Antonovy čoskoro opäť vzlietnu

Armáda zakázala manéver, pri akom sa v januári neďaleko Košíc zrútilo vojenské dopravné lietadlo An-24. Piloti teraz pri pristávaní v noci musia byť až do určitého bodu navádzaní radarom. Až po prelete bodu, z ktorého sa začne klesať na pristátie, môžu prejsť na vlastnú navigáciu.

02.03.2006 09:40
debata

Práve klesanie počas vizuálneho priblíženia 36 kilometrov od letiska totiž 19. januára spôsobilo leteckú katastrofu, pri ktorej zahynulo 42 ľudí.

Zákaz vizuálneho priblíženia je jedno z opatrení, ktoré vedenie armády nariadilo, aby znížilo riziká prípadnej ďalšej havárie. Včera ich spolu so správou o nehode zobrala na vedomie vláda. Podľa hovorcu ozbrojených síl Milana Vangu by sa do konca mesiaca mohlo znova povoliť lietanie aj na antonovoch. „Dovtedy sa prijme súbor ďalších opatrení a bude preskúšaný aj personál,“ povedal Vanga. Terajšie nariadenia armády leteckí odborníci označili za formálne, ktoré vôbec neriešia problémy v letectve.

„Je potrebné zmeniť systém výberu ľudí, výcviku a pracovné podmienky pilotov,“ myslí si bývalý vojenský pilot, ktorý sa podieľal na príprave koncepcie letectva, Peter Švec. Opatrenia, ktoré armáda prijala, to podľa neho nepostihujú. Za zbytočné ich považujú aj piloti. „Sú to len formality, aby sa ukázalo, že sa niečo urobilo. Množstvo papierov a obmedzení,“ konštatoval jeden z nich, ktorý si vzhľadom na službu v armáde neželá byť menovaný.

Armáda nariadila leteckému personálu absolvovať školenia z platných predpisov. „Na záver vykonať preskúšanie a nepripustiť formálnosť,“ zdôraznila. Ďalšie pokyny kladú dôraz na „kontrolu správnosti vedenia nových zápisníkov letov“ či na „presné rozdelenie povinností vo viacčlenných posádkach“. „Rátame s tým, že budú slúžiť ako prevencia s cieľom minimalizovať vplyvy na vznik nehôd,“ uviedol o opatreniach Van­ga.

Piloti tvrdia, že by sa mali zmeniť predovšetkým podmienky v armáde, pretože z nej odchádzajú skúsení ľudia. „Namiesto riešenia platov či stravy nám kontrolujú, či máme správne farebne vyplnené osobné plány. Ľudia potom odchádzajú, čo sa stalo aj v Malackách, kde sa potom dala dokopy neskúsená posádka, ktorá takto spolu vôbec nemala letieť. Kapitán lietadla aj druhý pilot mali síce nalietaný istý počet hodín, nie však na týchto funkciách, čo sa stalo osudné,“ uviedol zdroj Pravdy.
Podobný názor má aj Švec. Podľa neho by sa mali posádky zoznamovať s novými postupmi, používanými v civilnom letectve. Vanga tvrdí, že predpisy sú zväčša zosúladené. Piloti antonovov, ktorí od nehody nelietajú, ich podľa neho teraz v rámci školení preberajú.

Podľa Ševca však aj napriek opatreniam trvá riziko, že sa katastrofa zopakuje. „Možno budeme mať šťastie a najbližších päť rokov sa nestane nič, ale môže to prísť aj o dva týždne,“ povedal. Armáda podľa neho zanedbáva viaceré riziká, keď napríklad lietadlá sú vo vzduchu často preťažené. Piloti tiež nenacvičujú krízové situácie, ako napríklad ubrzdiť lietadlo pri prerušenom vzlete či vysadení jedného z motorov. Viacčlenná posádka by si podľa neho mala vždy pred klesaním urobiť brífing, kde zhodnotí polohu lietadla, nebezpečnú výšku a všetky prekážky.

debata chyba