Šetrenie podľa Dzurindu: viac ľudí

Namiesto šetrenia stranícke čistky. Takýto kľúč pripomína spôsob, akým prebehlo minuloročné desaťpercentné znižovanie počtu štátnych zamestnancov na ministerstve zahraničných vecí pod vedením Mikuláša Dzurindu (SDKÚ).

06.06.2011 06:00 , aktualizované: 12:00
dzurinda Foto:
Minister zahraničných vecí Mikuláš Dzurinda po decembrovom prepúšťaní začal opäť prijímať nových zamestnancov.
debata (31)

Po decembrovom prepustení 36 pracovníkov sa dnes totiž niektoré pozície obsadzujú znova a počet úradníkov vybraných odborov sa dokonca zvýšil. Kritériom výberu pritom odbornosť zjavne nebola.

Príkladom je odbor verejného obstarávania, ktorý zodpovedá za dôležité zákazky ministerstva. Ten mal na konci novembra šesť zamestnancov, následne však vedenie ministerstva jedného prepustilo a ďalší dvaja odišli na vlastnú žiadosť. Po príchode nového šéfa odboru Milana Pavlíka sa začalo znova prijímať, vďaka čomu má odbor viac zamestnancov ako pôvodne, a to sedem. Len v máji na ňom pribudli traja noví úradníci.

„Dvaja sú v stálej štátnej službe a boli od mája trvale preložení z Úradu pre verejné obstarávanie na ministerstvo zahraničných vecí. Jeden zamestnanec bol prijatý do dočasnej štátnej služby,“ komentuje prijímanie nových úradníkov hovorca rezortu Ľuboš Schwarzbacher. Ministerstvo ich mená tají a bližšie údaje o nich odmietlo poskytnúť aj napriek použitiu zákona o slobodnom prístupe k informáciám.

„Je otázne, či by to mal byť pre nich taký problém. Ak sú totiž zamestnaní na ministerstve, ich mená sa pravdepodobne bežne vyskytujú aj na rôznych verejne prístupných dokumentoch či na štítkoch na ministerstve,“ hovorí právnik Transparency International Slovensko Pavol Nechala.

Podľa zistení Pravdy má ísť o Adrianu Gajdošovú, Evu Böhmerovú, ale aj Iva Wilhalma, ktorý predtým pracoval v súkromnej sfére. Ani jeden z nových zamestnancov neprešiel žiadnym výberovým konaním a ministerstvo odmieta spresniť aj spôsob, akým vyberalo. Ten je záhadný najmä preto, že všetkým trom chýba odborná kvalifikácia.

Na vykonávanie nadlimitných, podlimitných a podprahových zákaziek je totiž potrebné absolvovať kurz a získať preukaz o odbornej spôsobilosti na verejné obstarávanie, ktorý vydáva Úrad pre verejné obstarávanie. Hoci na tomto úrade dosiaľ Gajdošová a Böhmerová pracovali, preukaz nemajú. S jeho získaním by však mohol mať problém predovšetkým Wilhalm, keďže na jeho získanie je potrebná napríklad štvorročná prax vo verejnom obstarávaní.
Na základe akých skúseností sa traja noví zamestnanci na svoj post hlásili a ako sa o voľnom mieste dozvedeli, nekomentuje ani jeden z nich. „Obráťte sa na tlačového hovorcu,“ reagovali Wilhalm i Böhmerová s tým, že dostali taký pokyn.

Bývalý šéf Úradu pre štátnu službu Ľubomír Plai hovorí, že podobné dosadzovanie úradníkov sa opakuje pomerne pravidelne. „Napĺňa to už pomaly znaky malej pohromy, lebo sa to už dá pocítiť nielen na úradoch, ale aj na medzinárodnej úrovni, kde naši nekvalifikovaní úradníci nevedia tvorivo vystúpiť,“ hovorí. Jediným riešením by preto podľa neho bol štandardný zákon o štátnej službe, ktorý by stanovil presné kritériá pre výber zamestnancov.
Ministerstvo odmieta zverejniť aj výšku platov nových zamestnancov.

„Informácie o platových náležitostiach nie je možné poskytnúť z dôvodu ochrany osobných údajov,“ odkázalo, hoci v minulosti sa k platom vyjadrovalo aspoň v rámci platových tried, hoci nie menovite. Podľa informácií Pravdy sú noví zamestnanci zaradení do platových tried 10, 9 a 7 a dostávať majú aj osobné príplatky, a to od 560 až do 630 eur, hoci sú ešte len v skúšobnej lehote. Či majú osobné príplatky aj ostatní zamestnanci odboru, ministerstvo takisto nekomentovalo.

Otázne je aj to, či rezort diplomacie potrebuje taký vysoký počet zamestnancov, keďže podľa dostupných informácií tento rok ministerstvo úspešne ukončilo len jedno verejné obstarávanie, v ktorom navyše išlo len o podprahovú zákazku. Vlani bolo pri nižšom počte zamestnancov uskutočnených desať verejných obstarávaní a rok predtým dokonca dvadsať.

Odbor verejného obstarávanie nie je jediným, kde ministerstvo prijímalo. „K prvému aprílu boli prijatí traja noví zamestnanci. Jeden pracuje na tlačovom odbore a dvaja v sekcii bezpečnosti, spracovania a prenosu informácií,“ spresňuje Schwarzbacher, ktorý hovorí, že ide len o referentské pozície. Ako dodáva, dvaja z nich sú zaradení v platovej triede 9 a jeden v triede 10.

Okrem toho pribudli ministerstvu aj dvaja noví externí konzultanti, ktorým mesačne platí 1 200 a 880 eur. „Medzi ich úlohy patrí napríklad príprava návrhov vystúpení ministra zahraničných vecí na verejných podujatiach alebo tvorba analýz a koncepcií ministerstva v oblasti verejnej diplomacie a ich uplatňovanie v praxi,“ zdôvodňuje Schwarzbacher.

Diplomacia má zároveň k dispozícii až 22 zamestnancov pracujúcich na dohodu a nie je tiež vylúčené, že v poslednom čase prijímal rezort aj ďalších zamestnancov. Na túto otázku totiž reaguje vyhýbavo. „Ministerstvo zahraničných vecí podobne ako ďalšie ústredné orgány štátnej správy priebežne realizuje personálnu rotáciu zamestnancov v režime dočasnej štátnej služby tak, aby bolo zabezpečené plnenie jednotlivých úloh a bežnej agendy,“ odkázal hovorca.

© Autorské práva vyhradené

31 debata chyba