Škola má prvákom posilniť ego

Prváčikovia, ktorí v utorok nastúpili do škôl, by sa o deväť rokov mali zmeniť na sebavedomých a tvorivých pubertiakov, čo sa nezložia pred prvou prekážkou. Aspoň taká je predstava autorov reformy školstva. Školská psychologička však tvrdí, že viac ako zmenu osnov treba zmeniť prístup učiteľov, rodičov, ale aj profesorov na pedagogických fakultách.

03.09.2008 08:47
Školák Foto:
Ilustračné foto
debata

„Menej sa učiť a viac vedieť,“ vysvetľuje hlavné heslo školskej reformy jej spoluautor Mirón Zelina. „Načo sú murárovi morfémy?“ pýta sa Zelina s tým, že sa v osnovách zbavili prebytočných detailov, ktoré aj tak nemali deti šancu si zapamätať.

Ako dodáva, terajší prváci po deviatich rokoch základnej školy budú iní ako súčasná pätnásťročná mládež. „Zlepší sa schopnosť komunikovať v cudzom jazyku, budú vedieť využiť počítače vo svoj prospech na učenie a nielen na zábavu ako doteraz,“ tvrdí Zelina.

Oproti súčasným deviatakom budú v menších triedach, a tak učiteľ bude mať viac času na individuálny prístup. „V spojení s novými metódami učenia podporíme kritické myslenie a samostatnosť, čím budú žiaci viac sebavedomí a tvoriví,“ uzatvára Zelina.

Školská psychologička Mária Tóthová-Šimčáková tvrdí, že na zvýšenie sebavedomia a tvorivosti to nestačí. „Chorobou súčasných detí je, že sa okamžite vzdávajú a nevedia riešiť problémy. Raz sa naučia vzorové riešenie, a keď im to nevyjde, zložia zbrane so slovami "ja to neviem“. A hotovo," tvrdí Šimčáková.

Sebavedomie a motivácia sa podľa nej neobjaví zoškrtaním osnov. „Osobnostné vlastnosti sa formujú prístupom učiteľov a rodičov,“ hovorí Šimčáková a dodáva, že učiteľ veľa času na venovanie sa osobnosti žiaka nemá.

Podľa nej by konečne mali začať hodnotiť deti podľa toho, čo vedia, a nie hľadať, čo nevedia. „Aj keď trikrát urobí pokus, ale s nesprávnym výsledkom, učiteľ, ale aj rodič musí oceniť, snahu a schopnosť učiť sa. Nie, že nevyšlo to, ako to mám ja, tak dostaneš automaticky zlú známku,“ vysvetľuje Šimčáková.

„Je to výzva najmä pre tých, čo pripravujú učiteľov na vysokých školách, lebo zmeny sa dotknú najviac učiteľov. Motivovať deti do učenia je neuveriteľne zložitá vec. Nestačí usmiaty učiteľ,“ poznamenáva psychologička.

Svoj diel k reforme by mali priniesť aj rodičia. „Zmeniť by sa mal aj prístup detí k učiteľovi, ktorý nie je vždy najlepší, no vychádza to z rodiny,“ dodáva Zelina. Doplňuje ho psychologička: „Nestačí sa opýtať na známky, ale s dieťaťom diskutovať, čo robili v škole a pochváliť ho, že robí pokroky v rámci svojich možností,“ uzatvára Šimčáková.

debata chyba