Štátne zastupiteľstvo je úplný nezmysel

Obaja kandidáti na post generálneho prokurátora, súčasný šéf prokurátorov Dobroslav Trnka aj prokurátor generálnej prokuratúry Jozef Čentéš sa zhodujú v tom, že zmena prokuratúry na štátne zastupiteľstvo v súčasnosti nemá svoje opodstatnenie. Trnka tvrdí, že niektorým koaličným politikom prekáža preto, že so zmenou nesúhlasí.

01.12.2010 06:00
Dobroslav Trnka, prokurátor, GP Foto:
Dobroslav Trnka (47) začínal ako vojenský prokurátor. Od roku 2003 riadi Generálnu prokuratúru SR.
debata (13)

Koalícia medzi sebou dlho bojovala, aby našla spoločného kandidáta. Znamená to, že politici chcú mať vplyv na generálnu prokuratúru?

Nechcú mať vplyv na generálnu prokuratúru. Chcú z nej mať štátne zastupiteľstvo.

Situácia v Čechách ukázala, že v korupčnej kauze vicepremiéra Čunka politici cez štátne zastupiteľstvo do nej zasahovali. O čo lepšie by fungovalo štátne zastupiteľstvo?

Neviem ako rozmýšľajú koaliční politici, ale štátne zastupiteľstvo u nás je v súčasnej dobe absolútny nezmysel. Je to jednoducho podriadenie prokuratúry pod výkonnú moc. Veľmi veľké problémy s tým majú Česi, Maďari to nepripustili a Poliaci sa vracajú späť k modelu prokuratúry. My nie sme sovietsky typ prokuratúry, my sme normálna hierarchická sústava, ktorú v rámci predvstupových rokovaní s Európskou úniou odsúhlasili všetky komisie. V rámci súčasného delenia moci je takýto krok veľmi nebezpečný. Ja neviem, čo vedie koaličné strany k takémuto zámeru.

Premiérka vyhlásila, že ak budete znovu zvolený podá demisiu. Ste pre túto koalíciu taký neprijateľný alebo nebezpečný?

Toto vyjadrenie hodnotím skôr ako žart pani premiérky. Keby sa dalo na to staviť, tak by som si stavil bez najmenších problémov. Keď budem náhodou zvolený, tak vám na sto percentne garantujem, že pani Radičová demisiu nepodá. To je moje vyjadrenie a môj pocit. To nie je o Trnkovi. To je o inštitúcii. Na jednom Trnkovi nemôže stáť vláda suverénneho štátu. To je o podriadení tejto inštitúcie, nie o mojej osobe. Od prvého momentu, keď som nastúpil na post generálneho prokurátora, vtedajší minister spravodlivosti Lipšic tvrdo tlačil na to, aby sa zmenila prokuratúra na štátne zastupiteľstvo. Dokonca moji predchodcovia podpísali aj dohody, že to tak bude. Ja som povedal, že to tak nebude. Ja som generálny prokurátor a pánovi Lipšicovi som povedal, že generálna prokuratúra bude vyzerať tak, ako si to predstavujem ja a nie ako si to predstavuje minister spravodlivosti.

Majú politici vplyv na prokuratúru?

Politici v súčasnosti nemajú absolútne žiadny vplyv na prokuratúru. Môžeme hovoriť o všetkých kauzách, ktoré prokuratúra rieši. Za sedem rokov boli všetky riešené v súlade s Trestným zákonom a Trestným poriadkom. Ja sa potom pýtam – prečo politici a zástupcovia v parlamente novelizujú najmä Občiansky a Obchodný zákonník a pridávajú povinnosti prokuratúre? Asi preto, že vidia, že prokuratúra je v obhajobe štátnych záujmov efektívna. Hádam mi nechce nikto povedať, že prokuratúra pod mojim vedení nezachránila najmenej 750 miliárd korún. Môžete si to zrátať – kauza pôdy tzv. neznámych vlastníkov, asi 980 tisíc ľudí a vlastníkov pôdy by prišlo o pôdu len tak „šmahom“ ruky. K tomu si pridajte zákon o aquakultúre, kde 80 percent všetkých bagrovísk a štrkovísk najmä na južnom Slovensku, 15 percent na Záhorí a ostaných na celom Slovensku, malo byť pridaných k pôde neznámych vlastníkov, ktorá už bola rozparcelovaná. Po desaťročnom prenájme by si ju ľudia mohli kúpiť. Zoberte si prípad Gabčíkova. To už každý zabudol akú zmluvu podpísal Enel so Slovenskou republikou? A to už nebudem spomínať kauzu Tipos, či Novácke chemické závody. Každý súdny človek nech si pozrie moje podania na najvyšší a ústavný súd. A nech mi potom niekto povie, keď ja som takmer označovaný za „lumpa“, že je to „lumpáreň“, keď zachraňujem majetok štátu. Momentálne je to tak prezentované, že mám nasadenú „psiu“ hlavu.

Ako sa pozeráte na výhrady koaličných politikov, že ste neustáli v politicky citlivých kauzách?

Žiadne politicky citlivé kauzy som neriešil. A neriešil som ich ani v prospech jedného, ani v prospech druhého. Presne som každú takúto kauzu odovzdal tomu orgánu, ktorý je na to ich zákonom, ktorý vymysleli, príslušný. Na Úrad špeciálnej prokuratúry. Každá jedna vec, ktorá tam patrí, lebo sú to veci spojené s tzv. korupčným prostredím, každá jedna tam je. A ja nemôžem špeciálneho prokurátora ovplyvňovať, ani to nerobím.

Čo kauza Hedviga Malinová, ktorá sa už vlečie viac ako štyri roky?

Pri kauze Hedvigy Malinovej som začal konať až ja. To, že sa to spolitizovalo a vyviedlo z jedného kriminálneho deliktu do neuveriteľnej politickej podoby, za to ja nemôžem. Ja som ani nebehal po nemocniciach, ani nedával vyhlásenia. Faktom je, že tá kauza trvá veľmi dlho. Je to nepríjemné nielen pre Slovensko, ale aj pre mňa. Toto je možno jedna jediná kauza, ktorú vyšetruje generálna prokuratúra, ktorá môže byť negatívne hodnotená. Ja to beriem, ale ja toho znalca neprinútim, aby mi dal posudok. Pri dopravnej nehode Martikána trvalo napríklad znalecké posudzovanie dva roky.

Nedá sa kauza Malinová ukončiť, či už zastavení stíhania, alebo obvinením?

Znalecký posudok nesmeruje k tomu, či Malinová klamala alebo neklamala. Smeruje k tomu, aby nám vyhodnotil, či boli spôsobené zranenia, ktoré boli prezentované pri prvotných ošetreniach a správach od lekárov a ktoré boli prezentované potom následne, keď bola prevezená z Nitry do Dunajskej Stredy. Čiže mi nekladieme znalcovi otázku či Malinová klamala alebo neklamala. My chceme, aby objektívne zhromaždil všetky lekárske materiály, ktoré v tejto veci sú a nech ich objektívne vyhodnotí. To, že mu neboli prvýkrát dané všetky materiály, to o niečom svedčí. My sme so skutkovým stavom prakticky vysporiadaní. Budeme opätovne rešpektovať všetky návrhy advokáta Malinovej, pána Kvasnicu. Budeme postupovať presne tak, ako nám to zákon ukladá. Nič viac, nič menej.

Trváte naďalej na tom, aby sa Malinová podrobila testu na detektore lži?

Ja na tom netrvám, ja jej to ponúkam. Detektor lži nemôže byť ako dôkazný prostriedok uplatnený pred súdom. To znamená, že ak by sme podali obžalobu, nemôžeme detektor lži ako dôkaz použiť. Tí dvaja, ktorých Malinová označila za tých, ktorí ju mali zbiť, detektorom lži prešli. Vzhľadom na ich alibi je nám jasné, že sa tí dvaja prepadu nemohli dopustiť. Ja nevylučujem, že tam bol niekto iný, ale tí dvaja stopercentne nie. Ak si pani Malinová sadne na detektor lži a ten potvrdí, že hovorí pravdu, respektíve to, čo tvrdí vo svojich výsluchoch je pravdivé, nemám žiadny problém alebo ten prokurátor, ktorý predmetnú vec dozoruje nemá žiadny problém trestné stíhanie voči nej zastaviť. Lebo my detektor lži ako dôkazný prostriedok môžeme použiť. Záleží len na prokurátorovi, či má odvahu vyhodnotiť daný skutkový stav a na základe svojich záverov povedať – dobre, zastavím trestné stíhanie. Nemáme najmenší problém, o dva dni potom, čo prejde detektorom, zastaviť trestné stíhanie. Lenže, čo potom, ak tým detektorom neprejde? Vzhľadom na to ako je to masmediálne pertraktované, čo potom s ňou bude? Ja ju síce môžem obžalovať, ale ja tam s týmto dôkazom nebudem môcť prísť, ani neprídem, ale čo médiá? Keď neprejde, tak ju médiá vopred odsúdia.

Pre vás nie sú akceptovateľné výsledky detektoru lži na ktorých už Malinová bola?

Ja som bol tiež na detektore lži. Prešiel som s tým, že som pravdovravný. To záleží od toho, na čo sa ma pýtajú. Ja neviem či jej položili otázku napr. boli ste zbitá tými dvomi? Ja neviem ani výsledok detektoru, ani nepoznám otázky. Ja som len od pána Kvasnicu dostal informáciu, že boli niekde na detektore a že je pravdovravná. To však nemá nič spoločné s Trestným poriadkom.

To znamená, že keď dostanete posudok a dohodnete sa na detektore môže byť kauza čoskoro uzavretá?

Za týždeň.

Ako je to s tými negatívnymi pokynmi. Koľko ste ich vydali proti vôli dozorujúceho prokurátora?

Žiadny negatívny ani pozitívny pokyn neexistuje. Keď budem rozhodovať tú vec ja, alebo ktorýkoľvek prokurátor, má možnosť vydávať pokyny vyšetrovateľovi. Krajský okresnému, okresný svojmu podriadenému, ja všetkým. Negatívny pokyn je upravený len v zákone o špeciálnom prokurátorovi, kde generálny prokurátor nielenže nemá možnosť, kde je mu dokonca zakázané dávať tzv. negatívne pokyny. To znamená napr. pokyn zastaviť trestné stíhanie alebo vzniesť niekomu obvinenie. Nemôžem povedať – tu je trestné oznámenie, začni trestné stíhanie a vznes mu obvinenie. Voči špeciálnemu prokurátorovi to nemôžem povedať. Ale voči všetkým ostatným to nieže môžem, ale aj musím povedať, pretože tu je istá hierarchia a zodpovednosť. Od okresného prokurátora až po generálneho. Viete koľko bolo vydaných tzv. negatívnych pokynov za mojej 7– ročnej éry na celej prokuratúre? Ani jeden. Veríte tomu? Ani jeden. Preto sa čudujem, prečo sa tu hovorí o negatívnych pokynoch. Keď som riadiaci pracovník, tak musím vydávať nejaké rozhodnutia a u nás sa to nazýva pokyn. Akým spôsobom chce niekto riadiť niečo, ak nevie dávať pokyny, ak nevie rozkázať? Však to je od vojakov cez ministerstvá a úrady všade. Vám nedáva váš nadriadený pokyn napr. napíš to? To robím aj ja. Iným spôsobom sa taká organizácia riadiť nedá. Veď človek musí mať možnosť, aby podľa zákona o niečom rozhodol. Negatívny pokyn? To je absolútny nezmysel. Naozaj to smeruje len ku mne a špeciálnemu prokurátorovi. Ani špeciálnemu prokurátorovi som nikdy nevydal negatívny pokyn.

Ako je to s kauzami financovania politických strán, idú do stratena?

Nejdú do stratena. Ja vám o nich môžem povedať len toľko, ako postupujem ja pri takýchto trestných oznámeniach. To som spravil aj s SDKÚ, aj so Smerom a teraz to spravím aj s KDH. Dostanem trestné oznámenie, v rámci zabezpečenia prvotných úkonov, aby sa nám nestratili materiály, si vyžiadam dokumentáciu od firiem, ktoré sú tam označené. Čiže ja mám všetky podklady z účtovníctva, fakturácií, aby nemohli byť sfalšované, stratené, zlikvidované či prepísané. Prvotný úkon je ten, že sa tam ide hneď na druhý či tretí deň. To sa stalo aj v prípade SDKÚ, Smeru a teraz KDH. Potom si vyžiadam audity a účtovníctvo strán, aby mi dokumentovali, či tam niečo chýba alebo nechýba. V konečnom dôsledku to nechám prokurátorovi, nech vec odmietne ak všetko sedí. Ak niečo nesedí, zbalím spisový materiál a s pokynom, aby postupovali v súlade s Trestným poriadkom, lebo sú na to podľa zákona jediní oprávnení, vec odstúpim na špeciálnu prokuratúru. Špeciálny prokurátor ju pridelí na dozor a kontaktuje sa a odovzdá materiál špeciálne vytvorenej protikorupčnej jednotke. Kedysi jej šéfoval Šátek, teraz neviem kto. A viac ma tá vec nezaujíma. Oni majú povinnosť vyšetrovať a konať tak ako im to zákon ukladá. A keďže ja im nemôžem ukladať žiadne pokyny, tak to ani nerobím. Ja špeciálnemu prokurátorovi do jeho káuz nezasahujem. Môžem to urobiť iba v troch prípadoch. V prvom prípade, keď za mnou dôjde, predloží mi vyšetrovací spis so žiadosťou o vydanie súhlasu s trestným stíhaním sudcu, to musím urobiť ja. Keď dôjde so žiadosťou o vydanie súhlasu s trestným stíhaním poslanca – to musím spraviť ja. A keď dôjde sťažnosť, kde je už rozhodnutie právoplatne vydané ako napríklad v prípade Doprastavu, kde ma niekto z oprávnených osôb požiada, aby som spis preskúmal a rozhodnutie do troch mesiacov zrušil. Tým pádom, že to rozhodnutie zruším, trestné konanie nekončí. Pokračuje a môže sa v tej veci konať. Tak som zrušil rozhodnutie aj vo veci Veľký Slavkov s pokynom, čo sa tam má došetriť, aby sa došetrilo a potom rozhodlo. To sú jediné moje kompetencie voči špeciálnemu prokurátorovi, ktoré využívam.

Čo by ste chceli zmeniť na prokuratúre ak by ste boli opätovne zvolený?

Keď som nastúpil, tak som vytvoril tzv. asymetrický model. Odčlenil som ekonomiku, personalistiku a hospodárstvo od výkonných funkcií prokurátorov. Je to taký vojenský model. Zároveň som zriadil nový odbor, ktorý má na starosti kontrolu v rámci prieskumu tzv. živých aj neživých trestných vecí, ktoré majú smerovať potom na najvyšší súd. Tento odbor zároveň vykonáva disciplinárnu právomoc v rámci disciplinárnych komisií. Vznikla mi však nová povinnosť. Môžem do troch mesiacov zrušiť ktorékoľvek právoplatné rozhodnutie policajta či prokurátora. Tých máme veľmi veľa. Také bolo aj v prípade Doprastavu, chcem zdôrazniť Doprastavu, nie Braniska. Vo veci Branisko prebieha vyšetrovanie a vykonáva ho špeciálny prokurátor. Aj tieto veci musím rozhodovať iba ja. Treba na to zriadiť nejaký odbor, ktorý by sa tým zaoberal, lebo najviac týchto vecí je zo špeciálnej prokuratúry. Potrebujem teda tím ľudí, ktorí by to robili v korupčných kauzách, ale pribúdajú nám aj kauzy z oblasti životného prostredia. Takže budeme robiť previerky v rámci svojej činnosti aj na ministerstvách priamo zameraných na životné prostredie. Máme tam záplavy, veľké tendre, sú tam veľké peniaze. To ostatné si nechám pre seba.

13 debata chyba