Štát po štyroch rokoch prestane ľudí zadlžovať

Zadlžovanie budúcich generácií cez nadmerné výdavky štátu sa po štyroch rokoch zastaví. V štátnom rozpočte na rok 2013, ktorého návrh ministerstvo financií predstaví v stredu, je totiž deficit verejných financií podľa informácií Pravdy naplánovaný pod troma percentami výkonu ekonomiky.

14.08.2012 20:00 , aktualizované: 15.08.2012 08:00
Graf Foto:
Ilustračné foto
debata (135)

Prijateľnú úroveň deficitu by Slovensko malo dosiahnuť prvýkrát od roku 2008. Na ďalšie zadlžovanie už krajina nemá priestor, keďže podiel všetkých dlhov na ročnom hrubom domácom produkte krajiny už siaha k hrozivým päťdesiatim percentám.

Na zníženie deficitu potrebuje vláda získať tento a budúci rok asi dve miliardy eur. Cez rast viacerých daní a vládne šetrenie by sa pritom podľa najnovších prepočtov malo získať aspoň 2,5 miliardy eur, a tak by mali byť peniaze aj na priority a rezervu. Keďže schvaľovanie vyšších daní z príjmu či krátenie paušálnych výdavkov pre živnostníkov môže byť v parlamente, po obštrukciách opozície pri druhom penzijnom pilieri, problematické, ministerstvo zatiaľ príslušnú časť príjmov do rozpočtu nenapíše. Ministerstvá dostanú peniaze, až keď poslanci na jeseň schvália všetky daňové zmeny.

Úsporný balíček a znižovanie zadlženia krajiny

Aby nerástlo neprimerane zadlženie krajiny a deficit bol tento rok 4,6 % HDP a na budúci rok pod 3 % HDP treba spolu asi 2 mld. eur

Cez konsolidačné opatrenia by vláda mohla získať viac ako 2,5 mld. eur a tak by mohli zostať peniaze na priority aj rezervu

Viaceré opatrenia na príjmovej stránke ešte nie sú schválené a tak vláda v rozpočte na rok 2013 zatiaľ zniži výdavky, aby defi cit bol pod 3 %

Oproti pôvodnému balíčku 22 opatrení z júna príde k ústupkom. Vláda asi nebude trvať na krátení odpočítateľnej daňovej položky na nepracujúcu manželku a asi nebude ani daň z luxusných nehnuteľností.

Pri zavedení odvodov z práce na dohodu tiež vláda musí počítať s menším príjmom, keďže v parlamente prešla pripomienka, že dohodári do 18 rokov odody platiť nebudú. Odvody z dohôd majú štátu na budúci rok priniesť 130 miliónov a budú tak štvrtým najsilnejším konsolidačným opatrením. Najviac peňazí chce štát získať cez vládne úspory (600 miliónov eur), oslabenie druhého piliera (500 miliónov eur) a vyššie dane pre bohatších zamestnancov a firmy (400 miliónov eur).

Porovnanie vývoja dlhu a deficitu v % HDP
  2009 S 2010 S 2011 R 2011 OS 2012 N 2013 N 2014 N
Deficit EÚ –6,8 –6,4 –4,6 –3,4 –2,3 –1,4
Deficit eurozóna –6,3 –6,0 –4,3 –3,1 –2,1 –1,3
Dlh EÚ 74,4 80,0 82,0 82,5 81,7 79,9
Dlh eurozóna 79,3 85,1 87,4 87,8 87,0 85,1
Deficit SR –8,0 –7,9 –4,9 –4,9 –3,8 –2,9 –2,8
Dlh SR 35,4 41,0 45,6 43,6 44,8 44,8 44,7

Zdroj: EK, Eurostat, MF SR
* Pozn.: odhady za roky 2011 až 2014 vychádzajú z údajov prezentovaných členskými krajinami EÚ v rámci programov stability, resp. konvergenčných programov. Keďže tieto programy boli predkladané EK v priebehu apríla 2011, hodnoty za rok 2011 boli považované za rozpočtované hodnoty.

Ministerstvo financií sa v utorok deň pred zverejnením návrhu rozpočtu ku konsolidačným plánom vyjadrovalo opatrne. „Primárnym cieľom vlády v oblasti konsolidácie verejných financií je, aby Slovensko dodržalo svoje záväzky voči Európskej únii vyplývajúce z Paktu stability a rastu,“ povedal hovorca ministra financií Radko Kuruc.

Pri konsolidácii vláda už avizovala, že nemá príliš na výber. Na rast spotrebných daní už nie je priestor a na hlbšie vládne škrty sú potrebné rozsiahlejšie analýzy. Krajina sa pritom nemôže veľmi spoliehať ani na budúcoročný hospodársky rast, ktorý má byť síce jeden z najsilnejších v Európe, ale bude ťahaný najmä exportom bez dodatočných daňových príjmov.

Ministerstvo financií tvrdí, že tento rok musí vykryť v rozpočte dieru za 500 miliónov eur a na budúci rok za 1,5 miliardy eur. V tomto roku sa na konsolidácii verejných financií budú najviac podieľať sporitelia v druhom dôchodkovom pilieri, banky a regulované podniky.

„V krátkodobom horizonte oslabený druhý pilier prinesie vláde veľa financií, ale v stredno– a dlhodobom horizonte zvyšuje riziká udržateľnosti dôchodkového systému,“ konštatuje ekonóm Tomáš Dudáš z Paneurópskej vysokej školy.

Tohtoročnú dieru vo verejných financiách má zaplátať od jesene aj vyššia daň z tabaku a hazardu. Tohtoročný výpadok rozpočtu je podľa Kažimíra spôsobený nefunkčnou daňovou správou z úvodu tohto roka, ako aj tým, že po minulej vláde zostali v rozpočte nafúknuté príjmy asi vo výške 250 miliónov eur a na rovnakej úrovni aj podhodnotené výdavky.

Opozícia to odmieta. „Je bežné, že viaceré rozpočtované položky sa vyvíjajú počas roku inak, ako je rozpočtované. Niektoré horšie, iné lepšie. Tak je to aj v roku 2012, a nebyť účelového skreslenia aktuálnej prognózy ministerstvom financií, vývoj verejných financií sa výrazne neodlišuje od nášho rozpočtu,“ tvrdí bývalý štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška (nominant SDKÚ).

S tým, že na budúci rok treba konsolidovať, súhlasí aj pravicová opozícia. V kuloároch sa povráva, že ak by vládla pravica, namiesto škrtov v druhom pilieri by prudko zvýšila rovnú daň z príjmu a spotrebné dane. Priznať to však pravicové strany odmietajú.

Ficov kabinet chce lepšie zarábajúcich s platom cez 3 246 eur zdaniť 25–percentnou daňou. Zároveň sa však vymeriavacie základy na odvodové stropy zjednotia na 5–násobok priemernej mzdy, čo spôsobí, že príjem ľudí by mierne klesol už od hranice asi 1 200 eur.

Výpadky v tohtoročnom rozpočte bude vláda riešiť okrem už navrhnutých legislatívnych zmien aj viazaním výdavkov rozpočtových kapitol vo výške 120 miliónov eur. Analytici vládne úspory podporujú.

„Ak by vláda chcela pokračovať v konsolidácii prevažne na strane príjmov, na pokrytie súčasného výpadku by musela zvýšiť dane v miere, ktorá by výrazne zabrzdila ďalší hospodársky rast,“ tvrdí analytik Nadácie F. A. Hayeka Tomáš Púchly. Priestor je podľa neho stále v zefektívňovaní štátnej správy.

Zdroje úspor boli podľa analytika Radovana Ďuranu z Inštitútu ekonomických a sociálnych štúdií INESS doteraz na strane výdavkov nedotknuté. Šetriť by sa malo na neefektívnych transferoch, ako je podľa Ďuranu prémia k stavebnému sporeniu.

„Pomôcť by mohla aj reforma, v rámci ktorej by sa mal znížiť počet orgánov miestnej štátnej správy,“ dodáva Púchly. Pripravovaná reforma z dielne ministerstva vnútra by mala krátiť súčasných 745 na 79 orgánov miestnej štátnej správy a počet rozpočtových a príspevkových organizácií z 916 na 58. Zmeny by mali prísť do roku 2014.

„Skôr by sa malo začať aj s auditmi vo verejnej správe. Napríklad súkromný sektor v období rokov 2009 až 2010 zareagoval na krízu okamžitým prispôsobením sa poklesu objednávok, teda novej ekonomickej realite a hľadaním vnútorných zdrojov a úsporných opatrení,“ myslí si zase analytik ČSOB banky Marek Gábriš.

Ako štát tento a na budúci rok dodatočne naplní štátnu kasu
  prínos v mil. eur  
  2012 2013 účinnosť
mimoriadny odvod pre banky 41 0 1. 9. 2012
zvýšenie bankového odvodu 25 78 1. 9. 2012
mimoriadny odvod regulovaných firiem 27 81 1. 9. 2012
skoršie zdanenie tabaku 0 8,147 1. 10. 2012
zmeny v správnych poplatkoch ? ? 1. 10. 2012
zachovanie koncesionárskych poplatkov 0 84 1. 1. 2013
obmedzenie podpory v nezamestnanosti * 0 3 1. 1. 2013
vyššie odvody z dividend ** 0 0 1. 1. 2013
vyššie odvody pre živnostníkov *** 0 49 1. 1. 2013
vyššie zdanenie hazardu 0,5 3,1 1. 1. 2013
zodvodnenie dohôd 0 130 1. 1. 2013
vyššie odvodové stropy 0 125  
vyššie dane pre lepšie zarábajúcich ľudí      

(25-% daň) a firmy (23-% daň) | 0 | 380 až 420 | 1. 1. 2013

zmeny v penziách – slabší 2. pilier 140 500 1. 9. 2012
nižšie výdavky ministerstiev, krátenie platov úradníkov 120 600 2012 – 2013
zmena zásob ropy financovania      

a správy núdzových ropných produktov | 95 | 0 | 2012 – 2013

spolu opatrenia 450 2060
* dávky v nezamestnanosti sa obmedzia priemernou mzdou v hospodárstve    

** keďže zavedenie sa predpokladá od 1.1.2013, pozitívny vplyv može mať až v 2014 a to v sume 28 mil. eur
*** zatiaľ bez obmedzenia paušálnych výdavkov, ktoré ešte neprešli v parlamente .[bc4 tar fs10]{valign:top} ||||

© Autorské práva vyhradené

135 debata chyba