Štát zaplatí mýtnej firme o 28 miliónov viac

Za elektronické diaľničné mýto zaplatí štát mýtnej firme napokon o 28 miliónov eur viac, ako sa pôvodne predpokladalo. Cenu za výstavbu a prevádzku mýta určenú v zmluve predražili tri dodatky. Pôvodne mal celý projekt mýta za trinásť rokov vyjsť na 852 miliónov eur. Po novom to bude takmer 880 miliónov.

07.10.2010 01:01
Mýto, kamión Foto:
Ilustračné foto
debata (15)

„Svedčí to o zlej príprave a riadení celého projektu,“ zhodnotil Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO. Prvý dodatok sa podľa Národnej diaľničnej spoločnosti týka áut mýtnej polície. „K zvýšeniu ceny došlo na základe zmeny špecifikácie vozidla vyvolanej samotnou mýtnou políciou. Bez prijatia uvedenej zmeny nebolo možné vozidlá autorizovať a schváliť na výkon služby,“ vysvetlil Marcel Jánošík, hovorca diaľničnej spoločnosti.

Druhý dodatok, ktorý zdražil mýto, zohľadňoval zmeny zákonov. „SkyToll bol povinný zaviesť ich do praxe a zmeniť nastavenie systému v porovnaní s pôvodnou zmluvou,“ dodal Jánošík. Po spustení mýta v januári tohto roka boli totiž problémy s účtovaním mýtnych úsekov. Vláda ich tak prikázala rozdeliť na drobnejšie časti a vodičom sa zároveň prestal počítať posledný úsek, z ktorého odbočili z diaľnice. Cenu zvýšila podľa diaľničnej spoločnosti aj každoročná úprava splátky o infláciu, ktorá vyplýva zo zmluvy.

Mýtnu zmluvu podpisovalo s firmou SkyToll bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorej šéfoval súčasný poslanec Smeru Igor Choma. „Zodpovednosť za mýto cítim a nevzdávam sa jej,“ vyhlásil Choma. Dodatkami by mali byť podľa neho zapracované do splátok už všetky dôsledky zmien. „Výška ročnej splátky tak môže ďalej kolísať len v závislosti od inflácie,“ dodal.

Okrem toho, že štát zaplatí SkyTollu za mýto viac, systém nebude pre Slovensko efektívny v tomto a ešte najbližšie tri roky. Vypočítalo to ministerstvo financií v návrhu rozpočtu na budúci rok, ktorý v stredu schválila vláda.

Podľa najnovších prepočtov sa napríklad v tomto roku má vybrať na mýte 137 miliónov eur. Z toho sa odpočíta splátka SkyTollu 94,6 milióna a výpadok príjmov z predaja nálepiek vyše 41 miliónov eur. Nákladné autá nad 3,5 tony už totiž platia mýto. Poslednou odpočítanou sumou je výpadok zo zníženia spotrebnej dane 81 miliónov eur. Vláda prikázala znížiť daň z palív ako jednu z kompenzácií pre kamionistov po zavedení mýta.

Štát tak ostane len v tomto roku pri mýte v mínuse takmer 80 miliónov. Spolu s ďalšími tromi rokmi dosiahne strata až vyše 205 miliónov eur. Navyše hrozí Slovensku pre mýtny tender pokuta od Európskej komisie.

15 debata chyba