TV JOJ dobieha konkurenčnú Markízu

Televízia JOJ začína v týždennej sledovanosti dobiehať Markízu. Rozdiel už nepredstavuje ani 6 percent, zatiaľ čo v prvých týždňoch tohto roka bol ešte 22-percentný. Analytici zároveň upozorňujú, že Markíza znižuje svoj podiel na trhu slovenských televíznych staníc už desiaty týždeň po sebe.

14.11.2005 00:00
debata

V niektorých dňoch televízia JOJ už predbieha Markízu v sledovanosti, a to dokonca v hlavnom vysielacom čase. Pritom svojim vysielaním pokrýva JOJ ani nie 80 percent územia republiky. Z hlbších analýz vyplýva, že problém nie je len vo VyVolených, ktorí si získali väčšiu obľubu ako Veľký brat. „Markíza unáhlene zničila program, na ktorý si diváci zvykli, a jej nové programové kroky sú krátkozraké,“ skonštatoval analytik Radoslav Augustín z portálu Mediálne.sk. Vedenie Markízy navyše nemá zatiaľ jasno ani v tom, čím bude konkurovať novej sérii SuperStar v Slovenskej televízii.

„Pokles v sledovanosti sa zatiaľ neprejavil na finančných výsledkoch Markízy, ale je vážnym varovaním do budúcna,“ pripomenul ďalší mediálny analytik Peter Malec. Dlhodobejší pokles sledovanosti môžu spôsobiť zmeny v obchode s reklamným časom. Reklamné agentúry na základe údajov z peoplemetrov zvažujú kam a kedy investovať. Malec súčasne víta, že televízia JOJ oslabila dominantné postavenie Markízy: „Je dobre, že časy, keď Markíza ovládala takmer 90 percent reklamného trhu na Slovensku, sú preč, bolo to choré.“

Nezdravo silné postavenie využívala Markíza v minulosti na takú cenovú politiku, ktorá nepriamo nútila klientov zadávať reklamu iba jej. V predvolebnom období sa dominancia Ruskovej televízie negatívne prejavila aj v politike uprednostňovaním niektorých strán. Tieto dve okolnosti zohrali podľa českého mediálneho experta Milana Šmída rozhodujúcu úlohu pri prekvapujúcom ústretovom postoji slovenských úradov k investorom Novy, keď prišli do Bratislavy zakladať televíziu JOJ.

Nova takmer tri roky pomáhala JOJ aj prostredníctvom programových zásob svojej servisnej organizácie AGS. Slovenskú stanicu medzitým vlastnícky ovládol Kmotríkov Grafobal a spolupráca s AGS sa postupne skončila. Zmena vlastníckych pomerov nastala aj v Markíze. Jej väčšinovým majiteľom je spoločnosť CME, ktorá vlastní aj Novu. „Možno očakávať užšie prepojenie akvizičnej činnosti Markízy s Novou, čím sa budú znižovať ich spoločné náklady,“ predpokladá mediálna expertka Jarmila Grujbárová. Američania podľa nej urobia všetko pre to, aby zastavili pokles sledovanosti Markízy a mali z nej úspešnú komerčnú televíziu.

debata chyba