Rozbehla sa výstavba diaľnice pri Martine

Po dvoch rokoch opäť začínajú s výstavbou diaľnice D1 pri Martine. Základný kameň diaľničného úseku Dubná skala - Turany prvýkrát poklepkával v októbri 2009 vtedajší premiér Robert Fico. Súčasná vláda výstavbu 16,5-kilometrového úseku za takmer 335 miliónov eur cez PPP projekty zrušila a vysúťažila o takmer 200 miliónov eur nižšiu cenu.

12.11.2011 00:00
Základný kameň D1 pri Martine
Základný kameň D1 pri Martine
debata

„Doprava na ceste popri Martine cez Vrútky a Turany dosahuje v priemerne 22– až 27-tisíc vozidiel za 24 hodín, z toho je šesť- až osemtisíc kamiónov. Dnes sa začína výstavba, ktorá potrvá tri roky. Martinský úsek v dĺžke vyše 16 kilometrov je ucelený, to znamená, že môže byť vnímaný aj ako obchvat uvedených obcí a miest,“ povedal v piatok minister dopravy Ján Figeľ.

V máji vyhlásenú súťaž vyhral Váhostav, diaľnicu pri Martine má naprojektovať a postaviť počas troch rokov za 137,75 milióna eur bez dane. Váhostav predložil vo verejnej súťaži najnižšiu cenu spomedzi šiestich ponúk. „Som rád, že aj táto súťaž potvrdzuje oprávnenosť zrušenia podpísaného platného kontraktu pre PPP výstavbu vo forme piatich úsekov v jednom balíku, pretože to bolo predražené. Rozdiel oproti stavebným nákladom predchádzajúcej formy a dnes je dvesto miliónov eur, čo je obrovská čiastka a zároveň možnosť pre investovanie do ďalšieho úseku alebo do ekonomických a sociálnych opatrení, ktoré sú na Slovensku veľmi potrebné,“ povedal Figeľ.

Diaľnica Dubná Skala – Turany sa začne na území Vrútok, kde nadviaže na ďalší pripravovaný úsek Višňové – Dubná Skala. Koniec úseku bude v križovatke s cestou prvej triedy, odkiaľ má pokračovať úsek diaľnice Turany – Hubová. Súčasťou stavby bude diaľničný privádzač Martin v dĺžke 1,8 kilometra a štyri mimoúrovňové križovatky. Na diaľnici bude 27 mostov, štyri mimoúrovňové križovatky, dve odpočívadlá a vyše 13 kilometrov protihlukových stien. Výstavba diaľnice pri Martine má podľa odhadov zamestnať približne 2,5 tisíca ľudí.

debata chyba