Štát dá na súkromné vlaky o dva milióny viac

Na prvú súkromnú trať pôjdu vyššie dotácie, ako keď na nej premávali štátne železnice. Na prevádzku trasy z Komárna cez Dunajskú Stredu až do Bratislavy putovalo doteraz zo štátnej kasy približne 4,7 milióna eur. Po novom to bude 6,8 milióna. Vlaky však budú jazdiť častejšie. Ak by mal tak často vlaky vypravovať iba štát, vyšlo by ho to na osem miliónov eur.

23.03.2011 21:41
Ján Figeľ, RegioJet Foto:
Minister dopravy Ján Figeľ informoval o projekte RegioJet-u v januári.
debata (52)

Štát pustil do dotovanej prepravy po prvýkrát súkromníka v čase, keď spúšťa úsporné opatrenia. V tomto roku má štátny prepravca prepustiť vyše dvesto ľudí a obmedziť tristo vlakov.

Rozhodnutie rezortu dopravy si preto vyslúžilo kritiku opozície. „Zmluva so súkromným dopravcom je absolútne nevyhovujúca pre štát v období, keď vláda rozpráva o úsporách a znižovaní nákladov. Na iných tratiach bude pritom Železničná spoločnosť Slovensko vlaky rušiť,“ povedal bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer).

Súkromný regionálny dopravca RegioJet ponúkol štátu na jeden takzvaný vlakokilometer cenu nižšiu o jedno euro. Namiesto pôvodných 6,7 eura, za ktoré prevádzkuje vlaky na trati štátny osobný dopravca, mu bude stačiť približne 5,7 eura. Vlaky však budú jazdiť každú hodinu a v špičke každú polhodinu. Spolu tak najazdia viac, čo celkovú platbu štátu zvýši.

Podľa ministerstva dopravy ide o pilotný projekt, ktorý má na slovenské koľajnice prilákať konkurenciu a najmä zlepšiť služby a komfort cestujúcich. „Keď tu nie je konkurencia, nevieme dostatočne skontrolovať, či Železničná spoločnosť Slovensko efektívne hospodári s peniazmi,“ vysvetlil Jiří Kubáček, riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve.

Projekt má podľa neho priniesť na slovenské koľajnice pravidelnú dopravu v presných intervaloch a prilákať cestujúcich z autobusov do vlakov. „Súčasná železničná doprava na trase mi veľmi nevyhovuje. Vlaky sú špinavé, staré. V zime niekedy nevykúrené. Bolo by tiež dobré, keby jazdili napríklad každú hodinu,“ opísala Eva z Veľkého Medera, ktorá na trase cestuje každý deň do práce do Bratislavy.

Prevádzkovanie trate si vyžiada aj ďalšie náklady. Súkromný dopravca opraví nástupištia, parkoviská a stanice na trase. Vyjde ho to na približne 700-tisíc eur. Túto sumu zaplatí najprv z vlastného vrecka. Následne mu to štát vráti aj vďaka tomu, že na vyťaženejších koľajniciach vyberie viac na poplatkoch. Zároveň bude musieť štát investovať 1,5 milióna eur aj do predĺženia nástupištia v Kvetoslavove. Dôvodom sú však nákladné vlaky, ktoré na trati v súčasnosti bežne premávajú aj cez deň. Po zahustení osobnej dopravy sa presunie väčšina nákladnej dopravy na noc.

© Autorské práva vyhradené

52 debata chyba