Stužková, svadba, či pohreb. Heslo SOZA: Ani euro nazmar

Len tak zadarmo si už ľudia nevypočujú hudbu ani na pohrebe či svadbe a najnovšie chcel autorský zväz pýtať poplatky aj za muziku na stužkovej. Nápad, ktorý zverejnil šéf Slovenského ochranného zväzu autorského Vladimír Repčík len v utorok, však vyvolal taký ohlas, že požiadavku napokon stiahol.

23.10.2012 17:18 , aktualizované: 24.10.2012 12:06
tanec, stužková, ples Foto:
Ilustračné foto
debata (54)

Dilemu či platiť, alebo nie však musia stále riešiť napríklad aj organizátori svadieb. Silvia Kőrösová, majiteľka agentúry, ktorá organizuje svadby a iné spoločenské podujatia, necháva riešenie otázky povinných poplatkov radšej na spolupracujúcich dídžejov. „Dohodli sme sa s nimi, že to budú riešiť sami,“ hovorí.

Autorskému zväzu odvádza nemalé peniaze aj bratislavské pohrebníctvo Marianum. „Ročne platíme pre SOZA takmer päťtisíc eur,“ vraví jeho riaditeľ Miloslav Hrádek s tým, že ide o kvartálne prevody od pohrebníctva, nie platby ľudí za každý pohreb. „Ak by sme zaviedli položku za hudobný sprievod, boli by sme za tých zlých my,“ vraví.

Autorský zväz tvrdí, že bráni iba práva autorov a spoplatnenie týchto akcií mu dovoľuje zákon. Ministerstvo kultúry však tvrdí opak. „Podujatia pre uzavretú spoločnosť, akými sú napríklad stužková či svadba, nepovažujeme za verejné podujatia. Za používanie chránených diel na nich by preto nemal byť vymáhaný žiadny poplatok,“ povedal hovorca rezortu kultúry Jozef Bednár. Výklad zákona je podľa neho v tomto ohľade jednoznačný. „Vyzývame preto SOZU, aby konala v duchu tohto výkladu,“ dodal hovorca.

Odborník na autorské práva a duševné vlastníctvo advokát Leo Vojčík hovorí, že problém vzniká pre nejasnú definíciu toho, čo je verejné a súkromné podujatie. Za pravdu však dáva ministerstvu.

„Zákonná definícia na to neexistuje a dokonca ani z rozhodnutia Európskeho súdneho dvora to ešte nie je doriešené. Samotná SOZA však používa kritériá, z ktorých vyplýva, že stužková je neverejná akcia,“ povedal advokát. S prípadným vymáhaním poplatkov od maturantov na súde by preto podľa neho SOZA neuspela. „Stužková totiž nemá žiadne komerčné účely a napríklad v porovnaní s firemnými večierkami ide o niečo úplne iné,“ vysvetľuje Vojčík.

Repčík v utorok cez svoj blog maturantom odkázal, aby pred blížiacimi sa stužkovými slávnosťami nezabudli podujatie nahlásiť a zaplatiť za použitú hudbu. Tvrdí, že každá stužková s hudbou si vyžaduje hromadnú licenciu za 15 eur, čo podľa neho „nijakú stužkovú nezruinuje“. „Navyše, ak sa na stužkovej postaráte o program sami a oželiete diskotéku, alebo inú tanečnú zábavu, túto licenciu vôbec nepotrebujete,“ odkázal študentom.

„Ak SOZA vyberá peniaze od niekoho, kto na reprodukcii hudby zarába, tak je to v poriadku. Ak to však robí aj pri prezentácii školy či študentov, tak to považujem za surové,“ hovorí riaditeľ Strednej odbornej školy podnikania v Trenčíne Vladimír Mojto. Jednu skúsenosť so SOZA však už má. Pred pár rokmi škola organizovala prehliadku modelovej tvorby študentov na jednom z bratislavských výstavísk. „Prišiel za nami jeden pán s tým, že keďže prehliadka je sprevádzaná hudbou, musíme zaplatiť poplatok, čo pre nás bola nemalá položka,“ spomína. Za dve prehliadky mal vtedy pôvodne zaplatiť takmer tristo eur. „Ak by mali školy takéto vysoké sumy platiť pri každom podobnom podujatí, položí ich to,“ hovorí.

Za skupinu Elán, o ktorej pesničke Stužková sa teraz najviac hovorilo, sa vyjadril Jožo Ráž.. „Pre nás sú to nezaujimavé peniaze,“ povedal Ráž, ktorý dodal, že sa v spore nehodlajú angažovať.

O primeranosti vyberania poplatkov od študentov pochybuje aj hudobný skladateľ a producent Oskar Rózsa, podľa ktorého SOZA klope na nesprávnych dverách. „Zväz by sa mal v prvom rade sústrediť na to, aby zastrešoval reálne autorské výsledky a neriešil takéto sekundárne veci,“ hovorí Rózsa.

Sám organizáciu viní za to, že už dva roky sa mu nepodarilo domôcť k svojej odmene za majstrovstvá sveta v ohňostrojoch Pyronale 2010, počas ktorých na olympijskom štadióne v Berlíne odohral s orchestrom svoju kantátu. Keď svoju situáciu zväzu nahlásil, oznámila vraj, že Nemcom poslala list. „Od SOZA by som preto očakával, aby radšej vyškolila pracovníkov, ktorí vedia komunikovať aj emailom a reálne vyriešia problémy,“ dodáva.

Ministerstvo kultúry chce urobiť v ochrane autorských práv poriadok, a preto pripravuje úplne nový autorský zákon. Podľa Bednára byť mal byť hotový v druhej polovici volebného obdobia, aby mohol začať platiť od druhého polroka 2015.

(Agentúrnu správu nahrádza autorský článok.)

Z čoho sa majú platiť poplatky pre SOZA

=====

koncerty

tanečné podujatia

cvičenie a šport – lekcie kondičného cvičenia, napr. aerobik, ale aj verejné súťaže alebo exhibičné podujatie spoločenských tancov a športov ako umelecká gymnastika, krasokorčuľova­nie atď.

umelecké, zábavné a športové podujatia – od súťažných podujatí s priebežným podkresovým použitím hudby až po cirkusovú a artistickú produkciu s použitím hudby a taktiež aj striptíz, verejná projekcia filmov ako kino, videokaviareň či reštaurácia

propagačné a reprezentačné podujatia – napríklad propagačná prezentácia produktov s použitím hudby, reklamný stánok, módne, kadernícke a vizážistické prehliadky a súťaže

cirkevný alebo občiansky obrad ako pohreb či svadba atď.

hudba na počúvanie (bez tanca) – v kaviarni, reštaurácii, bare, ale aj v rámci recepcie, banketu, vernisáže, výstavy atď.

hudba na počúvanie reprodukovaná technickým zariadením – prehrávače v kaviarňach či reštauráciách, ale aj v hoteloch či kúpeľoch

k reprodukovanej hudbe sa zaraďuje: hudba vo výťahu, na toaletách, na plavárňach, klziskách, v obchodoch, čerpacích staniciach, múzeách, v dopravných prostriedkoch (autobus, taxi, vlak, lietadlo), v prevádzke služieb (kaderníctvo, kozmetika, sauna…), v mestskom alebo obecnom či školskom rozhlase, pri kolotočoch, strelnici či autodróme

– vrátane estrád, karaoke, promenád či ďalších spoločenských podujatí s hudbou ako napríklad jarmoky, trhy, vinobranie atď.

54 debata chyba