Slovenskí žiaci zaostávajú v čitateľskej gramotnosti

Slovenskí žiaci v porovnaní s rovesníkmi z iných krajín zaostávajú v čitateľskej a prírodovednej gramotnosti. Napriek tomu sa v porovnaní s testovaním v roku 2006 mierne polepšili, keď napríklad v matematike sú spomedzi krajín V4 najlepší. Ukázala to porovnávacia štúdia PISA, ktorú včera zverejnila Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.

07.12.2010 16:59
žiačka, študent, čítanie, kniha Foto:
Slovenské deti majú problém s chápaním čítaného textu.
debata (14)

Testovanie PISA sa vo svete robí od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov zúčastnených krajín v troch oblastiach – čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. Slovensko sa na ňom po prvý raz zúčastnilo v roku 2003, následne v roku 2006 a 2009. Testovanie sa u nás konalo od 2. do 13. marca 2009, zúčastnilo sa na ňom viac ako 4 555 žiakov zo 189 škôl.

Hlavnou sledovanou oblasťou štvrtého cyklu bola čitateľská gramotnosť. Slovenskí žiaci v nej dosiahli výkon pod priemerom. Jednotlivé krajiny získali skóre od 314 do 556, Slovensko 477 bodov. V porovnaní s rokom 2006 zvýšili pätnásťroční žiaci svoju čitateľskú gramotnosť o 11 bodov, v porovnaní s rokom 2003 o osem bodov. Spomedzi krajín V4 sme však stále najnižšie. O bod viac dostali Česi. Maďari sa so 494 bodmi nachádzajú na úrovni priemeru, Poliaci so skóre 500 nad priemerom.

Aj v prírodovednej gramotnosti sa naši žiaci umiestnili pod priemerom, lepšie uspeli len v matematickej gramotnosti – získali 497 a umiestnili sa na úrovni priemeru.

Do štúdie PISA sa vlani zapojilo 65 krajín. Najlepšie výsledky v čitateľskej, matematickej aj prírodovednej gramotnosti dosiahol čínsky Šanghaj. Vo všetkých troch kategóriách sa o druhé a tretie miesta delia čínsky Hongkong, Kórea, Fínsko a Singapur. Na opačnom konci rebríčka je vo všetkých troch prípadoch Kirgizsko. Tesne pred ním sa na chvoste nachádzajú Peru, Azerbajdžan a Panama.

Slovensko sa umiestnilo na 25. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD a na 32. až 37. mieste zo všetkých 65 zúčastnených krajín.

14 debata chyba