Rusi zverejnili počítačovú simuláciu havárie aj s prepisom rozhovoru

Ruský Medzištátny letecký výbor (MAK) zverejnil oficiálnu počítačovú simuláciu havárie lietadla Jak-42D v Jaroslavli, na palube ktorého bol hokejový tím Lokomotív aj so slovenskou legendou Pavlom Demitrom.

10.11.2011 15:13
Jak-42 Foto:
Z lietadla hokejistov Lokomotivu Jaroslavľ zostal len vrak.
debata

Rekonštrukcia zachycuje posledné chvíle tragického letu vrátane prepisu rozhovoru posádky a letových záznamov. V troskách stroja zahynulo 44 ľudí. Prežil iba palubný inžinier Alexandr Sizov, ktorý v čase štartu sedel v chvostovej časti.

Podľa záverečnej správy MAK zverejnenej minulý týždeň tragédiu, vraj spôsobil jeden z dvoch pilotov: kapitán Andrej Selezňov(44) alebo druhý pilot Igor Ževeľov (49). Jeden z nich vraj 7. septembra tohto roku počas štartu nevedomky lietadlo brzdil.

„Za tragickou nehodou stroja Jak-42 v Jaroslavli bol celý reťazec nešťastných náhod a pochybení,“ cituje portál IDnes odborníka na letecké nehody Josefa Procházku, ktorý navštívil miesto tragédie ako aj sídlo MAK. Ako zdôraznil, Rusi v žiadnom prípade nechceli prípad zamiesť pod koberec. Zároveň poznamenal, že „posádka bola iba vrcholcom ľadovca“.

„Začína to výcvikom pokračuje preškolením a končí prístupom spoločnosti k ľudskému materiálu,“ tvrdil letecký odborník. Ako pripomenul, kapitán mal nalietaných skoro sedem tisíc hodín, druhý pilot mal trinásť tisíc, kapitán mal na tomto konkrétnom stroji nalietaných 1500 hodín, druhý pilot asi 690. „Neboli to teda žiadni začiatočníci,“ vraví Procházka.

Aj ďalší odborníci v tejto súvislosti nevylučujú, že nehodu mohla spôsobiť séria chýb. Od zlého výcviku a preškolenia na nový typ lietadla, cez chýbajúcu opierku na nohy až po skutočnosť, že druhý pilot bral lieky na neurologickú poruchu.

Ako padal Jak-42D v Jaroslavli – minúta po minúte

  • 11:51:32. Druhý pilot (2P): Koľko dáme? Deväť?
  • 11:51:35. Kapitán (K): Pravdepodobne osmičku.
  • 11:51:36. 2P: Osem a pol.

    (Posádka určuje polohu stabilizátora od oka. Nevie totiž presnú hmotnosť lietadla, pretože batožinu cestujúcich pred nástupom do lietadla nevážili).

  • 11:55:02. 2P: Sprava vpredu voľno, dostali sme povolenie na štart. (Druhý pilot dostal predbežný súhlas letového dispečera na štart. Jeho slová potvrdzujú, že dráha aj jej okolie boli voľné).
  • 11:57:06. 2P: Tak čo, ideme, štartujeme na redukovaný vzletový výkon?

    (Druhý pilot aj kapitán určujú aký režim použijú pri štarte stroja. Redukovaný vzletový výkon (nominál) sa používa väčšinou v prípade, že lietadlo nie je plne naložené. Nominálny výkon posádka vyrátala a nastavila správne. Druhou možnosťou je režim plného vzletového výkonu. Piloti sa ďalej hádajú odkiaľ začať štart. Od začiatku dráhy, alebo z miesta, v ktorom na ňu narolovali. Druhý pilot navrhuje prvú možnosť. Kapitán ale oponuje tým, že tam je zložité stroj otočiť. Štartovať napokon budú z polovice dráhy. Čím si o niečo skrátili rozbeh.

  • 11:58:18. Druhý pilot dostáva povolenie na štart. Lietadlo sa dostáva na samotnú dráhu.
  • 11:58:36. Začiatok rozbehu. Do konca dráhy je 2500 metrov. Pri tomto konkrétnom zaťažení stroja na vlietnutie mu stačilo 1200 metrov.
  • 11:58:37. K: 74… 76.
  • 11:58:40. Palubný inžinier (B): 74… 76… Režim.
  • 11:58:41. K: Čas, svetlá.
  • 11:58:42. B: Svetlá, čas.
  • 11:58:42. K: Posádka, štartujeme. Hranica – 190.

    (Začiatok rozbehu. Kapitán pripomína vzletovú rýchlosť 190 km za hodinu. Pri jej dosiahnutí by sa mal od zeme odlepiť predný podvozok lietadla. V prípade, že pred dosiahnutím spomínanej rýchlosti sa objaví chyba systému alebo porucha motora, posádka je povinná prerušiť štart a začať brzdiť). V niektorých momentoch sa nedalo určiť, kto hovorí a tak v sporných miestach hovoriaceho zaznamenali ako (E) – ekipaž – posádka.

  • 11:58:44. E: Potrebujeme 200.
  • 11:58:46. К: Hranica 200.

    (Kapitán určuje vzletovú rýchlosť na 200 kilometrov za hodinu. Podľa odborníkov ale stroj s takou váhou potreboval až 210 km za hodinu. Preto prišiel povel nastavenia maximálneho výkonu motorov ( bežne známeho ako TOGA režim. Posádka totiž zistila, že stroj sa nechová podľa očakávania a kapitán požiadal palubného inžiniera o maximálny možný výkon motorov. Bol to správny postup.

  • 11:58:48. E: Jeden… Dva…
  • 11:58:53. K: Tri… Štyri… Päť… Nominál. (Rátajú sekundy do spustenia motora v nominálnom režime).
  • 11:58:58. B: Nominálny.
  • 11:58:59. B: Rýchlosť stúpa. Parametre sú v norme. 130… 150… 170… 190… (Palubný inžinier informuje o zrýchlení stroja. Do tejto chvíle, odhliadnuc od niektorých nepresností v práci posádky, všetko prebieha normálne).
  • 11:59:21. V nahrávke jasne počuť zväčšujúce sa „rátanie“ predného podvozku. Poskakuje, ale nedokáže sa odlepiť od dráhy. Podľa vyšetrovateľov tesne predtým sa objavila „doplňujúca sila“ – ktorý si z pilotov mimovoľne zatlačil na brzdové pedále. Nahrávky z „čiernych skriniek“ ale nedali odpoveď na otázku kto a prečo tak urobil.
  • 11:59:24. E: Vzlet (Take-off).

    (Piloti ťahajú knipel – páku riadenia, silne na seba s cieľom odlepiť stroj od dráhy. Napriek úsiliu sa im to nedarí).

  • 11:59:27. B: 210.

    (Podľa vyšetrovateľov to bola ideálna rýchlosť na vzlietnutie lietadla s existujúcou hmotnosťou. Napriek tomu sa pri jej dosiahnutí od zeme neodlepil ani predný podvozok. Príčinou bolo, že spoločne s rastúcou rýchlosťou stroj brzdil hlavný podvozok).

  • 11:59:28. K: Vzlet ((Take-off).

    (Do konca dráhy bolo čosi menej ako kilometer. Kapitán nechápe čo sa deje ale chápe, že zvyšok dráhy mu nebude stačiť na vzlietnutie. Prikazuje preto zmeniť režim z „nominálneho“ na maximálny možný výkon motorov. Podľa vyšetrovateľov ak by bol v tomto momente kapitán prikázal prerušiť štart, tak stroj by síce zbehol z dráhy a poškodil sa, ale následky mohli byť minimálne).

  • 11:59:31. B: 220… 230.

    (Obyčajne Jak-42 vzlietne ľahko aj pri menšej rýchlosti, ale v tomto prípade sa aj predný podvozok rútil stále po dráhe. Pokračuje zápas motorov s brzdami).

  • 11:59:37. 2P: Pravdepodobne sme zle nastavili stabilizátor.
  • 11:59:41. K: Vzlet ((Take-off)! Vzlet ((Take-off)!
  • 11:59:41. B: 250.
  • 11:59:42. K: Vzlet ((Take-off)! Stabilizátor!
  • 11:59:45. Lietadlo sa rúti po dráhe a opúšťa ju.
  • 11:59:47. Kapitán nečakane tlačí knipel od seba čím pritlačí nos stroja k zemi. Pravdepodobne sa rozhodol prerušiť štart. Palubný mechanik to vidí a sám od seba znižuje ťah motorov. Chce tak uľahčiť lietadlu brzdenie. Rýchlosť začína klesať.
  • 11:59:47. 2P: Čo to robíš?!

    (Podľa MAK tieto slová adresoval druhý pilot kapitánovi. V tomto momente pravdepodobne obaja pochopili, že prerušenie štartu by znamenalo ťažké poškodenie stroja. A ak predsa len vzlietnu tak stroj zachránia. Piloti dávajú stabilizátor aj klapky do maximálnej polohy, ktorá dvakrát prevyšuje potrebu pri vzlietnutí. S obrovským úsilím začínajú ťahať knipel k sebe. Neskôr odborníci tvrdia, že vyvinuli silu rovnajúcu sa najmenej 65 kilogramom. Obaja piloti sa z celej sily zapreli do podlahy. Nie je vylúčené, že jeden z nich sa zaprel do brzdového pedálu, čím ešte viac stroj pribrzdil).

  • 11:59:48. K: Vzlet ((Take-off)!!!
  • 11:59:49. 2P: Na ch..j ty!

    (Druhý pilot uvidel ako palubný inžinier ubral ťah motorov a tak kričí naňho. Palubný inžinier reaguje opätovným maximálnym ťahom všetkých troch motorov).

  • 11:59:52. Stroj sa potom ako prebehol 450 metrov už za dráhou odlepil od zeme. Počuť revať signál hroziaceho nebezpečenstva.
  • 11:59:54. Kolesá sú vo vzduchu, brzdy stratili účinnosť a nebrzdia lietadlo, ktoré prudko vzlieta. Dosahuje ale iba výšku asi 6 metrov a Jak-42D začína padať.
  • 11:59:55. K: K…va!!!!
  • 11:59:56. 2P: Andrjucha!!! (Ondrík)
  • 11:59:57. K: To je koniec! Je to v p…i!
  • 11:59:59. Koniec nahrávky.
debata chyba