Strašiak detí zo škôl len tak ľahko nezmizne

Deti ich nerady píšu, školy na nich trvajú. O zrušení domácich úloh uvažujú v niektorých krajinách, ale zo Slovenska nevymiznú ani po zmene vzdelávania. Domácu prípravu chce však minister školstva Ján Mikolaj (SNS) obmedziť na prvom stupni základných škôl.

10.04.2008 07:27
Žiaci Foto: ,
Ilustračné foto
debata

V rodine Hučkovcov z Bratislavy sú úlohy veľký problém, piatak Samko ich nerobí rád. „Máme veľa úloh z matematiky, slovenčiny a angličtiny a ja na ne niekedy zabudnem,“ hovorí. V škole potom lietajú zlé známky. „Niektorí učitelia nám dávajú päťky. Bolo by to super, keby sa domáce úlohy zrušili,“ dodáva Samko.

Jeho mama Daša Hučková by bola za to, aby deti doma oddychovali. „Najlepšie by bolo, keby sa žiaci naučili všetko v škole. Dnešné deti majú veľa záujmov, naše chodia na plávanie, na basketbal, vrátia sa z tréningu unavené a zabudnú na školu,“ dodáva.

Ministerstvo školstva o zrušení úloh uvažovalo. Nakoniec sa však rezort v chystanej školskej reforme rozhodol pre iné riešenie. „Obmedziť úlohy na prvom stupni,“ spresňuje riaditeľ odboru základných škôl Ladislav Haas. Úplnú slobodu deťom podľa Haasa dať nemôžu. „Potrebujú si na prvom stupni osvojiť násobilku a po novom aj cudzí jazyk od tretieho ročníka,“ konštatuje.

Ak prejde školský zákon, od septembra by bez úloh mohli byť prváci a druháci. Zvyšok zostane v právomoci učiteľa.

V súčasnosti o tom, koľko učenia budú mať žiaci doma, rozhodujú najmä školy. Prvý a druhý ročník bez úloh už majú na Základnej škole Vazovova v Bratislave. „Snažíme sa naučiť prváčikov všetko v triede a tu si s nimi aj precvičujeme. Privítajú to aj zaneprázdnení rodičia,“ hovorí učiteľka prvého ročníka Mária Fatková. Niekedy však dieťa musí úlohu dostať. „Ak robí veľa chýb, napríklad pri písaní slov, je dobré, ak si ich precvičuje aj doma,“ vysvetľuje Fatková.

Diskusia o zrušení úloh na prvom stupni základných škôl sa rozprúdila v susednej Českej republike. Dôvodom je záťaž, ktorú deťom prináša štúdium doma. Česko tak nasleduje Veľkú Britániu, kde odborníci už skôr začali hovoriť o tom, že žiaci by po škole mali viac relaxovať.

Mali by deti písať domáce úlohy, alebo ich zrušiť?

Viac voľného času, ako majú dnes, by deťom dopriala aj psychologička Dagmar Kopčanová, úlohy by však celkom nezrušila. „Majú svoje výhody a opodstatnenie, ale len ak ich nie je veľa,“ reaguje. Domáca príprava podľa nej pomáha dieťaťu nadobudnúť istotu, že niečo vie, alebo pripomína, že by malo niečo dobehnúť. „Vďaka úlohám sú v obraze aj rodičia, lebo vidia, akú látku deti v škole práve preberajú,“ zdôrazňuje Kopčanová.

Po novom by úlohy mali vyzerať úplne inak. „Mali by rozvíjať myslenie, nielen opakovať a precvičovať, čo bolo v škole,“ tvrdí poradca ministra školstva Miron Zelina. Na takýto typ úloh podľa neho bude potrebné preškoliť najmä učiteľov. S ich prípravou začne ministerstvo školstva po schválení školského zákona. Poslanci o ňom rozhodnú na májovej schôdzi parlamentu. 

debata chyba