Sólyom chce, aby sa Maďari u susedov učili štátny jazyk ako cudzí

Ako angličtinu či nemčinu by sa podľa Lászlóa Sólyoma mali učiť štátny jazyk maďarskí žiaci na Slovensku, v Srbsku či Rumunsku. Maďarský prezident to vyhlásil v srbskej Vojvodine. Dvojjazyčné vzdelávanie podľa neho vedie k strate materinského jazyka.

14.03.2010 16:38
Sólyom Foto:
Maďarský prezident László Sólyom
debata

Sólyom skončil trojdňovú návštevu Vojvodiny, kde pokračoval v tradícii návštevy krajanov v čase maďarských štátnych sviatkov. V pohraničnom Horgoši sa zúčastnil aj na odhalení prvej sochy svätého Štefana v Srbsku. „V duchu svätého Štefana je našou povinnosťou uchovanie maďarského národa v kultúrnom ponímaní, čiže nie predovšetkým podľa štátneho občianstva, ale na základe materinského jazyka, kultúry, historického vedomia a pocitu jednakosti,“ citoval ho portál vojvodinských Maďarov Vajma.info.

Sólyom Vojvodinu navštívil pred pondelkovým výročím maďarskej revolúcie z roku 1848. Vlani v auguste chcel národný sviatok sv. Štefana osláviť v Komárne, Slovensko mu však odoprelo vstup, a preto sa na odhalení sochy sv. Štefana nezúčastnil. Nepriamo to v nedeľu pripomenul na stretnutí so srbským prezidentom Borisom Tadičom, keď vyzdvihol, že Belehrad nielenže nenamietal proti jeho vojvodinskej okružnej ceste v predvečer národného sviatku, ale všemožne ju podporoval.

„Sme radi, že v Srbsku majú menšiny kultúrnu autonómiu, že tu napríklad neznemožňujú právnymi normami používanie maďarského jazyka ako v inej krajine a maďarské školy ako u ďalšieho nášho suseda,“ citoval ho spravodajský portál Stop.hu v príspevku pod titulkom Sólyom si vo Vojvodine pichol do Slovenska a Ukrajiny.

Hlavnou témou Sólyomových prejavov bolo vyučovanie v maďarčine, ktoré by podľa neho malo mať prednosť pred dvojjazyčným. „Maďari, nielen v Srbsku, ale aj v Rumunsku a na Slovensku, by sa mali štátny jazyk učiť ako cudzí,“ citovala ho televízia Duna. Srbov pritom žiadal, aby umožnili výučbu pomocou učebníc dovezených z Maďarska a aby zabezpečili možnosť vysokoškolského štúdia v maďarčine nielen na pedagogických smeroch a potom aj profesionálne uplatnenie maďarských absolventov.

O stave národnostného školstva v Maďarsku, ktoré minulý týždeň kritizovala Rada Európy, sa Sólyom nezmienil. Výbor ministrov Rady Európy v hodnotiacej správe okrem iného konštatuje, že „Maďarsko prijalo taký prístup, pre ktorý bude ťažké zachrániť menšinové jazyky pred zásadným úpadkom“.

debata chyba