Diaľnica Bratislava -Trnava bude šesťpruhová, príprava sa začala

Diaľnica D1 z Bratislavy do Trnavy by sa mala rozšíriť na šesť pruhov do roku 2010. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už rozbehla prípravné práce na tomto značne vyťaženom diaľničnom úseku. Následne sa od roku 2011 počíta s komplexnou rekonštrukciou vozovky, uviedol povedal šéf NDS Igor Choma po stretnutí s premiérom Robertom Ficom.

17.11.2008 15:46
Diaľnica, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata

Pridanie po jednom jazdnom pruhu v každom smere si vyžiada zabratie stredového pásu, na ktorom by klasické zvodidlá mali nahradiť betónové panely. NDS už začala odstraňovať kríky z deliaceho pásu, vlastné stavebné práce by sa mali začať na jar.

„Od apríla to spustíme naplno,“ povedal Choma po krátkej schôdzke s Ficom na diaľničnom nadjazde medzi obcami Bernolákovo a Chorvátsky Grob.

Premiér doplnil, že náklady na projekt by mali dosiahnuť 600 miliónov korún (19,91 milióna eur). V súčasnosti sa podľa neho vykonávajú tiež statické posudky na bratislavskom Prístavnom moste pre posúdenie jeho vyššieho zaťaženia. Práve diaľnica v hlavnom meste vrátane tohto mosta cez Dunaj s dvoma pruhmi v každom smere by sa po rozšírení D1 mohla stať takzvaným dopravným lievikom.

„Už dlhodobejšie hovoríme o potrebe vyriešiť krízovú situáciu v doprave na úseku Bratislava – Trnava,“ pokračoval Fico.

„Boli by sme veľmi radi, keby tri pruhy išli až dovnútra do Bratislavy, kde sa robia statické posudky, či je možné aj Prístavný most takto rozširovať. Počkáme si na odborné posudky a rozhodneme sa, či pôjdeme touto cestou aj priamo v Bratislave,“ uviedol Fico. Táto investícia podľa neho neznamená ďalšie uprednostňovanie západného Slovenska, keďže v tomto prípade nejde o výstavbu diaľnice, ale len o jej rozšírenie na tri pruhy. Za prioritu vlády premiér označil urýchlenie výstavby diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1.

Počas stavebných prác na rozšírení D1 sa motoristi nevyhnú dopravným obmedzeniam, k dispozícii však podľa Chomu budú mať dva jazdné pruhy v každom smere. Diaľnica je v okolí Bratislavy mimoriadne vyťažená predovšetkým v čase dopravnej špičky. V prípade nehôd sa väčšinou upchajú aj okolité cesty, ktoré nie sú stavané na vysoký nápor áut.

Ficova vláda sa snaží urýchliť výstavbu nových úsekov diaľnic aj prostredníctvom zapojenia súkromného kapitálu tak, aby do roku 2010 bolo s výnimkou tunelov dokončené diaľničné spojenie z Bratislavy cez Žilinu po Košice. Fico však dnes pripustil, že pre svetovú finančnú krízu sa skomplikovalo financovanie severných úsekov D1 za dve miliardy eur (viac ako 60 miliárd korún). Náklady na budovanie by mali najprv uhradiť investori, štát by im peniaze postupne splácal.

Podľa Fica sa aj v prípade problémov s financovaním takzvaných PPP projektov bude pokračovať s výstavbou tak, aby úsek diaľnice D1 od Ružomberka po Košice bol dokončený v roku 2010.

debata chyba