Ruská správa o MH17 protirečí verzii medzinárodného tímu

Ruská štátna spoločnosť na výrobu rakiet Almaz-Antej na tlačovej konferencii v Moskve informovala, že jej vlastné vyšetrovanie kauzy lietadla typu Boeing malajzijskej leteckej spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré spadlo v júli 2014 na východe Ukrajiny počas letu MH17, protirečí záverom holandských vyšetrovateľov. Tí by mali svoju správu zverejniť v utorok popoludní.

13.10.2015 12:09
debata (226)

Generálny riaditeľ koncernu Jan Novikov hovoril o výsledkoch ďalšej vlastnej analýzy tragédie, Almaz-Antej totiž podobnú predložil aj v júli. Firma urobila modelovú simuláciu, ako aj simuláciu naživo, pri ktorej bolo použité vyradené lietadlo IL-86, veľkosťou podobné boeingu, približuje agentúra AP.

Z oboch simulácií a analýzy ich výsledkov vyplýva, že pri zásahu lietadla raketou zasiahla submunícia celý trup lietadla od kabíny pilota po chvost, pričom nie zvonku, ale zvnútra, uviedla agentúra RIA Novosti. Experti koncernu tiež oznámili, že raketa, ktorou bolo lietadlo zostrelené, nemohla byť vypálená z obce Snižne, ako to tvrdili predstavitelia Ukrajiny.

Výsledky modelovej simulácie havárie boeingu potvrdzujú, že lietadlo nezostrelili proruskí povstalci, ale že strela bola vypálená z územia kontrolovaného provládnymi silami – z oblasti obce Zaroščenske.

„Dnes môžeme jednoznačne vyhlásiť, že ak bol boeing zostrelený z raketového systému Buk, potom to bola raketa 9M38 (vypálená) zo strany obce Zaroščenske,“ uviedol Novikov. Dodal, že tento typ rakety sa vyrábal za čias existencie ZSSR. S výrobou sa prestalo v roku 1986 a vo výzbroji ruských ozbrojených síl nie je.

Koncern Almaz-Antej, ktorý je výrobcom raketových systémov Buk, analyzoval aj fotografie vyšetrovacej komisie a prišiel k záveru, že poškodená bola nielen kabína lietadla, ale aj krídlo s ľavým stabilizátorom, uviedol poradca generálneho konštruktéra firmy Michail Malyševskij.

„Na základe analýzy všetkých prvkov sme dospeli k záveru, že hlavná časť submunície sa pohybovala pozdĺž korpusu lietadla. Krídlo a časť ľavého stabilizátora boli tiež zasiahnuté a majú poškodenia, ktorých rozmery umožňujú konštatovať, že ich spôsobil šrapnel rakety komplexu Buk,“ vysvetlil Malyševskij.

Predstavitelia koncernu ďalej uviedli, že simuláciou sa im podarilo dokázať, že ak by raketa bola vypálená z obce Snižne, ako to tvrdia medzinárodní vyšetrovatelia, šrapnely by nemohli zasiahnuť motor a ľavé krídlo lietadla.

Malyševskij to novinárom vysvetlil pomocou prezentácie. Spresnil, že na základe 3D simulácie sa zistilo, že ak by bola raketa vypálená zo Zaroščenského, ľavý motor by zasiahlo najmenej 22 šrapnelov. Pri vypálení rakety zo Snižného by motor a krídlo nemohol zasiahnuť žiaden. Lietadlo Boeing 777–200ER spoločnosti Malaysia Airlines, letiace na linke MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpuru, sa zrútilo 17. júla 2014 na východe Doneckej oblasti na Ukrajine. Zahynulo všetkých 283 cestujúcich a 15 členov posádky. Na palube boli občania desiatich štátov, pričom väčšina z nich bola z Holandska, preto sa Holandsko aj ujalo vyšetrovania prípadu.

Ako príčina nešťastia sa uvádzal zásah lietadla raketou zem-vzduch alebo vzduch-vzduch. Zo zostrelenia lietadla sa navzájom obvinili Ukrajina i proruskí povstalci, ktorí na východe Ukrajiny vyhlásili samozvané republiky.

Bezpečnostná rada OSN vlani 21. júla vyzvala na nezávislé vyšetrenie tragédie. Odvtedy predstavitelia Ruska neraz upozorňovali na pôsob, akým sa nešťastie vyšetruje, a aj na to, že vyšetrovatelia ignorujú fakty, ktoré im ruskí odborníci predkladajú, konštatovala agentúra TASS.

Podľa agentúry AP ruský štátny koncern oznámil, že je pripravený poskytnúť svoje zistenia aj medzinárodným vyšetrovateľom.

226 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #Ukrajina #zostrelené malajzijské lietadlo #MH17