Štátni manažéri sa vozia v stotisícových autách

Štátne železnice či energetici zaťažujú čoraz viac účty ľudí zdražovaním, ale ich šéfovia sa vozia na luxusných autách za desaťtisíce eur. Potvrdil to prieskum Pravdy v 37 firmách s účasťou štátu.

08.07.2011 20:14 , aktualizované: 10.07.2011 15:00
Audi A8 Long Foto:
Ilustračné foto.
debata (26)

Šéf Zvolenskej teplárenskej, ktorá patrí pod vplyv SaS, si pred pár mesiacmi sadol do novej Škody Superb za takmer 30-tisíc eur. Na železniciach má limuzínu s vlastným šoférom nielen najvyšší šéf, ale aj námestník pre informatiku. Šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec (nominant KDH) sa vozí v luxusne vybavenom Audi A8. Firma auto kúpila v roku 2008 za viac ako 130-tisíc eur.

„Nekomentujem to,“ povedal Kravec na otázku, či si nemyslí, že je to príliš veľký luxus na firmu, ktorá ide zvyšovať cestovné v niektorých prípadoch o desiatky percent, a pritom necháva cestovať ľudí v často zapáchajúcich a špinavých vozňoch. Následne však pripustil, že firma bude prehodnocovať svoj vozový park a viac ako 130-tisícové auto možno spoločnosť predá. Tvrdí, že auto kúpil jeho predchodca.

„O výbere a cene tohto auta som vôbec nevedel. Jedného dňa som prišiel zo Švajčiarska a auto stálo na dvore,“ reagoval bývalý šéf podniku Milan Chúpek (nominant SNS).

Odborníčka na transparentnosť si myslí, že ide dôsledok politických nominácií. „Keďže toto je podnikanie bez jasného a zodpovedného vlastníka, najatí manažéri maximalizujú svoj osobný záujem a nemá ich kto krotiť,“ povedala Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International Slovensko.

Železničná spoločnosť nie je jediná, ktorá má vo svojom vozovom parku luxusnú limuzínu za desaťtisíce eur. Podobnú vlastní aj štátne železničné Cargo. Audi A6 z roku 2002 za viac ako stotisíc má aj námestník pre rozvoj a informatiku i šéf úseku generálneho riaditeľa v štátnych ŽSR. Všetci používatelia týchto vozidiel majú právo na osobného šoféra aj na využívanie auta na súkromné účely.

Manažéri ŽSR ich však podľa hovorkyne Martiny Pavlikovej v súčasnosti na súkromné cesty nepoužívajú. Športovú jazdu v kabriolete Mercedes 500 SL z roku 2006 zas zažíva šéf Transpetrolu a viac ako 76-tisícovú limuzínu Mercedes E-320 z roku 2007 môže využívať aj na súkromné účely generálny riaditeľ Tiposu. Všetci, čo majú povolenie na využívanie vozidiel na súkromné cesty, musia zaplatiť za ich opotrebenie aj minuté pohonné hmoty.

Súčasná vládna koalícia po svojom nástupe tvrdila, že bude šetriť, kde sa bude dať. Napríklad druhý najvyšší ústavný činiteľ Richard Sulík (SaS) sa už nevozí v Mercedese, ale v Škode Superb. Nominanti súčasnej vlády v štátnych firmách, ktorí odpovedali na otázky Pravdy, nakúpili celkovo štyri autá. Napríklad Tipos si v roku 2011 zaobstaral Peugeot 508 za 26 500 eur, ktorý do používania dostal riaditeľ zastrešujúci vzťahy s obchodnými partnermi firmy, ktorí predávajú jej produkty.

„V minulosti mal tento riaditeľ k dispozícii Volkswagen Passat, ktorý bol zakúpený v čase predchádzajúceho vedenia. Lenže, koncom roka 2010 mu toto auto ktosi podpálil. K dispozícii dostal vozidlo Peugeot 407, ktoré mu vo februári opäť ktosi podpálil,“ zdôvodňuje hovorca Tiposu Rastislav Čépe.

Počet vozidiel vo svojom parku podľa šéfa prevádzkových služieb Júliusa Hajdušeka nezväčšila ani Slovenská záručná a rozvojová banka, namiesto dvoch vyradených vozidiel kúpila Škodu Superb za vyše 35-tisíc eur. Vysokými nákladmi na údržbu predchádzajúceho auta zdôvodňuje kúpu nového Superbu v decembri 2010 za necelých 30-tisíc eur aj generálny riaditeľ Zvolenskej teplárenskej

Jedinou štátnou firmou, ktorá priznala rozšírenie vozového parku, sú Verejné prístavy, ktoré najmä pre generálneho riaditeľa kúpili v roku 2011 Kiu Sorento. „Všetci traja členovia predstavenstva sú tak od seba nezávislí, čo do kúpy daného auta neplatilo,“ uzatvára zástupkyňa generálneho riaditeľa spoločnosti Dagmar Valuchová.

Najdrahšie z limuzín šéfov štátnych firiem
názov funkcionár typ auta rok nákupu / nákupná cena aj na súkr. účely / šofér
Vozia sa na autách po predchodcoch
Železničná spoločnosť gen. riaditeľ AUDI A8 Long 2008/132 323 áno/áno
Železnice SR námestník pre rozvoj a informatiku AUDI A6 2002/111 805 nie/áno
Železnice SR riaditeľ úseku generálneho riaditeľa AUDI A6 2002/111 805 nie/áno
Tipos generálny riaditeľ Mercedes E-320 2007/76 482 áno/nie
Železnice SR generálny riaditeľ Audi A8 2006/74 181 nie/áno
Železnice SR námestník pre prevádzku Audi A6 2008/63 000 nie/áno
Železničná spoločnosť riaditeľ strateg. plánovania VW Passat CC 3,6 4×4 2009/56 040 nie/áno
Železnice SR námestník pre ľudské zdroje AUDI A6 2007/55 298 nie/áno
Železničná spoločnosť riaditeľ úseku prevádzky VW Passat 3,2 4×4 2007/55 148 nie/áno
Vozia sa na limuzínach zakúpených po ich nástupe
Slovenská záručná a rozvojová banka generálny riaditeľ Superb 2010/35 417 áno/nie
Verejné prístavy generálny riaditeľ KIA Sorento 2011/29 411 nie/nie
Zvolenská teplárenská generálny riaditeľ Superb Elegance 2010/29 624 áno/nie
Tipos riaditeľ vzťahov s obch. partnermi Peugeot 508 ACTIVE 2011/26 500 áno/nie

Kto nedodal informácie:

ZSE, Mincovňa Kremnica, Martinská teplárenská

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba