditeľa Juraja Bukuša zriadilo pre objektívne a dôsledné vyšetrenie tejto nešťastnej udalosti vyšetrovaciu pracovnú skupinu.

Tá pracuje v zložení troch policajných vyšetrovateľov – znalcov súdneho ústavu inžinierstva, pracovníkov inšpekcie práce, ústavu súdneho lekárstva a ďalších policajtov z kriminálnej polície. Skupina už začala vyšetrovanie. V sobotu prebehlo pokračovanie v obhliadke miesta činu a vykonávajú sa ďalšie procesné úkony. O výsledku vyšetrovania bude polícia včas informovať.

Pracovná skupina skúmala trosky zrúteného mosta, ktorého okolie je ohradené policajnou páskou. Kvôli ľuďom z okolitých dedín Kuriman a Iliašoviec. S odstraňovaním trosiek pomáhajli aj zložky armády.

Príčiny zrútenia mosta v Kurimanoch sa vyšetrujú

„Smutnou pravdou je, že za túto nehodu niekto môže a musí niesť zodpovednosť.“ V diskusnej relácii RTVS O 5 minút dvanásť to povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. Dodal, že ešte je priskoro robiť čo i len predčasné závery vyšetrovania. V prípade zrútenia sa mosta pravdepodobne nevydržalo podporné lešenie. Možností, ktoré to zapríčinili, je ale viac. „Či to bol nekvalitný materiál, zlyhal ľudský faktor, alebo išlo o šetrenie na nesprávnom mieste, to ukáže až ďalšie vyšetrovanie.“

Na otázku, či sa problém neskrýva v lacnej ponuke, ktorou konzorcium Váhostav-SK a Bögl a Krýsl vyhralo vo verejnom obstarávaní, odpovedal, že nechce politizovať. „Tvrdíme však, že extrémne nízke ceny diaľnic sa musia niekde prejaviť. Či už na kvalite, alebo komforte pre cestujúcich. Pevne verím, že to takto nebolo v tomto prípade, pretože, ak by niekto šetril na takomto mieste a ohrozil svojich zamestnancov, to už by bol naozaj nonsens.“

V súčasnosti sa na stavbe vykonáva vyšetrovanie, v stredu až v štvrtok by malo prísť k odstraňovaniu sutín, ešte predtým sa však má určiť technologický postup týchto prác. „Potom prídu na miesto statici a geológovia, ktorí navŕtajú podložie, aby sa zistilo, čo sa vlastne stalo,“ uviedol Holák.

Ministerstvo chce vo zvýšenej kontrole preveriť ďalšie stavby, ako prvé chce preveriť 30 mostov, ktoré sú vo výstavbe. „Preveríme všetky stavby, aby sa nič podobné nestalo, v prípade nevyhnutnosti stavby aj zastavíme,“ do­dal Holák.

Vyhlásenie spo­ločnosti BÖGL a KRÝSL, k.s.
„Výstavbu mostu pre spoločnosť kompletne zabezpečovala ako generálna subdodávateľská firma slovenská spoločnosť SEMOS, spol. s r. o. Prešov. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť BÖGL a KRÝSL, K.S nebola priamym zhotoviteľom zrútenej stavby, nie sú jej známe príčiny pádu mostu, ani miera účasti konkrétnych osôb na uvedenom nešťastí.“

Vyhlásenie spoločnosti Semos, spol s r.o. Prešov

„Na tragickom mieste sme v piatok betónovali časť mosta. Pri betonáži povolila podporná konštrukcia, ktorú pre nás v subdodávke realizovala spoločnosť Skruže Weisse SK, k.s. Dôvody zrútenia mostnej konštrukcie môžu byť rôzne a preto sa k nim nebudeme v štádiu vyšetrovania predčasne vyjadrovať,“

Miroslav Molčan a Peter Sekerák, konatelia spoločnosti Semos, spol. s r.o. Prešov

Zdroj: Správy STV, RTVS

373 debata chyba