Súkromná R1 nebude otvorená koncom septembra, chýbajú papiere

Tri úseky rýchlostnej cesty R1 PR1BINA z Nitry do Tekovských Nemiec v dĺžke 45,9 kilometra, ktoré sú vo výstavbe ako PPP projekt z čias minulej vlády, nebudú uvedené do predčasného užívania v zmluvne dohodnutom termíne 28. septembra.

20.09.2011 13:06 , aktualizované: 18:02
Stavba súkromnej cesty R1 Foto:
Stavba súkromnej cesty R1
debata (26)

Koncesionár, spoločnosť Granvia, totiž doteraz neodovzdala ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja všetky potrebné doklady tak, aby sa plánovaný termín sprevádzkovania novej rýchlostnej cesty mohol naplniť, informovalo ministerstvo dopravy.

„Po intenzívnych rokovaniach v uplynulých týždňoch sa koncesionár Granvia zaviazal odovzdať všetky chýbajúce dokumenty v čo najkratšom čase. Napriek úsiliu oboch zmluvných strán však nie je možné splniť dohodnutý zámer – uviesť do predčasného užívania, to jest spojazdniť v súlade s platnou legislatívou takmer 46 kilometrov novej rýchlostnej cesty R1 do konca septembra,“ uviedol ďalej hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Termín odovzdania cesty do užívania podľa ministerstva závisí od prístupu, ako koncesionár splní svoje záväzky.

Spoločnosť Granvia sa k odloženiu odovzdania troch úsekov R1 zatiaľ nevyjadrila. Termín sprevádzkovania dvoch z troch úsekov R1 pre motoristov bol už v júli posunutý o dva mesiace na 28. septembra. Štvrtý úsek R1 v rámci PPP projektu, severný obchvat Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometra, má byť odovzdaný do užívania v lete budúceho roka.

Ministerstvo dopravy podniká všetky potrebné kroky pre hladký proces odovzdávania rýchlostnej cesty do predčasného užívania. Kvôli hladkému procesu stavebného konania navyše ministerstvo vyčlenilo pre tento účel špeciálny stavebný úrad. „Jeho zamestnanci majú už niekoľko týždňov predĺžené pracovné hodiny, nečerpali ani letnú dovolenku. Rezort kvôli efektívnemu prístupu pri ukončovaní výstavby najdlhšieho úseku rýchlostnej cesty s viac ako 500 stavebnými objektmi zamestnal ďalších pracovníkov,“ dodal rezort dopravy.

Ministerstvo kritizovalo Fica

Ministerstvo dopravy rešpektuje úsilie spoločnosti Granvia, ktorá na seba prevzala bremeno najrýchlejšieho postavenia najdlhšieho úseku rýchlostnej cesty na Slovensku. Takto minulou vládou nastavená výstavba však podľa rezortu neúmerne zvýšila cenu rýchlostnej cesty, ktorú za tento PPP projekt počas tridsiatich rokov budú platiť slovenskí daňovníci.

„Prípadná realizácia všetkých troch PPP projektov nastavených vládou Roberta Fica by znamenala slovenskú cestu do Grécka, ktoré je dnes závislé od pomoci iných štátov. V súčasnosti cenové ponuky domácich zavedených stavebných spoločností sú o 30 až 50 % nižšie ako v plánovaných PPP projektoch,“ tvrdí rezort dopravy. Rovnako údržba diaľnic v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. je výrazne nižšia.

V záujme ministerstva dopravy je v čo najskoršom termíne umožniť využívanie rýchlostnej cesty verejnosťou, aby sa tak zvýšila bezpečnosť a komfort cestujúcich medzi Nitrou a Banskou Bystricou. Rešpektovanie legislatívy a práv vlastníkov pozemkov a bezpečnostných kritérií je pre ministerstvo dopravy záväzné.

„Ministerstvo dopravy je v permanentnom dialógu s koncesionárom s cieľom naplniť všetky dohodnuté ustanovenia koncesnej zmluvy a poskytuje mu maximálnu súčinnosť,“ uviedlo ministerstvo. Koncesnú zmluvu na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu rýchlostnej cesty R1 podpísalo ministerstvo dopravy so spoločnosťou Granvia, a. s., 23. marca 2009.

Tridsaťročná platba za dostupnosť dosiahne 3,92 miliardy eur

Štát má zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 počas platnosti 30-ročnej koncesie do roku 2041 spolu 3,92 mld. eur. Podľa rozpočtu pre tento rok majú celkové výdavky v súvislosti s projektom PPP dosiahnuť 264,699 mil. eur, očakáva sa však, že vzrastú na 308,316 mil. eur. Z toho platba za dostupnosť cesty je plánovaná vo výške 24,699 mil. eur, môže ale dosiahnuť 25,33 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) bola plánovaná v objeme 150 mil. eur, ale môže dosiahnuť 169,3 mil. eur. Výdavky na prípravu a ukončenie PPP sú plánované na úrovni 90 mil. eur. Očakáva sa, že vzrastú na 113,686 mil. eur.

Návrh výdavkov ministerstva dopravy počíta v budúcom roku s platbou za dostupnosť úsekov rýchlostnej cesty R1 v rámci PPP projektu v sume 100,641 mil. eur. Úhrada dane z pridanej hodnoty (DPH) v súvislosti s výstavbou uvedenej komunikácie je plánovaná vo výške 38 mil. eur a výdavky na prípravu a ukončenie projektu majú na budúci rok tvoriť 1,5 mil. eur. Spolu tak pôjde o sumu 140,141 mil. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok sú plánované budúcoročné výdavky na projekt PPP nižšie o 47,1 % alebo o 125 mil. eur, a to aj napriek zvýšeniu výdavkov na platbu za dostupnosť komunikácie. Dôvodom je zníženie výdavkov na úhradu DPH a na prípravu PPP. DPH je jednorazová platba splatná pri ukončení stavebných prác na R1.

Vážny: Štát by mal posilniť kapacity na preberanie dokumentácie

Nedodržanie otvorenia troch úsekov rýchlostnej cesty R1 súvisí podľa informácií poslanca parlamentu Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) s meškaním preberania dokladov nevyhnutných ku kolaudácii stavby.

„Ak je to tak, mal mať preberajúci – štát, vytvorené a posilnené dodatočné kapacity na preberanie dokumentácie, a tiež tlačiť na skrátenie termínov preberania s cieľom odovzdania diela do užívania v plánovanom termíne,“ uviedol Vážny.

Podľa neho to súvisí s obrovským množstvom dokumentov. Ako dodal, mali by byť pritom dodržané všetky parametre bezpečnosti, technických podmienok a zákonných ustanovení.

Exminister dopravy tvrdí, že je zlé, keď najväčšia diaľničná stavba na Slovensku mešká, čo iba jeden deň.

„Takto vzniká z dôvodu nepreberania dokumentácie škoda z neužívania rýchlostnej cesty. Naviac, je tu aj značný negatívny psychologický pohľad pre vodičov, ktorí vidia dielo ukončené a z dôvodov, zjednodušene povedané, papierovania sa nemôže cesta užívať,“ vyhlásil Vážny.

Zároveň sa vyjadril, že z pohľadu štátu, samozrejme pri dodržaní bezpečnostných a technických predpisov, by robil všetko preto, aby bolo dielo odovzdané do užívania, keď je stavebne ukončené.

Podľa neho navyše vzniká ešte pomerne zložitý mechanizmus otvorenia koncesnej zmluvy, pretože termín odovzdania nebude dodržaný.

26 debata chyba