Šéfov Hydrostavu vinia z tunelovania

Vyšetrovateľ Úradu boja proti korupcii obvinil predsedu predstavenstva spoločnosti Hydrostav Milana G. a člena predstavenstva Ladislava C. z trestného činu poškodzovania veriteľa.

11.07.2005 16:18
debata

Ako štatutári Hydrostavu mali v roku 2002 rozpredať majetok spoločnosti v hodnote 161 miliónov korún, a to tesne pred vyhlásením konkurzu, o ktorom vedeli, čím poškodili najmenej 3481 veriteľov. V období od 31. mája do 27. júna 2002 uzavreli so súkromnou spoločnosťou D.R.M. Atrej 6 kúpno-predajných zmlúv na hnuteľný a nehnuteľný majetok spoločnosti Hydrostav. Išlo o motorové vozidlá, prívesy, obytné zariadenia, špeciálne stroje, výpočtovú techniku a iný majetok.

Zmluvy v celkovej hodnote 161 miliónov korún však boli jednostranne nevýhodné pre Hydrostav. Zaväzovali ho vo veľmi krátkom čase zabezpečiť zmenu v evidencii vlastníka predávaného hnuteľného a nehnuteľného majetku. Napríklad do týždňa preevidovať motorové vozidlá na príslušných dopravných inšpektorátoch polície. V prípade nesplnenia tejto povinnosti hrozila Hydrostavu pokuta v celkovej výške 161 miliónov korún, teda kúpnej ceny majetku.

Keďže si Hydrostav nesplnil zmluvnú povinnosť, musel uhradiť D.R.M. Atrej rovnakú sumu, za akú kupovala firma majetok Hydrostavu. Reálne tak došlo k bezodplatnému prevodu majetku v hodnote 161 miliónov korún na spoločnosť D.R.M. Atrej.

Milan G. je od mája vo vyšetrovacej väzbe. Ladislav C. sa nachádza v zahraničí, polícia po ňom pátra. V prípade uznania viny súdom im hrozí trest odňatia slobody na dva až osem rokov.

Polícia ich v máji obvinila spolu s ďalšími siedmimi páchateľmi z trestného činu založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny, spreneverení a legalizácie príjmu z trestnej činnosti v súvislosti s výstavbou diaľničného úseku D1 Ladce-Sverepec a výstavby tunela Branisko.

Na základe uzavretých dodatkov k zmluve sa prostriedky od Slovenskej správy ciest objednávajúcej si stavebné práce u Hydrostavu dostávali namiesto na účet Hydrostavu na účet Prevádzky  predajných automatov. Pri výstavbe diaľničného úseku tak od decembra  2001 do apríla 2002 pretieklo 204 miliónov korún do spoločnosti  Prevádzka predajných automatov. Škoda spôsobená Hydrostavu je  najmenej 185 miliónov korún.

Podobný postup bol aj pri výstavbe tunela, kde od februára do  apríla 2002 podnik Vodohospodárska výstavba posielal na účet  spoločnosti Prevádzka predajných automatov prostriedky. Páchatelia sa  tak obohatili o ďalších 44 miliónov korún.

debata chyba