Spišiak: Prepravnú firmu vybrala mafia, nie slovenská polícia

Prepravnú firmu aj vodiča v zmarenej protidrogovej akcii v Turecku si objednala zločinecká organizácia, nie slovenská polícia. Na tlačovej besede to vyhlásil prezident Policajného zboru SR Jaroslav Spišiak.

29.12.2010 16:33 , aktualizované: 18:28
Jaroslav Spišiak, polícia, prezident Foto:
Policajný prezident Jaroslav Spišiak
debata (159)

Polícia celú operáciu len monitorovala, zdôraznil Spišiak. Skúmali aj to, či dopravná firma nebola v obchode zaangažovaná.

„Nevyberajú si len tak niekoho, s kým nemajú iné vzťahy,“ vysvetlil a dodal, že zistili, že „vodič nie je do tohto obchodu zaangažovaný“. Či o niečom vedela prepravná firma, je podľa Spišiaka predmetom vyšetrovania Ako uviedol, zvažovali aj výmenu vodiča, no z taktických dôvodov to neurobili, aby zločinci nenadobudli podozrenie. Všetko išlo podľa plánu, problém nastal až vtedy, keď zásielka smerovala do jedného tureckého skladu, turecká strana podľa Spišiaka akoby začala robiť čudné opatrenia. Začali overovať u Červeného polmesiaca, či si objednali väčšie množstvo dezinfekcie, ktorý po pár dňoch poslal negatívnu odpoveď.

Tovar z kamióna nechce­li Turci precliť

„Nevieme si to vysvetliť, čo sa stalo v tom Turecku, lebo podľa všetkého to prebiehalo tak, ako malo, až v tom colnom sklade nechceli precliť ten tovar, oni toho kamionistu poslali preč odtiaľ,“ povedal Spišiak. Akcia sa tak zmarila, no napriek tomu sa slovenskej polícii podarilo na našom území zadržať a obviniť dvoch ľudí zapojených do obchodu. Pochádzajú zo štátu EÚ, teraz sú vyšetrovaní vo väzbe.
Spišiak povedal, že sa už tureckej strany opýtali, čo sa stalo a prečo bola operácia zmarená, na odpoveď zatiaľ čakajú.

Spišiak nepovedal, aká zločinecká organizácia za drogovým obchodom stojí, ale zdôraznil, že bola nebezpečná a doteraz sa jej darilo svoje nelegálne činnosti maskovať. „Pri akomkoľvek podozrení okamžite likvidujú osoby, ktoré môžu prezradiť ich činnosť,“ povedal. Slovenská polícia v septembri dostala informáciu o tom, že skupina sa dostala k drogovému prekurzoru, ktorý bol ukradnutý priamo vo výrobni v jednom štáte EÚ. Dostali ho nelegálnymi cestami do Maďarska a odtiaľ ho chceli prepraviť na Slovensko.

Látka mala odísť od nás ako falošná zásielka dezinfekcie Chloramínu T pre turecký Červený polmesiac, ktorého meno gang zneužil v papieroch. V Turecku by slúžila chemikália na výrobu heroínu, ktorý sa mal vrátiť späť k nám a do iných európskych štátov. Slovensko postupovalo podľa dohovoru OSN, ktorý zaväzuje signatárske štáty zapojiť sa do spoločnej protidrogovej operácie. Naša polícia teda požiadala sedem zainteresovaných krajín cez prokuratúru o medzinárodnú právnu pomoc pri kontrolovanej dodávke.

 „Pretože nám záležalo na tom, aby celá operácia bola bez narušení vykonaná perfektne, prostredníctvom slovenského zástupcu v Eurojuste sme iniciovali stretnutie všetkých zástupcov zainteresovaných krajín, aby sme osobne zdôraznili závažnosť tejto operácie,“ vyhlásil Spišiak. Všetky informácie im tam odovzdali a neskôr ich dopĺňali písomne, ako aj požadované písomnosti. Podľa Spišiaka ostatné krajiny mali o organizácii chabé operatívne informácie. Všetky krajiny privítali operáciu a písomne prisľúbili pomoc. Policajti zistili aj presun látky do colného skladu v Dunajskej Strede, získali vzorku a potvrdilo sa, že ide o drogový prekurzor.

Akcia mala odkryť veľké ryby, tvrdí Lipšic

Ak by slovenská polícia zadržala český kamión s prekurzorom na Slovensku a nepustila by ho do Turecka, premárnila by šancu dostať sa k vyšším úrovniam zločineckej skupiny. Na tlačovej konferencii to vyhlásil minister vnútra Daniel Lipšic (KDH). „Rozkryli sme významnú skupinu výrobcov drog a mali sme záujem odkryť aj vyššie vrstvy, väčšie ryby,“ konštatoval Lipšic. Je presvedčený, že slovenská polícia nezlyhala.

Lipšic odmietol informácie z úst svojho predchodcu Roberta Kaliňáka, že naša polícia stratila kontakt s tureckými kolegami dva dni po odchode kamióna zo Slovenska. Skôr sa pýta, prečo s nami Turci prestali spolupracovať, keď sa kamión dostal do colného skladu. Od krajiny polmesiaca bude požadovať oficiálne vysvetlenie. „Aj tento prípad potvrdzuje, že Turecko nie je pripravené na vstup do EÚ,“ vyhlásil Lipšic.

Šéf rezortu vnútra upozorňuje, že prekurzor mal slúžiť na výrobu asi 400 kilogramov heroínu, ktoré plánovala zločinecká skupina spätne transportovať do Európy, vrátane Slovenska. Podľa Lipšica ide o zhruba ročnú spotrebu drogy pre 10-tisíc ľudí, čo predstavuje 10 miliónov dávok v hodnote asi 16,6 mil. eur „Bolo našou povinnosťou pokúsiť sa prekaziť tento obchod,“ vyhlásil Lipšic s tým, že prepravu po celý čas sledovali policajti a nehrozilo žiadne riziko pre civilné obyvateľstvo. Zatiaľ nie je jasné, či nič netušiaceho šoféra českého kamióna odškodnia. „Beží trestné konanie, keď sa skončí, ministerstvo vnútra rozhodne o potenciálnom odškodnení,“ uviedol Lipšic.

Vodič vo firme skončil

„Polícia Slovenskej republiky, ako aj policajné zbory počas celej trasy sledovali kamión a chránili toho vodiča pred prípadným zásahom nezainteresovaných policajných alebo colných zložiek a takisto ho chránili na území Slovenska,“ zdôraznil Spišiak. Tvrdí, že ak by slovenská polícia takto veci nezorganizovala, vodič mohol skončiť v doživotnom väzení v Turecku. „My sme mu zachránili bezúhonnosť,“ do­dal.

Podľa Spišiaka aj kamión zodpovedal norme na prepravu drogového prekurzora – anhydridu kyseliny octovej, fiktívne deklarovaného v papieroch ako dezinfekčný prostriedok. Ak by auto nebolo na cestu vhodné, polícia by zvážila iný scenár akcie.

Vodič, ktorým je 45-ročný Zdeněk Pekala, pre český blesk.cz povedal, že po akcii so svojou prácou musí skončiť. „Vo firme končím, pretože mám rok zákaz vstupu do Turecka a firma nikam inam nejazdí. Musím si nájsť novú prácu, aby som uživil rodinu,“ konštatoval. Spišiak hovorí, že vďaka slovenskej polícia sa táto operácia „zlegalizovala tak, že on s tým nemá nič spoločné“. Tieto skutočnosti budú zdôrazňovať aj v prípadných rozhovoroch s vodičom, ak by žiadal odškodné, budú s ním podľa Spišiaka rokovať.

Turecko vraj nedodržalo dohody

Na akcii sa malo podieľať sedem krajín. O akcii vedela aj celoeurópska organizácia Eurojust. Krajiny privítali, že na základe tejto operácie budú môcť dokázať trestnú činnosť zločineckej organizácie.
Slovenské ministerstvo vnútra bude žiadať Turecko o vysvetlenie konania ich policajtov v prípade nevydarenej protidrogovej akcie a zadržania českého vodiča. Výbušnou látkou na výrobu heroínu nechala slovenská polícia naložiť český kamión, ktorý smeroval do Turecka. Nič netušiaceho vodiča Turci zatkli a v policajnej cele strávil Vianoce. Európska jednotka pre súdnu spoluprácu na Slovensku tvrdí, že pochybila turecká strana.

Turci sa k celej veci nevyjadrujú. „Je nepochopiteľné, prečo turecká polícia v rozpore s dohodnutým postupom zadržala kamión s vodičom. Nielenže tým zmarila zámer celej akcie, ale hrubo porušila práva vodiča a majiteľa prepravnej spoločnosti. Podľa dohody mala sledovať transport tak, aby bolo možné identifikovať objednávateľov a výrobcov drog, ktorí chceli pomocou prepravovanej látky vyrobiť heroín a zásobovať ním Slovensko a západnú Európu,“ vysvetlil hovorca rezortu vnútra Gábor Grendel.

Akcia sa začala 10. decembra. Českého vodiča zatkli tureckí policajti 24. decembra, muž o ničom nevedel. „Predstavte si, že idete vyložiť náklad. Naraz sa na vás na colnici zosype 50 ľudí. Vyleziete z auta, dvaja vás chytia a skončili ste. Sú to hrozné pocity,“ tvrdí nastrčený vodič nákladiaku 45-ročný Zdeněk Pekala, ktorý strávil niekoľko dní v policajnej cele, v pondelok odletel domov.

Vodič je presvedčený, že ho počas jazdy do Turecka nikto nesledoval. Podľa jeho vyjadrení pre blesk.cz mu bolo trochu divné, že namiesto cez Srbsko musel ísť cez Rumunsko. „Aj keď je cez Rumunsko trasa dlhšia, je tam len jeden priechod cez hranice s EÚ, to mi došlo až potom, keď sa zistilo, čo naozaj veziem. Na tejto ceste menej hrozilo, že na zásielku niekto príde,“ povedal pre portál Pekala. Keď vodič dorazil na miesto, zistil, že firma, ktorá si látku objednala, vôbec neexistuje a čakal, čo sa bude diať. „Keď som dostal informáciu, že veziem látku na výrobu heroínu, dostal som strach, že ma zatvoria,“ dodal Pekala.

Ohrozili zdravie a životy ľudí, kritizuje Kaliňák políciu

Exminister vnútra Robert Kaliňák (Smer) kritizuje postup slovenskej polície. Prípad predostrie parlamentnému výboru pre obranu a bezpečnosť. „Ohrozili život a zdravie obyvateľov na trase, po ktorej tento kamión išiel,“ vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii Kaliňák. Upozornil, že preprava výbušnej látky anhydrid kyseliny octovej, ktorá sa používa na výrobu heroínu, musí spĺňať prísne náležitosti. Podľa Kaliňáka slovenská polícia dovolila naložiť nebezpečnú látku do obyčajného plachtového návesu bez potrebného označenia, výbavy aj povolenia na prepravu či bez dýchacích prístrojov.

Auto s nákladom prechádzalo piatimi krajinami Európy a v Turecku sa voľne pohybovalo deväť dní bez toho, aby ľudia v okolí mali čo len tušenie, o aký nebezpečný náklad ide. Kaliňák si kladie otázku, čo by sa stalo v prípade požiaru, keby neoznačený náves začali hasiči postrekovať vodou. Prevážaná látka reaguje pri kontakte s vodou výbušnosťou. „Považujeme za neprípustné, aby sa ktorýkoľvek občan ktorejkoľvek krajiny stal predmetom pokusu zo strany policajného zboru, ktorý ohrozil jeho bezpečnosť,“ konštatuje Kaliňák. Počas svojho ministrovania pritom čelil rovnakej kritike, keď sa pri policajnom výcviku služobného psa na letisku dostala do Írska výbušnina v batožine nič netušiaceho cestujúceho.

Podľa Kaliňáka sa slovenské orgány do dnešného dňa neskontaktovali s českou prepravnou spoločnosťou, ktorá netušila, že je súčasťou policajnej akcie. Vedenie Policajného zboru SR vyzval, aby českú špedičnú firmu oslovili, odškodnili ju aj vodiča a zariadili vymazanie záznamov nič netušiaceho vodiča v trestnom registri. Exminister vnútra má informáciu, že na druhý deň, čo zo Slovenska odišiel kamión s anhydridom, slovenská polícia stratila kontakt so styčnou osobou v Turecku. Zákon pritom umožňuje zastaviť prepravu, ak môže ohroziť životy a zdravie občanov v krajinách, ktorými putuje.

159 debata chyba