SR má dvoch šoumenov, Matoviča a Kleopatru z Turca, smeje sa opozícia

Poslanec Igor Matovič (Obyčajní ľudia) si ani počas mimoriadnej schôdze Národnej rady venovanej otázke výstavbe diaľnic neodpustil kritiku voči predsedovi Smeru Robertovi Ficovi.

16.12.2010 12:09 , aktualizované: 16:24
Igor Matovič Foto:
Igor Matovič s malým pútačom pri rečníckom pulte v Národnej rade.
debata (433)

Okrem toho, že ho označil za vagabunda, jeho praktiky prirovnal k praktikám Stalina či Hitlera. „V čom je iný ako Stalin či Hitler? Nepoužívali tie isté metódy vymývania mozgov? Nezneužívali tiež slepú dôveru svojich ovečiek k prevracaniu faktov? Používali, využívali a zneužívali presne ako tento náš vagabund,“ vyhlásil Matovič. Dodal, že za tieto invektívy sa nehanbí.

„Ste hlupák a klamár,“ reagoval poslanec Smeru Peter Šuca. „Tak, ako ste dnes dehonestovali status poslanca, to história parlamentarizmu ešte nepozná,“ odkázal Matovičovi poslanec Pavol Goga (Smer).

„Slovensko má dnes dvoch šoumenov, Kleopatru z Turca a Matoviča v parlamente,“ dodala poslankyňa Renáta Zmajkovičová (Smer-SD), ktorá zároveň nepriamo obvinila Matoviča z daňových podvodov. Podporil ju v tom aj jej stranícky kolega Ján Podmanický, ktorý Matovičovi vysvetlil, kto je podľa neho vagabund.

„Vagabund je človek, ktorý napríklad vykoná niekoľkomiliónový daňový podvod tým, že rozoberie tlačiarenský stroj, prenesie ho cez hranice, tu ho zloží a podniká na ňom. Človek, ktorý si najme desiatky študentov na roznášanie svojho plátku a nezaplatí im zaslúženú a prisľúbenú odmenu. Vagabund je človek, ktorý ovplyvňuje daňový úrad, aby mu nenašiel daňový podvod. Človek, ktorý žiada za zotrvanie vo vládnej koalícii 20 miliónov eur. Vagabund je napríklad pašerák, podvodník a korupčník. Človek, ktorý sa nevie správať, je malý, zakomplexovaný a celý jeho slovník je len plný urážok a žlči voči svojim politickým oponentom. Vagabund je človek, ktorého pán Matovič dobre poznáte. Ráno ho možno vidíte v zrkadle,“ odkázal Matovičovi Podmanický.

„Za 13 rokov svojho podnikania som nikdy nemal žiadny dlh voči daňovému úradu. Za tlačiarenský stroj, ktorý som doviezol v roku 2002, som uhradil všetky príslušné clá a dane, čo mi potvrdilo aj samotné Daňové riaditeľstvo SR,“ reagoval Matovič. Zároveň vyzval každého, kto má akékoľvek informácie o tom, že je niečo dlžný daňovému úradu či svojim zamestnancom, aby ich zverejnil.

Slovnú prestrelku plnú urážok prerušil podpredseda parlamentu Béla Bugár (Most-Híd), ktorý v tej chvíli viedol schôdzu. „Chcem vás poprosiť, už sa tu častujete nadávkami, nehnevajte sa… Ak niekto tvrdí, že klesáme tam, kde nechceme, tak, bohužiaľ, začína to byť pravda. Prosím vás, je to posledná schôdza pred Vianocami, správajme sa ako ľudia,“ vyzval plénum Bugár.

Maďarič Figeľovi: Ste expert. Ale na kresťanské reči

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja neriadi v skutočnosti jeho šéf Ján Figeľ (KDH), ale predseda parlamentu Richard Sulík (SaS). Povedal to podpredseda Smeru Marek Maďarič.

„Pán minister, vy ste expert. Ale nie na diaľnice. Vy ste expert na reči. Také pekné, pokojné, kulantné a kresťanské. Dozvedeli sme sa tu, aké máte plány, svedomie, vedomie, skutky, slová, aké máte predstavy. A kým si to vy takto pekne predstavujete, skutočné rozhodnutia robí niekto iný. Pán Sulík, ktorý sedí nad vami,“ vyhlásil Maďarič.

Figeľa zároveň vyzval, že ak je predsa len ministrom dopravy on, tak sa má vzchopiť. „Vzchopte sa a konajte. A nenechajte si do toho hovoriť iných. Ukážte, že ste aj expertom na diaľnice. Zatiaľ ma nepresviedčate,“ zdôraznil exminister kultúry.

Ani Figeľ, ani Sulík na Maďaričove tvrdenia nereagoval. Predseda NR SR si však neodpustil reakciu na výzvu poslanca Jána Podmanického (Smer), ktorý odporučil Figeľovi, aby sa v záujme zachovania reputácie vymenil so Sulíkom. Je totiž presvedčený, že Figeľ vo svojej funkcii trpí.

„Ak si chcete, pán minister, zachovať akú-takú reputáciu, vymeňte sa, prosím, s pánom Sulíkom. Pomôžete jemu aj sebe,“ povedal Podmanický vo faktickej poznámke k vystúpeniu ministra Figeľa.

Sulík sa ale s Figeľom vymeniť nemieni. „Nebudem sa meniť, s vami je mi tu dobre. Takých vtipálkov by som nikde inde nenašiel,“ odkázal Sulík Podmanickému.

Figeľ vystúpil v pléne s obhajobou svojho konania a rozhodnutia v otázke výstavby diaľnic. Na rokovaní chce opozícia zaviazať vládu, aby urýchlene ukončila proces uzatvárania zmluvy na 3. balík PPP projektu a v marci začala jeho realizáciu.

PPP projekty boli podľa Figeľa megastavby

Tri diaľničné projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktoré pripravila bývalá vláda, označil minister dopravy Ján Figeľ (KDH) za megastavby. „Toto bol nábeh na maďarskú cestu do Grécka,“ uviedol Figeľ. Zdôvodnil tým, prečo terajšia vláda zastavila realizáciu prvého a tretieho projektu PPP na výstavbu úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom a v okolí Žiliny.

Figeľ pripomenul, že splátky, ktoré by musel štát platiť koncesionárom počas 30 rokov v prípade realizácie všetkých troch balíkov PPP, by predstavovali ročne 700 mil. eur. Je to suma, akú podľa neho Slovensko doteraz nikdy nedávalo ročne na diaľničnú výstavbu. V súčasnosti sa realizuje iba druhý balík PPP, ktorý je zameraný na výstavbu úsekov rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severného obchvatu Banskej Bystrice.

„V roku 2011 môžeme odovzdať iba úseky, ktoré boli začaté,“ reagoval Figeľ na kritiku, že v budúcich dvoch rokoch má byť otvorených len po päť kilometrov diaľnic ročne. Výstavbu pripravených úsekov diaľnic podľa neho totiž nemožno urýchliť. Minister dopravy kritizoval svojho predchodcu, že počet začatých diaľničných stavieb v minulom a tomto roku klesol na historické minimum.

„Teraz žneme ovocie týchto rokov,“ dodal Figeľ. Na výhradu o zastavení výstavby žilinského úseku diaľnice D3 odvetil, že bola zastavená ešte pred tohtoročnými voľbami. Zároveň však uviedol, že dlho meškajúca stavba obchvatu Svidníka na R4 bude otvorená začiatkom budúceho týždňa.

„Nepodlieham nijakým mecenášom, nijakým finančným skupinám. Môžem vás o tom ubezpečiť,“ vyhlásil Figeľ. Doteraz prijaté rozhodnutia, vrátane zastavenia predražených PPP projektov, boli podľa neho vedené snahou, aby boli výhodné pre celú krajinu, nielen pre firmy a banky. Figeľ informoval, že plán výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014 predloží vláde do konca marca budúceho roka.

Zastavenie výstavby diaľnice predraží, tvrdí Vážny

Súčasná vláda podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer) svojimi rozhodnutiami spôsobila zastavenie výstavby diaľnic, čo v budúcnosti spôsobí ich predraženie a značné škody pre ekonomiku. V parlamente kritizoval zastavenie tretieho balíka PPP na výstavbu úsekov D1 pri Žiline, čo označil za obrovskú prehru ministra dopravy Jána Figeľa (KDH).

Ako Vážny ďalej informoval, opakuje sa história z rokov 1998 až 2006. Po nástupe vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ) pred dvanástimi rokmi sa podľa Vážneho výstavba diaľnic predražila o 160 %, keď náklady na kilometer vzrástli na 650 mil. Sk (21,576 mil. eur).

„Takýto úbohý cieľ by si vláda ani ministerstvo dopravy nemali dávať,“ kritizoval Vážny záväzok súčasnej vlády odovzdať v rokoch 2011 a 2012 po 5,2 kilometroch diaľnic ročne. Spochybnil pritom, že bude splnený aj tento zámer. Bývalý minister dopravy pripomenul, že počas vlády Roberta Fica (Smer) bolo v rokoch 2006 až 2010 odovzdaných do užívania takmer 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Predchádzajúca vláda mala vo svojom programovom vyhlásení cieľ otvoriť 100 kilometrov diaľničných a rýchlostných komunikácií. Vážnemu sa nepáčilo, že terajšia vláda nemá v programe uvedený konkrétny plán, koľko kilometrov diaľnic chce odovzdať vo svojom volebnom období.

Exminister dopravy v 50-minútovom príhovore ďalej uviedol, že za pol roka súčasnej vlády bola vypísaná iba jedna súťaž na výstavbu úseku D1 Jánovce – Jablonov. Ten mal byť postavený v zrušenom prvom balíku PPP na stavbu piatich úsekov D1 medzi Martinom a Prešovom.

Vážny kritizoval zastavenie výstavby žilinského úseku D3, ako aj iných diaľničných stavieb. Diaľničné úseky, ktoré minister Figeľ otvára, pripravila predošlá vláda, dodal Vážny. Pripomenul, že minulá vláda pripravila na výstavbu 90 kilometrov diaľnic a rýchlociest.

„Pre mňa je zarážajúce, čo budete odovzdávať vy na konci funkčného obdobia,“ poznamenal Vážny. Kritizoval takisto to, že v štátnom rozpočte pre budúci rok je na diaľnice vyčlenených o 273 mil. eur menej z eurofondov, čo je oproti terajšiemu roku menej o 63 %. Po zrušení PPP projektov podľa neho nebudú európske peniaze stačiť na výstavbu diaľnic.

433 debata chyba