Kofola: Chuť a obal viney nezmeníme

Šéf Kofoly na Slovensku Marián Šefčovič tvrdí, že spoločnosť – nový majiteľ chuť a imidž viney nezmení. A ľudia na Slovensku podľa neho v posledných rokoch viac míňajú na zábavu, šport a častejšie chodia jesť a piť do reštaurácií.

02.04.2008 09:07
Kofola
Šéf Kofoly na Slovensku Marián Šefčovič
debata

PREČÍTAJTE SI:Kofola chce zabojovať v Poľsku a Rusku

Čo pijú slovenskí spotrebitelia najčastejšie?

Je to rôzne, isté je, že viac pijú nápoje počas zábavy a športu. Ľudia na Slovensku chodia v poslednom čase častejšie na obed, večeru do reštaurácií. To je vývoj ekonomiky, čím ľudia viac zarábajú, tým sú ochotnejší viac minúť na zábavu. Prudko sa zvyšuje spotreba menších balení nápojov v krčmách, na športoviskách a vo fitnes štúdiách. V tomto je možnosť ďalšieho rastu, chceme sa tomu viac venovať.

Teda už nie je najčastejšia v minulosti obľúbená voda so sirupom?

Objem predaných sirupov klesá, ľudia si vyberajú skôr kvalitné a drahšie sirupy. Prudko rastie aj predaj minerálok a najmä pramenitých nápojov, v ktorých je pridané niečo navyše – napríklad vitamíny či bylinky. Ľudia sa súčasne odkláňajú od silne mineralizovaných vôd skôr k pramenitým, ľudovo povedané s menším obsahom bubliniek. Pri kofole najviac predáme tej čapovanej. Je to fenomén slovenského trhu a v poslednom čase dobe aj Moravy. Čechy sú viac o spotrebe piva.

Kofola sa tento týždeň zlúčila s trojkou v nealko nápojoch v Poľsku spoločnosťou Hoop. Bude Kofola vyrábať ich výrobky aj na Slovensku?

V prvej fáze skôr nie. Ale do budúcnosti je predpoklad, že firmy budú spoločne vyvíjať nejaké nové produkty, ktoré by boli vhodné pre všetky trhy. V súčasnosti sme už uviedli na slovenský trh sirup, ktorý vyrába Hoop.

Kofola nedávno kúpila aj značku Vinea. Kedy ju začne v Rajeckej Lesnej aj vyrábať?

Výroba by sa mala sťahovať do závodu v Rajeckej Lesnej koncom leta. Keďže sme kúpili značku aj receptúru, Vitis Pezinok ju už nebude vôbec vyrábať. Ale dohodli sme sa s nimi na prechodnom období. Musíme totiž na novú výrobu prispôsobiť linky. A musíme investovať do výroby jej obalov, sklených aj plastových fliaš.

Budete meniť chuť viney alebo jej imidž?

Nie, zatiaľ určite neplánujeme nijaké výrazné zmeny. Jej chuť aj imidž sú dobre nastavené, netreba tam nič meniť. Základom je udržať chuť. Preto aj to prechodné obdobie je také dlhé až do leta, aby sme sa vedeli na to pripraviť.

Ako dlho ste sa snažili o vineu?

Samozrejme sme po nápoji vinea pokukovali už dlhší čas, ale až vlani na jeseň sa naskytla príležitosť skutočne rokovať.

Koľko ste za značku Vinea zaplatili? Odhady hovoria o desiatkach miliónov korún…

To nemôžem prezradiť, ale suma bola dosť vysoká. Značky ako Vinea už majú na trhu značnú hodnotu. Napriek tomu to bolo pre nás zaujímavé ísť do takého obchodu.

Plánujete vineu pretlačiť aj do iných krajín?

Áno, vinea má potenciál na vývoz aj do ďalších krajín. Ale najprv chceme znovu posilniť jej postavenie na českom trhu, kde bola v minulosti dobre zastúpená, ale neskôr čiastočne vymizla.

Aký ma kofola podiel na slovenskom trhu?

Dlhšie je jednotkou v kolových nápojoch, pričom aktuálne sa jednotkou v minerálnych vodách stal Rajec. Jupík je číslom jedna v detských nápojoch a vinea v hroznových nápojoch.

Kofola tento rok rozbehla kampaň na nový nápoj bez cukru. Podobný nápoj predstavili aj konkurenti – Coca Cola – Zero a Pepsi Cola zase Twist. Je to náhoda?

Samozrejme, je to náhoda (smiech). Ale je to aktuálny trend, ktorým sa uberá celý nápojový biznis. Existuje skupina spotrebiteľov, ktorí chcú piť svoj obľúbený nápoj, ale chcú ho bez cukru. Uvidíme, ako to celé dopadne, aj my sme boli prekvapení. Snažíme sa reklamou trochu odlíšiť od konkurentov.

Reklamy kofoly sú veľmi zapamätateľné…Kto ich robí?

Reklamu robí česká agentúra s tým, že je zameraná špeciálne na česko-slovenský trh, aj emocionálne, preto si ich každý pamätá. Rozpočty sú pritom oveľa nižšie ako inde vo svete. Najúspešnejšia reklama bola doteraz vianočná reklama s diviakom a aj sme ju najdlhšie vysielali.

V parlamente čaká na schválenie zákon, ktorý má posilniť pozíciu dodávateľov voči obchodným reťazcom. Pomôže vám ?

Už tu bol taký podobný zákon o reťazcoch, takže som v tomto skeptický. Nemyslím, že by to malo niečo výrazne priniesť, myslím, že sa to nebude dodržiavať alebo vymáhať. Ale je pravda, že naša veľkosť nám umožňuje lepšiu pozíciu pri vyjednávaní, ako majú malí výrobcovia, ale o tom je trh.

Hlasuj za tento článok na -->

debata chyba