Sopečný popol vo výške 11-tisíc metrov zmenil Boeing 747 na vetroň

V čase, keď európske letiská obmedzujú premávku kvôli mrakom sopečného popola z islandskej sopky, dokazuje takmer tridsať rokov starý prípad letu spoločnosti British Airways, aké veľké nebezpečenstvo môže sopečný prach pre moderné prúdové lietadlá znamenať.

16.04.2010 17:55
Island, sopka Foto:
Islandská sopka zastavila leteckú dopravu v Európe. Pred tridsiatimi rokmi sa vlet do sopečného mraku stal takmer osudným pre Boeing 474 spoločnsoti British Airways.
debata

Lietadlu Boeing 747 s vyše dvesto ľuďmi na palube vtedy vo výške 11-tisíc metrov vypovedali všetky štyri motory – spôsobil to práve sopečný popol. Katastrofu sa však vtedy podarilo odvrátiť. Napísal to britský spravodajský server BBC.

Keď sa lietadlo British Airways vznieslo večer 24. júna 1982 s 247 ces­tujúcimi z malajzijského Kuala Lumpuru, nebol žiadny náznak nejakých problémov. Predpoveď počasia pre päťhodinový let BA 009 do austrálskeho Perthu bola dobrá a posádku s kapitánom Ericom Moodym mala čakať bezproblémová ces­ta.

Prvý náznak problému sa objavil, keď stroj, ktorý dosiahol cestovnú výšku, zamieril okolo ostrova Jáva cez juhovýchodnú časť Indického oceána.

Moodyho, ktorý na chvíľu odišiel z kokpitu, zavolali späť do pilotnej kabíny. Keď vyšiel po schodisku, všimol si „dym“ vychádzajúci z vetracích otvorov v podlahe a ucítil štipľavý zápach.

Keď otvoril dvere pilotnej kabíny, zbadal v okne záblesk výboja statickej elektriny. „To však na vyvolanie poplachu nestačilo,“ povedal Moody vo štvrtok v relácii BBC Dobré ráno Škótsko, kde na vtedajšie udalosti spomínal. „To takto vysoko v menej hustých mrakoch nie je neobvyklé. Lenže sa z toho stalo niečo, čo sme dovtedy nikdy nevideli.“

Pohľadom z bočných okien kokpitu posádka zistila, že čelo motorov žiari, ako keby boli vo vnútri rozpálené. Palubný inžinier potom popísal dopad prachu na samotný stroj: „Vynechanie motora číslo štyri… vynechanie motora číslo dva,“ hlásil. „Tri sú preč… všetky sú preč.“ O chvíľu sa z dopravného lietadla poháňaného štyrmi motormi značky Rolls Royce stal vetroň.

Moody, ktorý potreboval čas na premyslenie ďalších krokov, zapol autopilota, aby zaistil pozvoľné klesanie a prikázal prvému dôstojníkovi vyslať núdzový signál. Kým sa posádka v pilotnej kabíne šialeným tempom snažila zistiť príčinu nevysvetliteľnej poruchy, mnoho cestujúcich ani netušilo, že niečo nie je v poriadku. Keď však lietadlo začalo prudko klesať a nad ich hlavami sa objavili kyslíkové masky, piloti museli oznámiť, čo sa deje.

„Dobrý večer, dámy a páni. Hovorí k vám kapitán. Máme malý problém. Všetky štyri motory sa zastavili. Robíme všetko pre to, aby sme ich zase uviedli do chodu. Dúfam, že som vás príliš nerozrušil.“

Po štvrťhodine bez akéhokoľvek pohonu sa motory nakoniec znovu rozbehli. Upchal ich popol a znovu sa naštartovali až po tom, čo dostatočné množstvo žeravého popola stuhlo a rozlomilo sa.

„Kĺzavým letom sme klesli z 37-tisíc stôp (viac ako 11-tisíc metrov) na 12-tisíc (asi 3 650 metrov), kým sme motory zase uviedli do chodu,“ spomína Moody. Lietadlo potom zamierilo do indonézskeho hlavného mesta Jakarta, kde bezpečne pristálo, aj keď krátko predtým jeden motor zase prestal fungovať.

O dva dni vyšetrovatelia potvrdili, že incident, ktorý sa takmer skončil katastrofou, spôsobil sopečný popol. Lietadlo vlietlo do mraku popola, ktorý spôsobila erupcia sopky Mount Galunggung ležiaca asi 177 kilometrov východne od Jakarty.

Podrobné preskúmanie lietadla odhalilo poškodenie, aké mrak drobných častíc môže spôsobiť – konce lopatiek turbín boli obrúsené. Zistenia potom zahrnuli do správy o nebezpečenstve sopečného popola pre lietadlá.

debata chyba