Sporné zákazky diaľničiarov Figeľ zrušil

Niektoré z otáznych objednávok štátnej akciovky Národnej diaľničnej spoločnosti na poradenské služby či školenia šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH) zrušil.

12.05.2011 12:00
Ján Figeľ Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ považuje zákazky kritizované zamestnancami Národnej diaľničnej spoločnosti za neetické.
debata (2)

Ide o zákazky, ktoré sa uzavreli tesne pred začatím platnosti prísnejšieho zákona o verejnom obstarávaní, teda pred začiatkom apríla. Na plytvanie v diaľničnej firme upozornili zamestnanci anonymným listom.

„Aj keď objednávky boli zákonné, nepovažujeme ich za etické,“ uviedol Martin Krajčovič, hovorca ministerstva dopravy. Podľa neho vec ešte nie je uzavretá. Hodnota zákaziek bola tesne pod hranicou 30-tisíc eur, od ktorej vtedy platili prísnejšie kritériá.

„Minister bude čakať na ďalšie objasnenia,“ dodal Krajčovič. Nakladanie s peniazmi u diaľničiarov preverí podľa premiérky Ivety Radičovej aj kontrola Úradu vlády, uviedla agentúra SITA.

Diaľničniari mali podpísané zákazky aj s firmou FranklinCovey spolu za takmer 30-tisíc eur. Jedným z lektorov školiacej firmy bol aj súčasný poradca ministerstva dopravy Marián Kolník. Firma tvrdí, že s nimi už spoluprácu prerušil.

„Pán Kolník prerušil činnosť v spoločnosti FranklinCovey hneď, ako sa dohodol na spolupráci v štátnej správe Slovenskej republiky,“ povedal Tomáš Kopecký, riaditeľ spoločnosti FranklinCovey CZECH. Diaľničiari hovoria o tom, že Kolník ich pracovníkov školiť nebude.

„Marián Kolník je jeden z desiatok lektorov vo firme a nikdy neškolil a ani nebude školiť zamestnancov Národnej diaľničnej spoločnosti,“ uviedla Nora Gubková, hovorkyňa NDS. Vyjadrenie samotného Mariána Kolníka sa Pravde nepodarilo získať. Podľa rezortu dopravy o podpise zmluvy s firmou na ministerstve nevedeli.

„Pri takýchto okolnostiach je zvlášť dôležité, aby bolo zrejmé, že dodávateľ sa vybral transparentne na základe vopred jasných a férových kritérií,“ upozornil Peter Kunder z Aliancie Fair-play.

Školenie zamestnancov malo prebehnúť v luxusnom päťhviezdičkovom hoteli na Žitnom ostrove. Nakoniec sa neuskutočnilo. Podľa diaľničnej spoločnosti bola dôvodom pracovná zaneprázdnenosť ľudí. „Táto objednávka bola zabezpečovaná štandardným spôsobom,“ dodal Alan Sitár, šéf Národnej diaľničnej spoločnosti. Diaľničiari hovoria, že dostali od hotela zľavu 30 až 40 percent. Školenie je tak v súčasnosti zrušené a o náhradnom termíne sa podľa Gubkovej nehovorilo.

„Takto rozhadzovať peniaze je výsmech do tváre vodičom, ktorí musia počúvať vyhlásenia o tom, že na opravu výtlkov nie sú peniaze,“ komentoval Kunder. Ak je toto ukážka, ako diaľničná spoločnosť vníma efektívne hospodárenie, podľa neho sa „nemožno čudovať, že výstavba kvalitných ciest nás stojí výrazne viac ako našich susedov“.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba