Lufthansa: Sme zdesení, že náš pilot spôsobil tragédiu, preveríme výcvik letcov

Kokpit nemeckého lietadla kapitán stroja po tom, čo dosiahol letovú výšku, opustil a šiel na toaletu. To využil kopilot, ktorý zámerne spustil klesanie stroja. Airbus A320 nemeckých nízkonákladových aeroliniek Germanwings na linke z Barcelony do Düsseldorfu so 150 ľuďmi na palube sa v utorok zrútil nad francúzskymi Alpami. Nikto z cestujúcich neprežil.

26.03.2015 06:30 , aktualizované: 19:54
Germanwings, Andreas Lubitz Foto: ,
Francúzski vyšetrovatelia tvrdia, že podľa analýzy dát z čiernej skrinky Airbus A320 spoločnosti Germanwings, ktorý sa zrútil nad Francúzskom, poslal k zemi zámerne jeho kopilot Andreas Lubitz (na snímke).
debata (396)
Živé vysielanie o najnovších záveroch vyšetrovania pádu lietadla

Kapitán Patrick Sonderheimer sa snažil do kabíny dostať, jeho kolega mu však neotvoril a namieril stroj do vrchov francúzskych Álp. Také sú závery vyšetrovateľov po analýze dát z nájdenej čiernej skrinky. Francúzska prokuratúra informovala, že kopilot sa volal Andreas Lubitz a mal 28 rokov. Podľa ich údajov nemal žiadne väzby na teroristov. Čítajte viac o pilotovi Andreasovi Lubitzovi.

Lufthansa: Všetci sme zdesení

Popoludní sa k doterajším výsledkom vyšetrovania pádu airbusu vyjadrila aj letecká spoločnosť Lufthansa, ktorej lietadlo patrilo. „Všetci sme z toho zdesení, že lietadlo bolo privedené k pádu úmyselne," povedal predseda predstavenstva Lufthansy Carsten Spohr na tlačovej konferencii. „Ani v najhoršej nočnej more by sme si nevedeli predstaviť, že sa nám niečo také môže stať,“ dodal.

Spohr tvrdil, že kopilot Lubitz prešiel riadnym výcvikom. Pred šiestimi rokmi výcvik prerušil, po návrate preto musel celý výcvik absolvovať znovu, prejsť základnými testami, kognitívnymi, technickými i psychologickými. Spohr však priznal, že nepozná konkrétny dôvod, prečo Lubitz výcvik prerušil.

„Lubitz bol stopercentne pripravený a neboli u neho žiadne problémy. Jeho letecký výkon bol bez problémov. My sme na kvalitu prípravy nášho personálu pyšní. Preto je to pre náš toto nešťastie o to väčší šok,“ vyhlásil Spohr. Potvrdil, že piloti majú k dispozícii tím školených psychológov. Tiež je povinnosťou pilotov hlásiť akékoľvek psychické i fyzické problémy svojich kolegov.

Šéf spoločnosti Lufthansa Carsten Spohr na... Foto: SITA/AP, Frank Augstein
Carsten Spohr, Lufthansa Šéf spoločnosti Lufthansa Carsten Spohr na tlačovej konferencii, kde informoval o zmenách vo vyšetrovaní leteckej nehody lietadla Airbus A320.

Lufthansa v reakcii na tragédiu oznámila bude spolupracovať s úradmi a skupinou zastrešujúcou pilotov s cieľom preveriť ich výcvik a výberové postupy. „Máme všetku dôveru v tento výcvikový proces, ktorý bol skúšaný a testovaný desaťročia, avšak pozrieme sa na to, čo by sa dalo spraviť lepšie pri výberoch a výcvikoch,“ uviedol vo štvrtok výkonný šéf Lufthansy. Podľa jeho slov to spoločnosť prediskutuje s vlastnými expertmi, z odborníkmi národného výskumného centra pre letectvo a vesmír DLR, ministerstva dopravy ako aj zväzu pilotov Vereinigung Cockpit.

Lufthansa nevyžaduje, aby v kokpite boli vždy dve osoby. „U nás je povolené opustenie kokpitu na určitú dobu,“ povedal Spohr. Kapitán tak konal presne podľa toho, ako bol vyškolený. „Kapitán počkal, kým bude stroj v letovej výške a až potom opustil kabínu,“ doplnil. Lufthansa zatiaľ neuvažuje o zmene pravidiel, podľa ktorých by musela byť v kokpite pri odchode jedného z pilotov letuška. V Európe je toto pravidlo skôr výnimkou.

Spohr potvrdil, že príbuzných o záveroch vyšetrovania a hroznej príčine nešťastia informovala letecká spoločnosť. „Po tom, čo sme sa túto informáciu dozvedeli, zaistili sme, aby sa to príbuzní dozvedeli od nás, nie z médií,“ povedal.

Do Seyne-les-Alpes, ktoré sa nachádza neďaleko miesta nešťastia a z ktorého vyrážajú aj záchranárske tímy, už dorazili prvé autobusy s príbuznými obetí.

Kapitán sa márne dobýjal do pilotnej kabíny

Ako prvý priniesol informácie o záveroch z čiernej skrinky denník The New York Times. „Ten človek vonku ľahko klope na dvere, ale nikto sa neozýva,“ opísal záznamy nemenovaný člen vyšetrovacieho tímu. „A potom udrie na dvere silnejšie, ale stále žiadna odpoveď. Až do konca nikto nezareagoval.“ Podľa vyšetrovateľa je na zázname počuť, že sa márne pokúša vyraziť dvere. Od teroristických útokov zo septembra 2001 je z bezpečnostných dôvodov nemožné otvárať dvere pilotnej kabíny zvonku.

Pasažieri až do posledného okamihu o kritickej situácii nevedeli, na letovom záznamníku počuť zdesené výkriky cestujúcich až tesne pred dopadom.

Nebolo možné spustiť klesanie lietadla omylom

Správu potvrdil na tlačovej konferencii francúzsky žalobca Brice Robin. „Kopilot nepovedal vôbec nič, keď bol sám v kabíne, počuli sme jeho dýchanie, dýchal normálne, neznel, že by mal napríklad problémy so srdcom,“ spresnil Robin.

Kapitán letu odišiel na toaletu po tom, čo ukončil stúpanie a dosiahol svoju letovú výšku. Podľa záznamu z čiernej skrinky BBC označila správanie sa druhého pilota na začiatku letu ako úctivé, neskôr vraj začal byť voči kapitánovi, ktorý mu dával inštruktáž pre pristátie v Düsseldorfe, odmeraný.

„Kopilot Andreas Lubitz zámerne nechal lietadlo klesať, teda umožnil to, že lietadlo začalo padať. Nemal k tomu žiadny dôvod. Nemal ani dôvod brániť hlavnému pilotovi vstúpiť do kabíny. Nemal ani dôvod nezadať kód, ktorý by zaistil, že má lietadlo prioritu pred ostatnými strojmi,“ tvrdí žalobca.

Podľa vyšetrovateľov nie je možné, aby Lubitz spustil klesanie lietadla omylom, tlačidlo sa muselo cielene otočiť. Lietadlo pritom celú dobu očividne letelo na autopilota. Robin vyhlásil, že kopilot zámerne kapitána nevpustil do kokpitu. Kapitál odovzdal kopilotovi riadenie, keď odišiel na toaletu. V tom čase letel stroj na autopilota, v tomto režime očividne zotrval až do pádu. Kopilot mal podľa vyšetrovateľov „evidentnú vôľu zničiť lietadlo“.

Vyšetrovatelia tiež informovali, že pilot nemal žiadne záznamy o možných kontaktoch na teroristov. Tvrdí, že nič nenasvedčuje tomu, že by šlo o teroristický čin.

Policajti strážia dom v nemeckom Montabaur, v... Foto: SITA/AP, Michael Probst
lietadlo, Nemecko, Andreas Lubitz, Germanwings Policajti strážia dom v nemeckom Montabaur, v ktorom žil kopilot Andreas Lubitz. Podľa francúzskych vyšetrovateľov práve on zapríčinil nehodu lietadla, v ktorom zahynulo 150 ľudí.

Čiernu skrinku zaznamenávajúcu hovory v kokpite objavili pátracie tímy už v deň nehody. Airbus A320 nemeckých nízkonákladových aeroliniek Germanwings nad Francúzskom začal v utorok dopoludnia náhle klesať z cestovnej hladiny takmer 12 000 metrov nad morom do dvoch tisíc metrov, kde narazil do hôr. Piloti nevyslali žiadny núdzový signál. To urobilo až francúzske riadenie letovej prevádzky.

Záchranári v priebehu stredy našli prvé pozostatky obetí a teraz v ťažko prístupnej oblasti francúzskych Álp pokračujú so zabezpečovaním miesta havárie a hľadaním zostávajúcej druhej čiernej skrinky s technickými údajmi o lete.

Hľadanie obetí havárie lietadla a ich identifikácia na základe testov DNA potrvá niekoľko týždňov, až potom si príbuzní budú môcť telá obetí prevziať. Podľa francúzskeho prokurátora Bricea Robina nie je možné telá obetí odovzdávať príbuzným postupne. Vysvetlil, že podľa predpisov je nutné identifikáciu najskôr úplne dokončiť.

Graf znázorňujúci, ako zostupovalo lietadlo spoločnosti Germanwings

Letecké zábery zachytávajú trosky lietadla...
Lietadlo sa po náraze rozletelo na malé kusy,...
+21Pátracím tímom sa ešte v utorok podarilo nájsť...

Po atentátoch 2001 sa do kokpitu nedá preniknúť len tak ľahko

Po teroristických útokoch na Spojené štáty z 11. septembra 2001 letecké spoločnosti sprísnili bezpečnostné opatrenia v lietadlách. Znemožnili aj jednoduché otvorenie dverí kokpitu z kabíny.

Predtým nie veľmi pevné dvere podľa serveru popularmechanic­s.com vystužili napríklad kevlarom, takže sú nepriestrelné a odolné proti vyvráteniu. Podľa spoločnosti Airbus majú piloti k dispozícii aj kameru, ktorou dianí za dverami môžu sledovať.

Dvere k pilotom sa musia zabezpečiť a uzamknúť zakaždým, keď sa uzavrú tlakové nástupné dvere do kabíny, a cestujúci sa pri nich nesmú pohybovať. Niektoré lietadlá sú navyše vybavené dvojitými dverami do kokpitu, teda akousi prechodovou komorou, aby prípadný útočník nemohol dvere jednoducho rozraziť vo chvíli, keď ich niekto z pilotov otvára.

David Kaminski-Morrow z leteckého portálu Flightglobal uviedol, že je bežné na vstup do uzamknutého kokpitu zadať kód. Vnútri je ale západka, ktoro môže pilot vstup do kokpitu jednoducho zablokovať.

Denník The Sydney Morning Herald citoval nemenovaného pilota Airbusu A320, teda rovnakého stroja, ktorý sa v utorok zrútil vo francúzskych Alpách. Podľa neho nie je možné sa do kokpitu dostať, pokiaľ to ľudia vnútri nebudú chcieť. „Ak človek na druhej strane dverí povie nie, dovnútra sa nedostanete,“ povedal. Dodal, že vystuženie dverí neumožňuje ani ich rýchle vyrazenie.

Podľa nemeckého odborového zväzu pilotov Vereinigung Cockpit existuje pre výnimočné prípady technická možnosť, ako kokpitové dvere otvoriť zvonku. Núdzový postup je ale v závislosti na naprogramovaní spojený s časovým zdržaním v dĺžke sekúnd či až minút, čo otvorenie predlžuje. Pokiaľ ale vstup pilot zvnútra zablokuje, otvorenie nie je možné.

Nie všetky letecké spoločnosti majú rovnaké bezpečnostné opatrenia. Niektoré k ochrane kokpitu pristupujú voľnejšie. Mimoriadne prísne sú podľa serveru Politico nariadenia izraelských aeroliniek El Al, ktoré vyžadujú uzamknúť kokpit ešte pred tým, než nastúpi prvý pasažier. Vstup k pilotom je možné znovu otvoriť až potom, čo lietadlo opustí posledný cestujúci.

Piloti aeroliniek Spojených štátov nemôžu zostať v kokpite sami. Štandardný postup, keď jeden z pilotov chce odísť napríklad na toaletu, podľa AP udáva, že v kokpite s druhým pilotom zostane do jeho návratu letuška. Šéf amerického Úradu pre bezpečnosť v doprave (TSA) John Magaw po atentátoch v roku 2001 v rozhovore so CNN varoval pred prílišnými bezpečnostnými opatreniami. Obavy vyslovil predovšetkým z takého uzamknutia kokpitu, keď nebude možné dostať sa do neho z vonku, ak sa niečo prihodí. Portál popularmechanic­s.com pripomenul, že Magawove pripomienky aerolinky aj piloti odmietali s tým, že lietadlá sú schopné v prípade núdze pristáť automaticky aj bez ľudského zásahu.

396 debata chyba
Viac na túto tému: #letecká havária #Germanwings