Lietadlo nemalo čo varovať

Vojenské lietadlo AN-24, pri havárii ktorého zahynulo 42 ľudí, nemalo zariadenie varujúce pilota pred nebezpečným priblížením k zemi. "Z hľadiska legislatívy toto zariadenie na palube nemuselo byť," povedal dnes pred novinármi vedúci oddelenia modernizácie správy vzdušného prieskumu Ľudovít Mikuška.

30.01.2006 13:58 , aktualizované: 16:50
debata

Na lietadle však bol podľa neho rad ďalších zariadení, ktoré informujú pilota o jeho aktuálnej polohe. Môže použiť v určitom mode napríklad meteorologický radar a rádiovýškomer.

Otázka zabudovania spomínaného zariadenia sa nastolila podľa Mikušku v roku 2004. S vybavením lietadiel takýmto systémom sa počíta až v ďalšom období v závislosti od finančných zdrojov. Zabudovanie zariadenia aj do lietadiel inej triedy by si vyžiadalo približne sto miliónov korún. 

Lietadlá AN-24 aj keď sú morálne zastarané sú podľa Mikušku bezpečné. Nesúhlasí s názorom, že piloti nie sú dostatočne vycvičení. Odmieta tiež, že by k viacerých nehodám v krátkom čase došlo v dôsledku zlého manažmentu. 

S modernizáciu strojov Antonov sa začalo v roku 2001. Z dôvodu zavádzania štandardov NATO, nových predpisov pristúpila armáda k úprave komunikačných, navigačných a identifikačných systémov lietadla. Došlo tiež k zlepšeniu bezpečnostných ukazovateľov, uviedol Mikuška. 

Minulý rok minister obrany schválil informačnú správu o obstaraní nových dopravných lietadiel, uviedol ďalej Mikuška. Terajšie lietadlá totiž svojou kapacitou nepostačujú pre plnenie úloh dopravného letectva ozbrojených síl. 

Hlavný inžinier letectva vzdušných síl Jaroslav Kuča informoval, že každé lietadlo má svoju životnosť, ktorú stanovuje výrobca a počas nej absolvuje generálne opravy. Od roku 1993 sa urobilo 115 generálnych opráv lietadiel a vrtuľníkov.

debata chyba