Daň za autá zvýšili dva regióny

Podnikatelia budú za svoje firemné autá platiť rôzne dane podľa toho, v ktorom regióne majú auto zaevidované. Dva z ôsmich krajov Slovenska od januára už využili svoje právo a zaviedli vyššiu daň na motorové vozidlá. Tá nahradila totiž pôvodne celoštátnu cestnú daň a od tohto roka jej výšku definitívne určujú krajské parlamenty.

04.01.2005 00:01
debata

V Banskobystrickom a Trenčianskom kraji sú tento rok dane za autá firiem vyššie ako v ostatných častiach Slovenska. Zvyšných šesť regiónov Slovenska sa rozhodlo prvý rok používať autodaň rovnako vysokú ako kedysi predpisoval zákon o cestnej dani. Niektoré regióny však zrušili výnimky platné v minulosti najmä poľnohospodárom, prímestskej autobusovej doprave či záchranárom. Zmenami v zdaňovaní firemných áut sa regióny snažili dorovnať chýbajúce peniaze v kase na financovanie školstva, nemocníc či na dopravu. Najviac peňazí z tejto dane očakáva Bratislavský kraj, na úrovni 462 miliónov. Ostatné regióny počítajú s príjmami na úrovni od 200 do 300 miliónov korún.

„Sadzby novej autodane sú síce o 5 percent vyššie, ako doteraz určovala cestná daň, ale ako jediný región sme zaviedli nižšie dane pre ekologické nákladné automobily,“ uviedol Milan Ozdinec šéf odboru dopravy Banskobystrického samosprávneho kraja. Podľa neho v banskobystrickom regióne tí, čo majú nákladné autá s označením euro 2 zaplatia o 10 percent nižšiu daň.

„Tí, čo majú najmodernejšie autá s označením euro 3, dokonca platia o 20 percent nižšiu ročnú daň. Pri niektorých kategóriách kamiónov je to o päť- až šesťtisíc, pri veľmi ťažkých autách aj o 10-tisíc korún menej,“ doplnil Ozdinec. Podľa neho je zvýhodňovanie autodane rýchlejšou cestou k dosiahnutiu vyšších príjmov, ako zvyšovanie sadzieb.

Približne o 10 percent vyššie autodane zaviedol aj Trenčiansky kraj. „Sľubujeme si od toho zvýšenie príjmov asi o 19 miliónov korún na konečných približne 219 miliónov Sk. Tieto peniaze sú potrebné na údržbu a rekonštrukcie ciest druhej a tretej triedy, ktoré nám štát odovzdal v hroznom stave,“ doplnila hovorkyňa trenčianskeho VÚC Mária Jantošovičová. Pri osobných automobiloch je to od 160 do 560 korún podľa objemu motora. Pri nákladných automobiloch však podnikatelia majitelia kamiónov evidovaných v trenčianskom regióne zaplatia výrazne viac až o 7-tisíc korún v porovnaní s cestnou daňou v minulom roku.

Zrušiť výnimky do konca minulého roka priznávané najmä záchranárom alebo cvičným automobilom či autobusom verejnej dopravy, či poľnohospodárskym strojom, ktoré minimálne jazdia po cestách, sa rozhodli v Bratislavskom a Prešovskom kraji. „Poslanci diskutovali najmä o tom, aby boli výnimky udelené poľnohospodárskym strojom podobne ako v minulosti, nakoniec však tento návrh neprešiel,“ uviedol Peter Sokol, šéf dopravnej komisie Prešovského samosprávneho kraja. Podobne v bratislavskom regióne aj autobusové podniky budú musieť platiť cestnú daň, hoci do minulého roka boli od tejto dane oslobodené. „Sú to podnikateľské subjekty ako iné. Využili sme len dve predpísané výnimky na vlastné vozidla a na autá diplomatického zboru. Tie sú je jednotné pre celé Slovensko,“ doplnil Jozef Roštár z Bratislavského samosprávneho kra­ja.

Niektoré regióny kritizujú zákon o miestnych daniach a poplatkoch, ktorý stanovuje všeobecne platné pravidlá pre regionálne autodane. Vraj zvýhodňuje najmä bratislavský región. „Daň sa platí podľa evidenčného označenia. A to je problém veľkých firiem, ktoré majú na stovkách vozidiel bratislavské či košické poznávacie značky, podľa sídla centrály. Tieto autá budú všetky zdaňované v Bratislavskom či Košickom kraji, napriek tomu, že celý rok jazdia v niektorej regionálnej pobočke,“ doplnil Milan Ozdinec. Napríklad väčšina automobilov US Steel Košice má bratislavskú značku, lebo firma oficiálne sídli v Bratislave. Daň pôjde teda do kasy Bratislavského kraja. Podobne niektoré energetické či telekomunikačné podniky majú v regiónoch desiatky a stovky aut, ktoré však majú zaevidované podľa centrály. „Spravodlivé by bolo, keby sa dane platili tam, kde ničia cesty,“ doplnil.

Termín platenia dane je rovnaký, ako pri platení cestnej dane, a to pre všetky regióny rovnako. Ak je autodaň do 50-tisíc korún, tak ju treba zaplatiť do konca januára na celý rok v predstihu. Pri vyšších sumách sa platí zálohovo štvrťročne alebo mesačne.

„Sadzby dane z áut zrejme prejdú výraznejšími zmenami na budúci rok. Tohto roka mali totiž VÚC len doslova niekoľko hodín na schválenie tejto dane. Nemali čas analyzovať, aké možné zmeny v tejto dani možno urobiť. Zrejme sa to bude robiť v priebehu tohto roka. Budúci rok by sa teda mohli objaviť výraznejšie rozdiely medzi regiónmi,“ vysvetlil Viliam László z Nitrianskeho samosprávneho kra­ja.

debata chyba