Štát zníži daň pri nafte. Obetuje pre to dve ministerstvá

Štát zníži spotrebnú daň pri nafte tak, aby jej cena klesla na úroveň 1,01 eura, uviedol premiér Robert Fico. Podmieňuje to však znížením počtu ministerstiev o dve. Uviedol to po rokovaní zástupcov vlády, sociálnych partnerov, Česmadu, Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovnaftu.

11.01.2010 17:34 , aktualizované: 12.01.2010 07:52
Robert Fico Foto:
Premiér Robert Fico
debata

Vláda Roberta Fica navrhne zníženie spotrebnej dane na naftu z 0,481 eura na liter na 0,391 eura na liter. Podľa informácií premiéra by tak cena nafty mala byť na úrovni cien v regióne. Mala by klesnúť z primernej úrovne 1,14 eura na úroveň 1,01 eura. Zníženie sa nebude týkať iba dopravcov, ale aj každého, kto jazdí na aute s naftovým motorom.

Toto opatrenie bude stáť asi 100 miliónov eur, uviedol premiér a preto je podľa neho potrebné tieto peniaze ušetriť. Prijatie zákona, ktorý zníži spotrebnú daň Fico podmieňuje zlikvidovaním dvoch ministerstiev (dve by sa zlúčili do jedného a jedno ministerstvo by zaniklo). Zákon, ktorý by ministerstvá rušil a zlučoval, musí podľa neho predchádzať prijatiu zákona o zmenách v spotrebnej dani. Vyzval aj opozíciu, aby za to zahlasovala. Zmeny v počte ministerstiev by sa týkali až nového volebného obdobia. Zákony by sa novelizovali na mimoriadnej schôdzi parlamentu, možno ešte počas januára. Zníženie spotrebnej dane výrobca palív Slovnaft premietne do konečnej ceny nafty. Premiér vyzval aj ďalších predajcov, aby urobili to isté. Fico tiež vyzval dopravcov i občanov, aby potom tankovali naftu na Slovensku a nie za hranicami.

V mýte budú zmeny, cesty I. triedy v januári zadarmo

Mýto funguje, uviedol Fico a dodal, že to potvrdila aj Európska únia. V samotnom mýte však štát plánuje urobiť zmeny. Do konca januára bude jazda na cestách I. triedy, ktoré sú súčasťou mýta, zadarmo. Dovtedy by sa mali spresniť mýtne úseky. Niektoré dlhšie sa rozdelia na menšie úseky. Nových úsekov má byť 242. Na diaľniciach sa bude mýto vyberať naďalej.

Národná diaľničná spoločnosť do konca júna označí spoplatnené úseky ciest I. triedy, kde sa platí mýto, dopravnými značkami, aby bolo jasné, že vodič vstupuje na platenú cestu a môže si skontrolovať, či mu palubná jednotka pípne. Do konca januára má spoločnosť zabezpečiť, aby z faktúr bolo jednoznačné, aké spoplatnené úseky dopravca prešiel.

Partneri sa dohodli aj na znížení niektorých pokút, napríklad za nesprávne zadávanie údajov do palubnej jednotky.

Čo požadovali protestujúci dopravcovia a čo sa im podarilo dosiahnuť

  • dopravcovia chceli znížiť spotrebnú daň z benzínu aj nafty na priemernú úroveň okolitých krajín či na minimálnu úroveň EÚ

    žiadali daň znížiť na 0,371 € (11,18 Sk), dnes sa platí 0,515 € za liter (15,51 Sk)

    liter benzínu* by podľa dopravcov zlacnel o 0,171 € (5,20 Sk)
    Daň sa nemení, liter benzínu zostáva na 1,174 € (35,37 Sk)

    pri nafte chceli dopravcovia daň znížiť na 0,298 € (8,98 Sk) z litra, to však ani nie je možné od januára 2010 minimálna daň v EÚ je 0,33 € (9,94 Sk)

    v súčasnosti sa platí z litra 0,481 € (14,49 Sk) a liter nafty vyjde na 1,14 € (34,34 Sk)

    požiadavka dopravcov by priniesla zlacnenie o 0,217 € (5,40 Sk)*, nafta by sa dostala pod 1 euro € (30 Sk)
    Daň sa zníži na 0,391 € (11,78 Sk), liter nafty bude stáť 1,034 € (31,15 Sk). Je to zlacnenie o 106 centov (3,20 Sk)

    *vrátane vplyvu DPH

2. výrazné zníženie cestnej dane
- dopravcovia to žiadajú ako protihodnotu za zavedenie elektronického mýta
- každý z ôsmich krajov si určuje vlastné sadzby dane z motorových vozidiel, ktorú platia len za firemné autá
v roku 2009 podnikatelia župám zaplatili na tejto dani takmer 26 miliónov € (3,8 miliardy Sk) a tento rok by to malo byť ešte viac, takmer 131 miliónov €
Výsledok: daň sa meniť nebude

3. pozastavenie výberu mýta
- nevyberať od áut mýto, kým sa neprepracujú mapy spoplatnených ciest prvej triedy tak, aby sa platili len skutočne prejazdené a nie dlhšie úseky
v SR je 3 275 kilometrov ciest 1. triedy, mýto sa platí na 1 400 km
dopravcovia žiadali rozdeliť na podrobnejšie úseky, s presným meraním skutočne najazdených kilometrov
- Česmad už rozčlenenie úsekov na kratšie dohodol s ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym v piatok
Výsledok: mýto sa na hlavných cestách nebude platiť do konca januára 2010, dovtedy sa rozdelia úseky na kratšie

4. označenie úsekov
- na začiatku aj konci plateného úseku na všetkých platených cestách postaviť značky, aby vodiči vedeli, kedy jazdia po platenej ceste
neboli označené najmä cesty 1. triedy (tie, čo neboli spoplatnené do konca roka 2008 – väčšina)
Výsledok: NDS do konca júna 2010 označí všetky cesty prvej triedy na začiatku aj na konci plateného úseku

Zdroj: dopravcovia.wbl.sk

debata chyba