Posledné sekundy: Otvor tie prekliate dvere! kričal kapitán na Lubitza

Situácia na palube lietadla Germanwings, ktoré sa v utorok zrútilo vo francúzskych Alpách, bola niekoľko minút pred haváriou veľmi dramatická.

29.03.2015 17:00
Francúzsko, lietadlo, Germanwings Foto: ,
Záchranári vyzdvihujú telá obetí z miesta nešťastia, ich identifikácia však bude veľmi komplikovaná a dlhá, keďže sú veľmi poškodené.
debata (81)

Kapitán sa zúfalo dobýjal do kokpitu a prosil druhého pilota, aby otvoril dvere, kým pasažieri prepadali panike. Vyplýva to z prepisu zvukového záznamu z pilotnej kabíny, ktorý v nedeľu zverejnil nemecký denník Bild.

„Preboha, otvor tie dvere! Otvor tie prekliate dvere!“ Tieto vety kričal kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na svojho druhého pilota, keď sa pokúšal dostať do kokpitu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Len pritom až do odchodu kapitána na toaletu prebiehal úplne rutinne.

Lubitz vyzýval pilota, aby odskočil na toaletu

Podľa denníka Bild je na zázname najskôr počuť, ako sa Sondheimer cestujúcim ospravedlňuje za to, že lietadlo štartuje s 26 minútovým meškaním a sľubuje im, že sa počas letu bude snažiť toto meškanie čo najviac dohnať. Potom dvadsať minút pokojne konverzuje s Lubitzom, ktorý ho vyzýva, že si môže kedykoľvek odskočiť, keďže to nestihol v Barcelone.

Vyšetrovatelia dúfajú, že ešte nájdu druhú... Foto: Reuters, GONZALO FUENTES
Francúzsko, lietadlo, Germanwings Vyšetrovatelia dúfajú, že ešte nájdu druhú čiernu skrinku, ktorá zaznamenáva technické parametre letu lietadla.

O 10.27 h lietadlo vystúpilo do cestovnej výšky 11 600 metrov a kapitán Lubitza vyzval, aby sa začal pripravovať na pristátie v Düsseldorfu. Keď druhý pilot dokončil kontrolnú procedúru, uistil kapitána, že môže kokpit opustiť. Po dvoch minútach je už počuť Sondheimera, ako odovzdáva Lubitzovi velenie so slovami „Môžeš to prevziať“.

O 10.29 h letové radary zaznamenali, že lietadlo začalo klesať. Počas prvej minúty zostúpilo o 100 metrov, počas ďalšej minúty už stratilo 550 metrov z pôvodnej výšky. O 10.32 h sa lietadlo snažili kontaktovať letoví dispečeri, ale nedostali žiadnu odpoveď. V tú chvíľu sa v kokpite rozozvučal aj automatický alarm upozorňujúci na náhle klesanie.

Pasažieri v posledných chvíľach panicky kričali

Vzápätí je počuť hlasné rany, pravdepodobne dôsledok toho, ako sa kapitán snaží dostať do kabíny. „Preboha, otvor tie dvere!,“ kričí kapitán a v zázname možno rozoznať aj prvé výkriky cestujúcich. O 10.35, keď je lietadlo vo výške 2 100 metrov, je počuť ďalšiu sériu hlasných kovovo znejúcich zvukov. Francúzski vyšetrovatelia už pred niekoľkými dňami uviedli, že kapitán sa pokúšal zablokované pancierové dvere otvoriť aj pomocou sekery. Po minúte a pol sa v kokpite rozozvučalo ďalšie automatické varovanie, ktoré vyzývalo pilotov, aby začali stúpať.

Francúzski záchranári prehľadávajú trosky... Foto: Reuters, GONZALO FUENTES
Francúzsko, lietadlo, Germanwings Francúzski záchranári prehľadávajú trosky lietadla.

O 10.38 h je okrem motorov na zázname jasne počuť dych druhého pilota, ktorý je inak úplne potichu, o dve minúty neskôr lietadlo za panického kriku cestujúcich narazí krídlom do horského úbočia a roztrieska sa na kusy.

Vyšetrovanie pádu lietadla, pri ktorom zahynulo všetkých 150 ľudí na palube, sa v posledných dňoch sústredilo najmä na osobu druhého pilota Andreasa Lubitza. Nemecká prokuratúra v piatok uviedla, že mladý muž mal zdravotné problémy, bol pod trvalým dohľadom lekárov, ale svoju chorobu pred zamestnávateľom tajil. Nemecká médiá prišli s informáciami, že sa liečil u psychiatrov a neurológov, údajne mal aj problémy so zrakom.

Aj keď panuje podozrenie, že druhý pilot naviedol airbus k zemi úmyselne, vyšetrovatelia stále nevylúčili ako príčinu pádu aj technickú poruchu.

Samovražedné prípady pilotov s lietadlami

26. september 1976: Sovietsky pilot sa zmocnil menšieho lietadla Antonov An-2. Po vzlietnutí namieril stroj na zástavbu obytných domov v Novosibirsku, ktoré bolo najväčším mestom v krajine po Moskve a Leningrade. Rozhodol sa pomstiť bývalej manželke za to, že sa s ním rozviedla. Bývala v jednom z domov, na ktoré zaútočil, ale jeho pomstu prežila. Pri náraze lietadla zomrel ohrdnutý muž, zahynulo aj jedenásť osôb na zemi. Podľa historikov to bol prvý prípad jednoznačne samovražedného počínania pilota v dejinách civilného letectva.

9. február 1982: Lietadlo DC-8, ktoré v Japonsku smerovalo z Fukuoky, sa chystalo pristáť v cieli v Tokiu. Kapitán šokoval zvyšok posádky, keď vypol motory a potlačil riadenie, čím sklopil stroj k zemi. Kopilot a palubný technik sa snažili znovu získať kontrolu nad strojom, ale už nemali šancu zvládnuť pristávací manéver. Lietadlo havarovalo v plytkých vodách Tokijského zálivu vo vzdialenosti 300 metrov od letiska. Zahynulo 24 osôb, 150 prežilo s vážnymi zraneniami. Kapitán medzi zabitými nebol. Ukázalo sa, že trpel halucináciami a depresiami. Nešiel do väzenia. Podľa súdnoznaleckého posudku mal Japonec natoľko závažnú duševnú poruchu, že v danej chvíli nedokázal vyhodnotiť dôsledky svojho konania.

7. apríl 1994: Nákladné lietadlo v USA prevážalo elektroniku z Memphisu do San José. Do stroja McDonnell Douglas DC-10–30 nastúpil aj palubný inžinier, ktorý v ten deň nemal službu (v minulosti bol vojenský pilot). V puzdre na gitaru prepašoval niekoľko veľkých kladív. Najprv sa pokúsil znefunkčniť zvukový nahrávač v kokpite, aby zahladil stopy násilia počas letu. Napadol troch členov posádky, ktorým spôsobil ťažkú ujmu na zdraví, ale podarilo sa im premôcť ho a bezpečne sa vrátiť do Memphisu. Americký útočník uzavrel životnú poistku na 2,5 milióna dolárov, lebo po rozvode nechcel, aby deti upadli do života v chudobných pomeroch (navyše zamestnávateľ sa ho chystal prepustiť). Chystanú samovraždu chcel fingovať ako haváriu. Súd ho poslal za mreže na doživotie.

19. december 1997: Let z Jakarty do Singapuru sa po polhodine skončil tragicky – zahynulo všetkých 104 osôb na palube. V okamihu, keď Boeing 737–300 dosiahol stanovenú letovú hladinu, stroj začal strmhlavo klesať. Indonézski vyšetrovatelia dospeli k názoru, že jasná príčina sa nedá určiť, ale americkí experti pripísali vinu kapitánovi. Pravda je zjavne na strane odborníkov z USA. Indonézsky kapitán vypol nahrávanie letových údajov a hovorov. Kapitán stratil na trhoch s akciami veľa peňazí, uzatvoril životnú poistku na 600-tisíc dolárov, ktorú by dostala jeho rodina zvyknutá na luxusný životný štýl.

31. október 1999: Boeing 767–300 letel z Los Angeles do Káhiry. Po medzipristátí v New Yorku sa vymenili piloti, keď stroj vystúpil do určenej letovej hladiny. Kapitán, ktorý bol na toalete, sa rozbehol do kokpitu, pretože lietadlo strmo klesalo. Druhý pilot ho totiž zámerne preklopil nosom k zemi. Kapitán dokázal prevziať riadenie, ale lietadlo sa nakoniec zrútilo do Atlantického oceánu. Egypťan sa zrejme rozhodol pre samovraždu, lebo mal problémy v súkromnom živote a zamestnávateľ mu dal najavo, že už s ním nebude počítať. Pád neprežil nikto z 217 ľudí na palube.

29. november 2013: Embraer 190 odštartoval z Mozambiku do Angoly. Keď druhý pilot opustil kokpit, kapitán trikrát zmenil letovú hladinu. Z výšky 11 582 metrov ju Mozambičan nastavil na konečných 180 metrov. Čierne skrinky zaznamenali, ako kopilot márne búcha na dvere kabíny, ale kolega mu neotvoril. Vyšetrovatelia oznámili, že mal jasný úmysel havarovať. Motív samovražedného správania zostal neznámy. Zahynulo všetkých 27 pasažierov a 6 členov posádky.

Zdroje: news.aviation-safety.net, wikipedia

81 debata chyba
Viac na túto tému: #Francúzsko #lietadlo #Germanwings