Lietadlo začalo klesať priskoro

Vojenské lietadlo AN-24, ktoré vo štvrtok o 19.38 h havarovalo v Maďarsku, letelo podľa veliteľa Vzdušných síl SR Juraja Baránka po určenej trase, začalo však klesať skôr.

20.01.2006 12:18 , aktualizované: 16:03
debata

Príčinou nehody mohlo byť podľa neho zlyhanie techniky, ľudského faktora, vplyv počasia, alebo akákoľvek kombinácia týchto možností. Až do zistenia objektívnych údajov považuje Baránek za predčasné určovať príčiny nehody.

Ministrovi obrany Jurajovi Liškovi nie sú známe žiadne skutočnosti, ktoré by slovenským ozbrojeným silám bránili prevádzkovať lietadlá typu Antonov. „Som presvedčený, že nielen ja, ale žiaden zodpovedný funkcionár ozbrojených síl by neposlal do vzduchu žiadnu leteckú techniku, keby si myslel, že je čo najmenší dôvod predpokladať, že by mohlo dôjsť ku jej zlyhaniu. To vylučujem,“ vyhlásil.

Posádka lietadla patrila podľa Baránka k najskúsenejším a vzdušné sily budú jej stratu niesť veľmi ťažko. Piloti nehlásili kontrolnej veži pred pádom žiadne problémy so strojom. Podľa výpovede posádky druhého lietadla, ktoré nasledovalo prvý AN-24 asi po pätnástich minútach, bola jasná viditeľnosť a dohľad asi na 30 kilometrov. Na kopcoch boli sčasti nízke mraky.

Všetky prostriedky objektívnej dokumentácie sú uchované, zapečatené, pripravené na analýzu a rozbor komisie. „Rádiokorešpon­dencia vedená medzi pilotom a vežou je momentálne tiež pre nás nedostupná,“ uviedol Baránek. Lietadlo bolo podľa neho vybavené systémom, ktorý umožňuje zabezpečiť identifikáciu a miesto havárie. Medzičasom už našli aj čiernu skrinku.

Po upozornení, že centrum riadenia operácií v Košiciach stratilo spojenie s lietadlom, posádka druhého stroja AN-26 ho začala vyhľadávať. „Videli sme v lese dosť veľký oheň, ohlásili sme to košickému letisku. Bolo nám potvrdené, že práve v tom mieste, kde sme sa nachádzali my, ale trošku bokom, ho stratili z obrazovky lokátora,“ povedal kapitán lietadla Jozef Solmoši. 

Vrtuľník za havarovaným strojom vyštartoval z letiska Sliač, keďže tam v tomto čase mala službu Letecká pátracia záchranná služba. 

V súčasnosti predstavitelia armády informujú rodiny tých ľudí, ktorí boli na palube lietadla. 

Minister aj veliteľ vyjadrili ľútosť nad tragédiou a vyslovili úprimnú sústrasť všetkým blízkym zosnulých vojakov. Nariadil tiež zákaz akýchkoľvek spoločenských akcií v rezorte, keďže by to bolo podľa neho nevhodné. Na ministerstve sprístupnili kondolenčnú miestnosť, ktorá bude otvorená dnes do 18. hodiny, cez víkend od 8. do 15. hodiny a cez týždeň od 8. do 17. hodiny. Do kondolenčnej knihy sa podpísal už aj minister. 

Zriadená je tiež infolinka pre rodinných príslušníkov na číslach 0960 315 720 a 0960 315 718.

Slovenské vzdušné sily disponovali podľa Baránka dvoma lietadlami typu AN-24 a dvoma typu AN-26. Škodu na havarovanom stroji odhadli predbežne na 110 miliónov korún. Havarované lietadlo bolo vyrobené v roku 1969 a prešlo piatimi generálnymi opravami. Z 5000 hodín malo odlietaných iba 508 a lietať mohlo do 27. mája 2006. Lietadlo AN-26 má rok výroby 1972 a životnosť malo do roku 2006, do ďalšej generálky. Sú to podobné typy, AN-24 je salónna verzia pre prevoz cestujúcich a verzia AN-26 je výsadková, má inak prispôsobené sedačky a iný vstup do trupu. 

Diskusia o budúcnosti leteckej techniky podľa Lišku prebieha stále a plánuje o tom diskutovať ďalej, nielen na základe udalosti, ktorá sa stala. „Najskôr si chceme počkať na výsledky vyšetrovacej komisie,“ uviedol. Prvú informáciu o nešťastí mal Liška od predsedu výboru pre obranu a bezpečnosť Roberta Kaliňáka, ktorú mu zavolal, že počul takýto správu. Asi minútu alebo dve na to dostal správu od operačného dôstojníka.

Záchranári už našli všetkých 42 tiel obetí havárie slovenského vojenského lietadla AN-24, ktoré sa zrútilo vo štvrtok v Maďarsku. Haváriu prežil teda iba jeden človek.

debata chyba