Antonovy sú zastarané, budú lietať ďalej

Dopravné lietadlá, ktoré armáda má, sú zastarané a mali by byť lepšie vybavené. Napriek týmto nedostatkom ich armáda plánuje využívať ešte ďalšie štyri roky. Po tragickej havárii An-24, keď vo štvrtok zahynulo 42 vojakov vracajúcich sa z misie v Kosove, síce armáda zastavila lety až do odvolania, po vyšetrení však majú stroje lietať až do roku 2010.

24.01.2006 00:00
debata

Lietadlá boli pritom vyrobené v šesťdesiatych či sedemdesiatych rokoch, armáda však vraví, že to nie je prekážkou. „Súčiastky sú nové, lietadlá chodia pravidelne na generálne opravy,“ obhajoval postup hovorca rezortu obrany Zenon Mikle. Priznal však, že lietadlo je morálne zastarané, napríklad pri postupoch riadenia či navigácie.

Bývalý tvorca koncepcie rozvoja vzdušných síl Peter Švec tvrdí, že lietadlá An-24 mala armáda už vyradiť. Vojaci sa bránia, že to musí prísť postupne. Armáda inú možnosť nemá ani podľa bývalého štátneho tajomníka rezortu obrany Jozefa Pivarčiho, ktorý sa za minulej vlády zasadzoval za tender na dodávku nových lietadiel.

„Inej cesty zatiaľ niet, inú stroje nie sú. Aj keby armáda zajtra vypísala tender, nové lietadlo tak skoro nedostane,“ konštatoval Pivarči. Na antonovoch sa podľa neho aj napriek nedostatkom stále dá bezpečne lietať, hoci ministerstvo obrany malo investovať viac do ich vybavenia. Lietadlo An-24, ktoré sa zrútilo pri maďarsko-slovenských hraniciach, bolo modernizované, nemalo však napríklad systém, ktorý by ho varoval pred blízkosťou nejakej prekážky na trase. „Keď tam môže byť zariadenie, kde je videozáznam letu, mali tam dať aj protizrážkový systém proti vzdušným a pozemným cieľom,“ povedal Pivarči.

Bývalý veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj na to reagoval, že lietadlo niečo podobné má. „An-24 má iné systémy, ktoré ho varujú pred objektmi. Je tam rádiovýškomer, ktorý reaguje v prípade, že je lietadlo veľmi nízko, indikuje výšku nad terénom,“ tvrdí Dunaj.

Obaja sa zhodujú, že aj takéto staré lietadlo sa dá využívať. „Lietadlo nie je auto ani bicykel, hoci je morálne zastarané,“ povedal Pivarči. Ak by sme chceli vždy nové lietadlá, muselo by sa zakázať lietať na všetkom, čo je staršie ako rok alebo nie je už v záručnej lehote," dodal. Piloti sú podľa neho vycvičení na to, aby znižovali technické nedostatky. „Majú výcvik, plánovanie letov a striktné predpisy na lety. Aj nedokonalé, zle vybavené lietadlo môže lietať. Na to sú tam piloti,“ uviedol Pivarči.

Antonovy, hoci staré, nie sú nebezpečné ani podľa Dunaja. Ako dodal, armáda postupuje presne podľa schválenej leteckej koncepcie, ktorá hovorí o výmene v roku 2010.

debata chyba