Dokedy uchovávať zaplatené účty

Doklady o platbách, účty za plyn, elektrinu, vodu, nájomné či faktúry od telefónnych účtov. Hromadia sa a niektoré z nich by sa azda mohli hodiť aj do koša.

04.04.2006 10:00
debata

Pre istotu ich odkladáte aj niekoľko rokov, pretože môže prísť od dodávateľskej organizácie upomienka, že ste nezaplatili za služby. Môže sa stať, že budete musieť zaplatiť ešte raz a pripočítajú vám k dlžnej sume aj penále. Helena Mezenská zo Združenia na ochranu práv spotrebiteľa v Poprade preto odporúča, aby si klienti odkladali ústrižky z faktúr a pozorne ich kontrolovali najmä v tomto období. Dôvodom je, že systém vyúčtovania a následných platieb sa v niektorých spoločnostiach ako napríklad v plynárňach zmenil.

„Spotrebiteľ by si mal uvedené doklady uchovávať minimálne do zúčtovania úhrad za predošlé účtovacie obdobie, teda rok, keď sa klasifikujú všetky preplatky a nedoplatky a určuje sa záverečný stav, ktorý má byť východiskom na ďalšie obdobie. Potom už nie je možné, aby sa uvedený subjekt vracal k prípadným neuhradeným platbám v období po riadnom zúčtovaní,“ hovorí Mezenská.

Energetici oznámia do 20 dní, že ste nezaplatili

Západoslovenská energetika odporúča svojim zákazníkom vzhľadom na zmenu fakturačného systému uchovať si doklady o platbe za uplynulé ročné obdobie ešte 6 mesiacov. Platby od klientov sa kontrolujú vždy automaticky po uplynutí lehoty splatnosti. Ak ani do piatich dní po uplynutí tejto lehoty nepríde platba na účet Západoslovenskej energetiky, zasiela zákazníkom doporučenú upomienku o neuhradenej faktúre. Zákazník by sa mal najneskôr do 20 dní dozvedieť, že „niečo“ nie je v poriadku.

„Ak zákazník nevie predložiť doklady o zaplatení za energiu, mal by žiadať potvrdenie o platbe v mieste, kde ju realizoval. Ak však nie je schopný potvrdenie predložiť, naši pracovníci majú overené postupy, podľa ktorých sa snažia platbu identifikovať. Je to zdĺhavejší postup a nie vždy úspešný. Ak však zákazník uhradil správnu sumu a uviedol správny variabilný symbol, potom sa nemôže stať, že evidujeme faktúru ako nezaplatenú. Najvýhodnejší spôsob úhrad je preto inkasná platba,“ radí Ján Orlovský, hovorca Západoslovenskej energetiky. Ak klient dlhuje tejto spoločnosti za jeden mesiac 900 korún, zaplatí len dlžnú sumu bez penále.

Neuhradenie splátky za plyn vyjde draho

Klienti Slovenského plynárenského priemyslu by si mali uchovávať doklady o platbách minimálne 4 roky od zaplatenia. Ak zákazník nezaplatil za plyn v lehote splatnosti, plynári ho vyzvú formou upomienky, aby uhradil svoje záväzky.

„V prípade, že odberateľ nereaguje na upomienku a neuhradí záväzok v stanovenej lehote, SPP pristúpi k obmedzeniu alebo prerušeniu dodávky plynu. V prípade, že odberateľ napriek prerušeniu dodávky neuhradil svoj záväzok, vymáhanie pohľadávky sa rieši súdnou cestou,“ hovorí Dana Kršáková, hovorkyňa SPP.

V prípade úspešného súdneho vymáhania pohľadávky musí odberateľ uhradiť okrem dlžnej sumy aj náhradu trov súdneho konania. Výška súdneho poplatku je určená zákonom o súdnych poplatkoch, je 6 percent zo žalovanej sumy, minimálne však 500 korún. Ak by dlžník nezaplatil ani na základe právoplatného a vykonateľného súdneho rozhodnutia, SPP navrhne vykonanie exekúcie. Zrejmé teda je, že ak faktúru za plyn v lehote splatnosti zákazník nezaplatí, môžu jeho výdavky výrazne vzrásť.

„Slovenský plynárenský priemysel má nárok uplatniť si spolu s istinou, teda samotnou dlžobou, aj úrok z omeškania. Výška úroku z omeškania predstavuje dvojnásobok základnej úrokovej sadzby Národnej banky,“ dodáva Kršáková.

UPC overí ľahko stratu platby

Od samotného zákazníka závisí, ako dlho si archivuje doklady o zaplatení za káblovú televíziu. „V zmysle Občianskeho zákonníka existuje trojročná premlčacia lehota. V prípade, že náš klient uvedie napríklad nesprávny variabilný symbol, pre ktorý sa jeho platba stratila, túto skutočnosť ľahko overíme a v krátkom čase je toto nedopatrenie odstránené,“ hovorí Jaroslav Kolár, hovorca zo spoločnosti UPC. Táto spoločnosť ako najjednoduchšiu formu platby odporúča inkasný príkaz. Jeho výhoda je, že zákazník nemusí sledovať svoju poštovú schránku či strácať čas v rade na pošte.

Kedy môžete zahodiť účet za telefón

Zákazníci mobilného operátora Orange by si mali doklad uschovať aspoň 4 mesiace. „Ak došlo k odpojeniu zákazníka z dôvodu chýbajúcej úhrady za služby, odporúčam, aby si doklad uchoval až do vyriešenia sporu. O tom, že neevidujeme úhradu splatnej faktúry na účte, náš klient dostane upozornenie, či už písomne alebo SMS správou. Ak zákazník reaguje na jedno z upozornení doručením dokladu o predmetnej úhrade, situácia sa rieši okamžite, či už nájdením úhrady z dôvodu nesprávne uvedených údajov zo strany klienta, prípadne reklamáciou. Po pripísaní úhrady na náš účet nie je potrebné doklad o zaplatení naďalej uchovávať,“ hovorí Peter Tóth, Corporate Affairs Manager Orange.

Ak by táto spoločnosť niekoho žalovala za faktúru vo výške 900 korún, požadovala by okrem zaplatenia dlžnej sumy aj úhradu úrokov z omeškania vo výške 0,05 percenta denne zo sumy 900 korún. To znamená, že z istiny 900 korún za obdobie od 1. januára 2005 do 31. decembra 2005 by musel zaplatiť klient spomínané úroky vo výške 177 korún a tiež, tak ako aj v predchádzajúcich prípadoch, trovy konania.

Mobilný operátor T- Mobile odporúča zákazníkom, aby si odkladali potvrdenie o úhrade najmenej do obdobia, keď dostanú faktúru za nasledujúce fakturačné obdobie a aby si skontrolovali na nej sumu prijatých úhrad. V prípade, že suma nie je zhodná s ich úhradou alebo úhrada nie je zobrazená vo faktúre, klienti by sa mali spojiť s operátorom.

„Ak sa nám nepodarí predmetnú platby identifikovať a potvrdiť, žiadame zákazníka, aby reklamoval poukázanú platbu na mieste, kde ju realizoval. Tam môže požiadať aj o odpis dokladu o úhrade a ten nám následne doručiť,“ konštatuje hovorca T-Mobile Martin Vidan.

Náklady na vymáhanie táto spoločnosť žiada od zákazníka zaplatiť v plnej výške, rovnako ako aj úroky z omeškania. V prípade, že má uzavretý dodatok k akciovému telefónu, tak samozrejme aj výšku zmluvnej pokuty, informuje Vidan.

Mobilní operátori sa zhodujú, že telefónne účty sa najpohodlnejšie platia prostredníctvom inkasa z bankového účtu. Taký spôsob úhrady zabezpečí každý mesiac riadne a včasné uhradenie faktúr. Rýchlym spôsobom úhrady je možnosť bankového prevodu či použitia internet bankingu.

O odkladaní účtov z pevnej telefónnej linky čítajte v článku Ako je to s faktúrami za telefón****.

Doklady o úhrade platieb

Prečo sa majú odkladať

  • aby ste sa mali čím preukázať, ak inštitúcia, ktorej ste zaplatili napríklad za nájomné, vašu platbu „stratí“ alebo ju nedokáže identifikovať a opätovne vás vyzýva na úhradu nedoplatku
  • aby ste mohli dokladovať, kedy k úhrade došlo a či ste nezaplatili po termíne splatnosti

Dokedy treba odkladať doklady o platbách

  • Vo všeobecnosti sa odporúča odkladať ústrižky o zaplatení bežných platieb za plyn, káblovú televíziu 3 roky, toľko trvá premlčacia doba podľa Občianskeho zákonníka.
  • Všeobecná premlčacia doba podľa Obchodného zákonníka je 4 roky – viaže sa na vzťahy medzi podnikateľmi a platby súvisiace s podnikaním.
  • Doklady o úhrade sa odporúča odkladať si aj dlhšie ako trvá premlčacia doba. Dodávateľ môže podať voči zákazníkovi žalobu ešte počas plynutia premlčacej doby, keď by sa dňom podania žaloby plynutie premlčacej doby prerušilo až do právoplatného skončenia sporu. Po právoplatnom skončení sporu by začala plynúť zostávajúca časť premlčacej doby. Medzi podaním žaloby a jej zaslaním platcovi – spotrebiteľovi môže uplynúť podľa rýchlosti konania súdov aj niekoľko mesiacov.

Čo je premlčanie

  • uplynutie času ustanoveného na vykonanie práva, ktorý uplynul bez toho, aby sa toto právo vykonalo
  • to znamená, že ak dodávateľ žiada od zákazníka zaplatenie služby po premlčacej dobe, môže zákazník na súde vzniesť námietku premlčania, dodávateľ by bol potom neúspešný
  • premlčacia doba vo všeobecnosti začína plynúť odo dňa, keď sa právo mohlo vykonať po prvý raz. Obvykle je to deň nasledujúci po dni splatnosti danej platby. V prípade, ak bolo dohodnuté plnenie v splátkach, začína plynúť premlčacia doba jednotlivých splátok odo dňa ich splatnosti.
  • premlčacia doba sa vzťahuje na všetky majetkové práva, za ktoré sa považujú aj úhrady súm zákazníka dodávateľovi, ako aj preplatky a nedoplatky za tieto tovary a služby
debata chyba