Švajčiari budujú sen o superrýchlej železnici, prerazili 57 km dlhý tunel

Posledné metre skaly prerazili vo švajčiarskych Alpách pri výstavbe najdlhšieho dopravného tunela na svete.

15.10.2010 16:34
Švajčiarsko, tunel Foto:
Švajčiari prerazili najdlhší tunel na svete. Čaká ich však ešte veľa práce.
debata (11)

Obidva konce 57 kilometrov dlhého železničného tunela pod Gotthardským masívom sa spojili po 14 rokoch prác v hĺbke 2,5 kilometra pod štítom Piz Vatgira.

Prerazenie Gotthardského železničného tunela privítali baníci, významní hostia i reportéri s jasotom. Je totiž významným míľnikom pri vytváraní siete vysokorýchlostnej železnice, ktorá bude spájať všetky kúty Európy. Európske televízne stanice priniesli zábery z prerazenia posledných metrov v priamom prenose.

Nový železničný koridor, ktorý uvedú do prevádzky v roku 2017, urýchli cestu vlakom medzi Talianskom a Švajčiarskom. Vlaky by ním mali jazdiť rýchlosťou do 250 kilometrov za hodinu. Je súčasťou širšieho projektu preniesť dopravu miliónov ton tovaru, ktorý v súčasnosti putuje cez Alpy kamiónmi, na železnicu – v záujme ochrany životného prostredia Álp.

Švajčiarski voliči, ktorí projekt spolufinancujú, schválili výstavbu tunela v sérii referend už pred takmer 20 rokmi.

Nová železničná trať bude súčasťou významného železničného spojenia medzi holandským prístavom Rotterdam a talianskym stredomorským prístavom Janov. Výstavba rekordne dlhého tunela stála 9,8 miliardy švajčiarskych frankov (7,3 miliardy eur).

Doteraz bol najdlhším dopravným tunelom sveta japonský tunel Seikan, spájajúci japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó, ktorý meria 53,6 kilometra. Tretí najdlhší tunel je Eurotunel medzi Francúzskom a Anglickom s dĺžkou 50 kilometrov.

Švajčiarski inžinieri dúfajú, že výstavbu Gotthardského tunela dokončia skôr ako koncom roka 2016. Jeho uvedenie do prevádzky môžu oneskoriť problémy v Nemecku a Taliansku, či už v dôsledku rozpočtových škrtov alebo miestnej opozície voči budovaniu nových železničných tratí.

„Naši susedia v Nemecku a Taliansku budú musieť splniť svoj sľub a poskytnúť vysokorýchlostné železničné napojenie,“ vyhlásil riaditeľ švajčiarskeho federálneho úradu pre dopravu Peter Füglistaler.

Hlavný inžinier výstavby Heinz Ehrbar vyhlásil, že je dnes „naozaj pyšný“, ale spomína aj na osem ľudí, ktorí počas výstavby prišli o život. „Je veľmi dôležité, aby sme si pamätali, že nie všetci naši zamestnanci môžu byť dnes s nami,“ zdôraznil.

11 debata chyba