Komisia prijala za Cargo vyššiu cenu

Rakúske železnice Rail Cargo Austria v spojení s J&T by v prípade pokračovania privatizácie mali zaplatiť za Cargo vyššiu z dvoch ponúknutých cien.

10.02.2006 06:00
debata

„Komisia pri bodovaní zobrala do úvahy vyššiu, ale podmienenú cenu 13,8 miliardy korún,“ povedal člen komisie a poslanec za opozičný Smer Ľubomír Vážny. Dokončenie privatizácie Carga je predmetom sporu medzi súčasnou vládou vedenou Mikulášom Dzurindom a opozičnými stranami. Komisia však bez ohľadu na spolitizovanie privatizácie vybrala v stredu víťaza.

Vyššiu z dvoch cien uchádzač podmieňuje ústupkami zo strany štátu. Uchádzačovi na druhom mieste, čo je Penta s americkým investorom Rail World Holding a britskou spoločnosťou MID Europa Partners, však komisia podmienenú cenou zamietla a body pridelila len za nižšiu garantovanú cenu.

„Podmienky víťazného konzorcia boli pre štát prijateľné a nemali dodatočné finančné dosahy. Druhý v poradí mal podmienky, ktoré sa plniť nedali a súčasne znamenali ďalšie finančné dosahy pre štát,“ povedal Vážny.

Komisia musela posudzovať aj podmienky ponúknuté uchádzačmi. Prvý aj druhý uchádzač ponúkli za Cargo totiž po dve ceny – jednu zaručenú a druhú vyššiu s podmienkami. Rail Cargo Austria s J&T ponúkli 13,1 miliardy korún a s podmienkami 13,8 miliardy korún. Podľa informácií Pravdy podmienky sa týkali zmluvy so štátom a predĺženia obdobia z 12 na 24 mesiacov, dokedy môže investor skúmať, či mu nebolo niečo zamlčané.

Konkurenčná Penta s partnermi dali zaručenú cenu 12,4 miliardy korún, po splnení viacerých podmienok až 16,7 miliardy korún. Ich podmienky však boli nesplniteľné, na tom sa poradca aj všetci členovia komisia vrátane opozičného poslanca Vážneho zhodli. Penta žiadala garancie štátu, že sa výrazne zníži cena za používanie koľajníc.

„Štát nemôže garantovať niečo, čo určuje už nezávislý úrad,“ doplnil Vážny. Poplatky za koľajnice boli dlho debatovanou témou medzi uchádzačmi a novozriadeným úradom pre reguláciu železničnej dopravy. Ten uchádzačom ponúkol metodiku poplatkov v budúcnosti, čo znamenalo ročne platiť za koľajnice asi o 20 percent menej ako v súčasnosti. Penta žiadala ešte výraznejšie zníženie poplatkov za využívanie koľajníc.

Dokončenie privatizácie nákladných železníc Cargo je však stále otázne. Na dokončenie celého procesu treba, aby si rozhodnutie komisie osvojil minister dopravy, minister hospodárstva, priklepla ho vláda a nakoniec sa podpísali zmluvy medzi štátom a privatizérom.

Manažment Carga a časť SDKÚ tvrdia, že zastavenie predaja Carga tesne pred rozhodnutím nepríjemne zasiahne ekonomiku železníc a riešenie odmeny pre poradcu aj štát. „Uchádzači – konkurenti nahliadli do celej ekonomiky Carga, a to môže znamenať problém a znevýhodnenie,“ pripustil Vážny.

Napriek tomu Smer naďalej trvá na tom, že rozhodnutie o majiteľovi Carga nesmie prejsť vládou. Šéf opozičnej strany HZDS Vladimír Mečiar dokončenie privatizácie označil za samovraždu. KDH včera pripustilo, že treba zvážiť dosahy. Premiér včera uviedol, že prejde so šéfmi politických strán, čo by mala vláda urobiť a čo aj reálne bude robiť, aby nevznikol konflikt s opozíciou. Bude sa debatovať aj o Cargu.

debata chyba