Egypt chce postaviť druhý Suezský prieplav

Začnite kopať. Tak znie rozkaz od súčasného egyptského prezidenta a bývalého šéfa armády Abdala Fattaha Sísího. Káhira včera oznámila, že vybuduje druhý Suezský prieplav. Paralelne s tým súčasným, ktorý spája Červené a Stredozemné more.

06.08.2014 11:30
Suezský prieplav, Suez, Egypt Foto: ,
Suezský prieplav.
debata (5)

Nová námorná cesta má byť hotová do piatich rokov "jej dĺžka bude 72 kilometrov,“ uviedol podľa agentúry Bloomberg šéf Spoločnosti pre Suezský prieplav Muháb Mamiš. Podľa egyptských médií vraj vybudovanie ďalšieho kanála prinesie až milión nových pracovných miest. Projekt má stáť okolo štyri miliardy dolárov.

Na stavbe sa budú podieľať egyptské firmy a bude pod dozorom armády. Prezident Sísí tvrdí, že je to z bezpečnostných dôvodov, ktoré spája najmä s dianím na Sinajskom polostrove. V oblasti sa množia útoky ozbrojencov proti egyptským bezpečnostným zložkám.

"Sinaj má citlivý štatút. Armáda je zodpovedná Egyptu, aby sa o to postarala,“ vyhlásil Sísí. "Na našich ramenách pozdvihneme krajinu. Nestratíme ju ani neopustíme,“ povedal prezident o projekte nového Suezského kanála.

Steven Cook, expert na Egypt z Rady pre zahraničné vzťahy, pochybuje, že v súčasnej ekonomickej situácii si Káhira môže dovoliť takú veľkú investíciu. "Na rozšírení Suezského kanála však niekto poriadne zarobí,“ napísal Cook na sociálnej sieti Twitter.

"Kde je plánovanie, medzinárodné zastúpenie a prepojenie na ostatné časti ekonomiky? Takýto veľký projekt si to všetko vyžaduje. Odvádza tiež pozornosť od mikro- a makroekonomických reforiem potrebných pre rozvoj krajiny,“ vyhlásil zase pre Pravdu Robert Springborg, odborník na Egypt z Námornej akadémie v Kalifornii.

Už pred ohlásením nového projektu medzinárodná stavebná spoločnosť Dar al-Handasah a egyptská armáda získali zákazku na vytvorenie priemyselného a logistického centra. To bude priamo súvisieť so Suezským kanálom.

"Dar al-Handasah sa pravdepodobne postará o projekt. Armáda bude miestnym partnerom prostredníctvom Stavebného úradu ozbrojených síl,“ uviedol vládny zdroj pre agentúru Reuters. "Infraštruktúra tohto projektu je v záujme národnej bezpečnosti.“

Podľa niektorých zdrojov egyptská armáda priamo či nepriamo ovláda až 40 percent ekonomiky krajiny. Sísí tvrdí, že sú to len dve percentá. Vyhlásil však, že nebude váhať zveriť armáde ekonomické projekty.

Egyptská armáda so Sísím na čele vlani odstránila po veľkých ľudových demonštráciách zvoleného islamistického prezidenta Muhammada Mursího, ktorého zatkli. Stovky prívržencov Moslimského bratstva, ku ktorému zvrhnutá hlava štátu patrí, odsúdili za údajné podnecovanie nepokojov na trest smrti. Sísí sa ujal prezidentského úradu v júni po voľbách, v ktorých získal 97 percent hlasov.

Pôvodný Suezský prieplav otvorili pre námornú dopravu v roku v roku 1869. Jeho vybudovanie trvalo desať rokov. V roku 1956 prieplav znárodnil egyptský prezident Gamál Násir, čo viedlo k britsko-francúzsko-izraelskej invázii. Vojnu pomohla zastaviť intervencia USA.

V súčasnosti prepláva denne kanálom priemerne 49 lodí. Nová námorná cesta by mala tento počet približne zdvojnásobiť.

Suezský prieplav

  • pre dopravu ho otvorili v roku 1869
  • je hlboký 24 metrov, široký 205 metrov a jeho dĺžka je vyše 190 kilometrov, spája Stredozemné a Červené more
  • pre egyptskú ekonomiku je zdrojom príjmov v hodnote päť miliárd dolárov ročne
  • cestu medzi Perzským zálivom a severnou Európou skracuje o 8 700 kilometrov v porovnaní s plavbou okolo Afriky (pozri mapa vľavo)
  • v roku 2012 prešlo prieplavom takmer 18-tisíc lodí

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Egypt #suezský prieplav