Ľudia pijú čoraz menej mlieka

Spotreba mlieka a mliečnych výrobkov klesla minulý rok na 158 kilogramov priemerne na občana. Vlani sa vypilo na Slovensku najmenej mlieka od roku 1990. Takú spotrebu považujú lekári za nedostatočnú.

23.03.2005 00:00
debata

Málo mlieka vo výžive ohrozuje najmä zdravý vývoj kostry detí. Klesajúci predaj sa zasa prejavuje na hospodárení mliekarní. Celé odvetvie je už druhý rok v strate.

Dlhodobo nízku spotrebu mlieka nespôsobuje podľa mliekarov len nízka kúpyschopnosť obyvateľstva, ale aj nízke vedomie spotrebiteľov o nezastupiteľnej úlohe mlieka v zdravej výžive. „Podpora spotreby mliečnych výrobkov je slabá alebo takmer úplne chýba. Je to úloha štátu a nemôžu ju prevziať výlučne výrobcovia,“ povedal predseda Slovenského mliekarenského zväzu Ján Blcháč. Zdravie obyvateľstva by podľa mliekarov malo byť vecou dlhodobej stratégie vlády.

Slovensko sa vstupom do Európskej únie vrátilo k podpore predaja tzv. školského mlieka. Peniaze naň plynú tak z Bruselu, ako aj z národného rozpočtu. „Mliekarne môžu dovedna rátať s 20-miliónovou dotáciou na predaj školského mlieka,“ povedala hovorkyňa rezortu pôdohospodárstva Katarína Czajliková. Podľa nej sa však o podporu uchádzajú zatiaľ len štyri mliekarne. Okrem toho by mohli mliekarne na posilnenie marketingu využiť program Značky kvality. Mliečny marketing nemožno podľa nej zúžiť len na akciu školské mlieko.

Samotní mliekari sa dožadujú širšej podpory aj zo strany všetkých zainteresovaných rezortov, teda aj zdravotníctva a školstva. „Nepovažujeme za správne, že pri podpore predaja školského mlieka sa vyčlenili peniaze tohto roku len na podporu čistého mlieka. Mala v ňom byť zahrnutá aj podpora ochuteného,“ pripomenula generálna riaditeľka Levických mliekarní Valéria Göczeová. Podpora by mohla smerovať podľa nej aj do domov dôchodcov, kde by sa mohlo predávať napríklad maslo so štátnou podporou. Mliekari upozornili, že program školského mlieka zaťažuje aj pedagógov. „Školy sú síce plné automatov na predaj kolových nápojov, ale chýbajú automaty na predaj mlieka.“

„Ak v súčasnosti ľudia nakupujú menej mlieka a mliečnych výrobkov, súvisí to so zmenou ich spotrebiteľských zvyklostí,“ konštatoval analytik agentúry Terno Ľubomír Drahovský. Mlieko sa dostalo do tieňa širokej palety nealkoholických nápojov vrátane ovocných štiav. Desiata súčasného školáka, to je tatranka a kola," povedal Drahovský. Podľa neho po revolúcii vyrástla nová generácia rodičov, ktorí majú iné spotrebiteľské návyky, silno ovplyvnené agresívnou reklamou na rôzne iné výrobky. Na to by mali reagovať všetci kompetentní.

Šéf mliekarov Ján Blcháč uviedol, že spotrebu mlieka a mliečnych výrobkov významne ovplyvňujú výroky populárnych osobností. Niektorí, žiaľ, mlieko v očiach ostatných spotrebiteľov zhadzujú. Bývalý hokejista a dnes tréner Robert Švehla je však zástanca mliečnej výživy. „Ešte dnes si dávam na raňajky ovsené vločky s mliekom, práve tak ako moji synovia. Tí sa navyše nezaobídu bez jogurtov,“ povedal Švehla. Aj iný známy hokejista Radoslav Suchý ich jedáva na raňajky. „Sú zdravé, niet o čom diskutovať,“ povedal Suchý.

debata chyba