Švédsky europoslanec vyčítal Šefčovičovi pri 'grilovaní' závratný plat

Poslanci europarlamentu vypočúvali slovenského eurokomisára Maroša Šefčoviča, ktorý by mal mať v novej Európskej komisii na starosti oblasť dopravy a vesmíru.

30.09.2014 19:55 , aktualizované: 21:51
Maroš Šefčovič Foto: ,
Maroš Šefčovič čelili otázkam od europoslancov.
debata (69)

Ide o tradičnú procedúru, ktorú médiá označujú ako „grilovanie“. Poslancov zaujal Šefčovič hneď na začiatku tým, že vo svojom úvodnom vyhlásení použil nielen slovenčinu a angličtinu, ale aj nemčinu a francúzštinu. „Grilovanie“ Šefčoviča sa skončilo o 21.00.

Šefčovič dostával od europoslancov otázky týkajúce sa nielen dopravy, musel si vypočuť aj viaceré nepríjemné poznámky na jeho adresu. Kým niekoľké poslankyne mu počas vystúpenia pripomenuli, že v novej komisii je málo žien, švédsky poslanec Peter Lundgren (Skupina Európa slobody a priamej demokracie) Šefčovičovi vyčítal fakt, že nikdy nepracoval v dopravnom priemysle.

„Hoci je váš životopis impozantný, chýba vám praktická skúsenosť. Je nemožné, aby som sa ja prezentoval svojim voličom ako vhodný kandidát, keď som nepracoval v dopravnom priemysle. Vy pochádzate z akademického sveta a beriete závratný plat v porovnaní s tvrdo pracujúcimi zamestnancami, ktorí musia v ruke otočiť každú korunu, aby prežili do ďalšej výplaty,“ povedal Lundgren slovenskému eurokomisárovi.

Ten pohotovo reagoval s tým, že vie, čo je to manuálna práca. „Vyrastal som v časoch, keď každé leto práca v továrňach bola pre študentov povinná a musel som to isté robiť aj počas štúdií v Rusku, a je to skúsenosť, o ktorú sa s vami môžem raz podeliť,“ odpovedal.

Europoslanci sa Šefčoviča podľa Spravodajstva RTVS pýtali najmä na jednotné európske nebo, kde má EÚ ušetriť 5 miliárd eur ročne kratšími a priamejšími letmi. Ďalej je to riečna doprava, čo robiť, aby bola využívaná viac, či plánuje zachovať miznúce nočné vlaky a ako zlepšiť legislatívu na kvalitnejšie odškodnenie pre cestujúcich, ak im mešká spoj.

Šefčovič plánuje presadiť “sociálny kódex” zamestnancov v doprave, ktorý im má zaručiť férovejšie pracovné podmienky a zároveň prilákať viac mladých ľudí pracovať v sektore.

„V skutočnosti len päť percent pasažierov dostáva peniaze späť,“ vyhlásil o problematike práv cestujúcich v leteckej doprave. Dodal, že v členských štátoch nie sú účinné mechanizmy na vymáhanie odškodnenia. Predpisy únie pritom stanovujú, že pasažieri musia dostať odškodnenie, ak bol ich let zrušený, prípadne ak má veľké meškanie.

Podľa telerozhlasu plánuje zlepšiť aj dopravu v mestách, kde žije 70% Európanov a zaviesť “inteligentné dopravné systémy”. Taktiež mieni otvoriť diskusiu o jednotnom európskom mýtnom systéme. Diaľnice by podľa neho mali byť spoplatnené skôr na báze prejazdených kilometrov, ako od času platnosti nálepky.

Poslanci Európskeho parlamentu začali s vypočúvaním kandidátov na členov novej Európskej komisie pod vedením bývalého luxemburského premiéra Jeana-Clauda Junckera v pondelok. Proces potrvá desať dní. Ak by europoslanci nesúhlasili s vymenovaním čo len jediného kandidáta, môže to oddialiť menovanie celej eurokomisie, ktoré je naplánované na 1. novembra.

69 debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #Maroš Šefčovič