Zvládnuť útok sa Slovensko učilo na pošte

Krízové plány pre prípad teroristického útoku má pripravené aj Slovensko. Dokončenie systému, ktorý by mal zabezpečiť bezchybnú spoluprácu záchranných tímov, je však stále v nedohľadne.

09.07.2005 00:00
debata

Ministerstvo vnútra a civilná ochrana tvrdia, že sú na zvládnutie mimoriadnej situácie pripravené 24 hodín denne. To však vyhlasovali aj pred vlaňajším zásahom na bratislavskej pošte, ktorý sa skončil fiaskom. „Z tých chýb sa, myslím, ministerstvo vnútra dostatočne poučilo, takže zrejme by sa to už nemalo opakovať,“ tvrdí šéf branno-bezpečnostného výboru parlamentu Robert Kaliňák.

Krízové centrum na bratislavskom krajskom úrade, ktoré má v podobných situáciách na starosti riadenie akcie, sa vtedy o plyne na pošte dozvedelo len z neoficiálnych zdrojov, nie špeciálnou linkou, ako by to malo byť. Chemickí experti boli privolaní neskoro, ľudia zasiahnutí plynom museli čakať takmer dve hodiny na ulici, kým ich previezli na vyšetrenie.

Udalosti na pošte viedli ministerstvo vnútra k prijatiu viacerých opatrení na zlepšenie koordinácie zasahujúcich skupín. Či po útokoch v Londýne boli zavedené ešte ďalšie opatrenia, včera rezort nechcel komentovať. „Nie je prečo sa k tomu v tejto súvislosti vyjadrovať,“ zdôvodnila Monika Kuhajdová z tlačového oddelenia ministerstva. Polícia potvrdila len to, že sprísnila ochranu frekventovaných lokalít, strategických objektov a hraničných priechodov. Bezpečnostné zložky trvajú na tom, že útoky teroristov Slovensku nehrozia.

V prípade ohrozenia je v súčasnosti koordinácia zásahu v kompetencii Ústredného krízového štábu. Ten rozdeľuje úlohy nižším zložkám na úrovni krajov, okresov a obcí. Šéfom ústredného štábu je minister vnútra.

Jednou zo základných úloh civilnej ochrany v prípade mimoriadnej udalosti je zabrániť panike. V Londýne to polícia po výbuchoch dosiahla ľsťou, že išlo len o technickú poruchu. Slovenský rezort vnútra uvádza pokyny, ako sa správať pri mimoriadnej udalosti na svojej internetovej stránke.

Spustenie integrovaného záchranného systému v plnej prevádzke má ministerstvo naplánované v roku 2007. Súčasťou systému sú hasiči, záchranári, zdravotníci, chemici a ďalšie zložky. Fungovať by to malo tak, že po oznámení havárie na číslo 112 operačné stredisko okamžite vyhodnotí situáciu a rozhodne o jej riešení. Tak to je aj v ďalších európskych krajinách. Na Slovensku je linka 112 v činnosti už od roku 2003. Stále však chýba kvalitné prepojenie spolupracujúcich zložiek modernou technikou. Na dobudovanie nákladného projektu totiž nie je dostatok peňazí. „Nie som presvedčený, že sa to do stanoveného termínu stihne. Je tam ešte veľa závažných nedostatkov,“ dodal Kaliňák.

debata chyba