Širokorozchodná trať stále rozdeľuje Smer a pravicu

Sporný projekt možnej výstavby širokorozchodnej železnice cez Slovensko od Košíc do Viedne rozdeľuje dnešné vládne strany a zatiaľ opozičný Smer.

11.03.2012 13:28
Železnice, vlaky Foto:
Ilustračné foto
debata (12)

Pri súčasnej nízkej intenzite nákladnej železničnej dopravy na Slovensku to nie je potrebné, tvrdí KDH odchádzajúceho ministra dopravy Jána Figeľa. „Aj na základe rozhovorov so zástupcami Ruských železníc si myslíme, že pre prípadné predlžovanie širokorozchodnej trate je nevyhnutné, aby prišlo k rastu cargo prepravy na Slovensku. Teda, aby mal takýto vážny infraštruktúrny projekt svoje ekonomické opodstatnenie a návratnosť,“ uviedol hovorca KDH Matej Kováč.

Poslanec Ľubomír Vážny zo Smeru, naopak, vidí v predĺžení širokorozchodnej trate cez naše územie výhody. „Argumenty sú jednoznačne na strane širokorozchodnej. V prípade začiatku realizácie projektu, nie skôr než o päť rokov, bude generovať postupne až 11 tis. pracovných miest. SR získa štatút tranzitnej krajiny,“ informoval agentúru SITA exminister dopravy. Podľa neho pôjde o PPP projekt bez priamej finančnej účasti štátu, tak pri výstavbe, ako aj pri prevádzke. Ako dodal, štát by mal za úlohu zabezpečiť len povoľovacie konania a dať k dispozícii pozemky. Vážny tvrdí, že projekt širokorozchodnej železnice bol pripravovaný tak, aby neklesli výkony železničného prekladiska surovín v Čiernej nad Tisou, do ktorého štát veľa investoval.

Prípadná výstavba širokorozchodnej trate s finančnou účasťou Slovenska a poskytnutím záruk alebo s akoukoľvek pomocou štátu by podľa poslanca Ondreja Mateja z SDKÚ bola vlastizradou. Ako najvýhodnejšie riešenie pre Slovensko navrhuje vybudovať v Haniske pri Košiciach, kde končí železnica so širokým rozchodom, taký istý terminál, ako sa plánuje vybudovať vo Viedni. „V takomto prípade sa staneme lídrom kontajnerovej prekládky medzi Áziou a Európou. Tovar sa bude prekladať na náš rozchod, čím okrem poplatkov za prekládku budeme inkasovať aj poplatok za použitie našich koľajníc,“ uviedol Matej. Zároveň by sme si podľa neho tak udržali aj substrátové prekladisko v Čiernej nad Tisou. „Namiesto straty stoviek pracovných miest v Čiernej nad Tisou vytvoríme tisícky pracovných miest v Košiciach,“ uzavrel.

Do posudzovania projektu širokorozchodnej trate sa zapojili štátne železničné spoločnosti z Ruska, Ukrajiny, Rakúska a tiež správca infraštruktúry Železnice Slovenskej republiky. Podľa štúdie realizovateľnosti projektu, ktorú predstavila nemecká poradenská spoločnosť Roland Berger ešte koncom roka 2010, je predĺženie širokorozchodnej trate technicky a právne realizovateľné. Navrhovaná výstavba širokorozchodnej železnice v dĺžke 450 kilometrov by podľa štúdie vytvorila 11-tis. nových pracovných miest a priniesla viaceré ekonomické benefity všetkým štyrom zúčastneným krajinám. Náklady na výstavbu trate sú odhadované na 6,3 mld. eur, ďalších 240 mil. eur by bolo potrebných na výstavbu terminálov. Investíciu by mohli podľa predpokladov podporiť prepravné spoločnosti za istej účasti štátov.

Vláda Ivety Radičovej plánovala výsledky štúdie realizovateľnosti projektu analyzovať, avšak vo svojom programovom vyhlásení zároveň uvádzala, že tento projekt nepodporuje. Podľa ministerstva dopravy štúdia realizovateľnosti neodpovedala a ani nemohla odpovedať na vlastnícke, prevádzkové a finančné vzťahy v projekte. Rada manažérov železničného konzorcia s účasťou Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, odporučila spoločníkom vykonať konkrétne, presne špecifikované, doplňujúce práce a na základe ich výsledkov mali rozhodnúť do konca minulého roka o ďalšom postupe v projekte. Konečné rozhodnutie o projekte však doposiaľ nepadlo.

12 debata chyba