Rok 2015: VW otriasol celým automobilovým priemyslom

V septembri sa prevalil jeden z najväčších škandálov v automobilovom priemysle. Jeho hlavným aktérom je nemecký Volkswagen, ktorý v čase prepuknutia škandálu zastával pozíciu najväčšieho výrobcu áut na svete s tesným náskokom pred Toyotou. Americká Agentúra pre ochranu životné prostredia (EPA) obvinila koncern VW z manipulácie s emisiami jeho automobilov s naftovými štvorvalcovými motormi.

31.12.2015 10:00
demonštranti, Volkswagen Foto:
Aktivisti demonštrovali pred vchodom do závodu Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu.
debata (2)

Škandál spustil lavínu, ktorá zasiahla celý automobilový priemysel. Podozrenia z neplnenia emisných limitov padli aj na iných automobilových výrobcov. Zároveň podporil prichádzajúci koniec európskej obľúbenosti naftových motorov. Európski motoristi sa obracajú stále viac na benzínové pohonné jednotky.

Podľa prvých informácií automobilka používala vo svojich vozidlách softvér, ktorý zatajoval reálne množstvo vyprodukovaných emisií. Softvér mal pri bežnej prevádzke vypínať kontrolu emisií, čím dochádzalo až k 40-násobnému prekročeniu povolených limitov. EPA rozhodla, že VW musí do servisov v USA volať pol milióna automobilov. Okrem toho mu na danom území hrozila pokuta vo výške 18 miliárd dolárov. Pod tlakom začínajúceho sa škandálu klesla cena akcií o 20 percent. Problémy sa mali týkať niektorých vozidiel s naftovým motorom, ktoré boli predané po roku 2008. Vyšetrovanie vozidiel koncernu VW sa neviedlo len v USA. Dodržiavanie emisných limitov začali skúmať aj niektoré európske krajiny a samotná Európska únia.

Na hranici technických možností

Podozrenie z manipulácie s emisiami krátko po prevalení škandálu padlo aj na automobilku BMW, ktorá však dané špekulácie odmietla. Aj napriek tomu však automobilka zažila krátkodobý prepad hodnoty akcií približne o 14 percent.

Nemecký koncern sa k manipuláciám priznal a ospravedlnil sa za ne. Jeho hlavným cieľom je získať späť stratenú dôveru zákazníkov. Volkswagen priznal, že problém sa na celom svete môže týkať celkovo až 11 miliónov automobilov. Akcie nemeckého koncernu sa prepadli o 37 percent v porovnaní s hodnotou, ktorú dosahovali pred prevalením škandálu. Pod tlakom udalostí bol nútený odstúpiť aj šéf celého koncernu Martin Winterkorn, ktorý tvrdil, že o manipuláciách nevedel. Na jeho miesto nastúpil Matthias Müller, doterajší šéf značky Porsche patriacej do koncernu.

Pod tlakom udalostí bol nútený odstúpiť aj šéf... Foto: SITA/AP, JOERG SARBACH
Martin Winterkorn Pod tlakom udalostí bol nútený odstúpiť aj šéf celého koncernu Martin Winterkorn.

Problémy s emisiami sa týkali štvorvalcových naftových motorov EA 189, podliehajúcich norme Euro 5. Koncern montoval dané motory do mnohých typov svojich značiek. Dotknutá pohonná jednotka sa nachádza vo vozidlách značiek Volkswagen, Audi, Škoda alebo Seat. Problémy sa týkajú motorov s objemami 1,2 litra, 1,6 litra a 2,0 litra. Okrem hroziacich pokút sa VW musí vyrovnať aj so žalobami od samotných zákazníkov, ktoré prichádzajú z USA alebo Európy.

Sporným softvérom sa nakoniec ukázala byť riadiaca jednotka motora, ktorá v čase testovania vozidla na emisie uviedla motor do akéhosi šetriaceho režimu, keď produkoval menej emisií. V reálnej premávke tento režim nebol aktívny. Pri bežných emisných kontrolách softvér aktívny nebol a stanice technickej kontroly ho nemali šancu odhaliť. Naftové motory sa dostávajú na hranice svojich technických možností pre plnenie prísnych emisných limitov. Práve preto sa výrobcovia postupne viac sústreďujú na benzínové agregáty.

Z celkového počtu 11 miliónov postihnutých vozidiel vyrobila až 1,2 milióna česká Škoda. Zmanipulované automobily sa nachádzajú v celej Európe. Na Slovensku sa nachádza približne 46-tisíc automobilov, ktoré spĺňajú emisnú normu len vďaka spornému softvéru.

Predaj naftových automobilov značky VW postupne zakazovali mnohé krajiny po celom svete. Španielska vláda žiadala od Seatu vrátenie dotácie na podporu predaja vozidiel šetrnejších k životnému prostrediu. Nemecký koncern vyčlenil na riešenie emisného škandálu 6,5 miliardy eur.

Podozrivé sú aj ďalšie značky

Podvádzanie v emisných testoch umožnili nedokonalé pravidlá testovania. Kým v Európskej únii sa produkcia emisií zisťuje v laboratórnych podmienkach, v reálnej premávke sa môžu výrazne odlišovať. Únia preto pripravila nový druh testov, ktorý by mal zohľadniť podmienky v reálnej premávke. Do účinnosti vstúpia od budúceho roka. Ak však automobilky chcú predávať v Európe obľúbené vozidlá s naftovými motormi, musia testy splniť za každú cenu.

Nemecký autoklub ADAC vo svojich testoch odhalil, že nielen vozidlá VW v skutočnosti produkujú viac emisií. Neplnenie emisných limitov sa týkalo vozidiel značiek Renault, Hyundai, Citroën, Fiat alebo Volvo.

zväčšiť Novým šéfom koncernu sa stal Matthias Müller,... Foto: SITA/AP, Michael Sohn
Matthias Müller, Volskwagen Novým šéfom koncernu sa stal Matthias Müller, doterajší šéf značky Porsche patriacej do koncernu.

Následne padli podozrenia, že podobný softvér bol nainštalovaný aj vo väčších naftových šesťvalcových motoroch s objemom 3 litre. Tieto pohonné jednotky používa napríklad VW Touareg, ktorý sa vyrába v bratislavskom závode VW. Prítomnosť softvéru sa nakoniec vo vozidlách potvrdila. VW však uviedol, že program aktívny nebol a neovplyvňoval činnosť motora ani počas emisných testov.

Samotný VW zakázal predaj vozidiel s motorom EA 189. V predajniach však v drvivej väčšine prípadov je už nástupca danej pohonnej jednotky, ktorý spĺňa normu Euro 6. Predaj vozidiel s motormi EA 189 zakázali aj Švajčiarsko, Taliansko alebo Belgicko.

Milióny áut musia povinne do servisov

Nemecký spolkový úrad pre motorovú dopravu (KBA) požadoval od koncernu riešenie, ktoré opraví motory jazdiace po európskych cestách. VW bude musieť do servisov zvolať milióny vozidiel. Mnoho vodičov však neplánuje absolvovať zvolávaciu akciu. Produkciu emisií ich automobilov nepovažujú za dôležitú a nechcú si do motorov dať zasahovať. KBA nakoniec rozhodol, že absolvovanie zvolávacej akcie v Nemecku bude povinné. Na Slovensku sa zatiaľ úrady k zvolávacej akcii stavajú alibisticky a stále nie je jasné, či zvolávacie akcie budú povinné aj u nás.

Volkswagen však váhal s predstavením opráv pre dotknuté motory. Existovali obavy, že servis niektorých agregátov bude taký nákladný, že koncern tieto autá od majiteľov radšej spätne vykúpi a dá im zľavu na následnú kúpu nového auta. Vykúpené vozidlá by mohol predať v krajinách, kde neplatia prísne emisné limity ako v Európe.

Špekulácie takisto hovorili o výmene vstrekovačov, katalyzátorov alebo dodatočnej montáži systému na vstrekovanie močoviny do výfukového potrubia, ktorý využívajú drahšie pohonné jednotky. Nemci nakoniec predstavili jednoduché a lacné riešenie, ktorým umelo priškrtia motor. Motor dostane nový usmerňovač vzduchu, čo je akási sieťka v saní pred váhou vzduchu, ktorá zmenší priemer sacieho potrubia za filtrom až o 40 percent. Priškrtenie motora má priniesť zníženie vírenia vzduchu, a tým aj spresnenie údajov o jeho hmotnosti pri vstupe do valcov. Nesprávne údaje vedú k väčšiemu objemu vzduchu, a teda aj prebytku kyslíka vo valcoch, čo spôsobuje pri spaľovaní nárast hodnôt NOx.

Okrem toho VW zvýši vstrekovacie tlaky a upraví riadiacu jednotku motora. Úpravy však môžu spôsobiť, že vozidlá pri rovnakom výkone budú dosahovať vyššiu spotrebu. Servisné zásahy by nemali trvať viac ako hodinu. Náklady na úpravu jedného auta nepresiahnu 10 eur. Plán koncernu odobril aj nemecký úrad KBA.

VW začne zvolávať motory s objemom 2,0 litra v marci budúceho roka. Menšie s objemom 1,6 litra prídu na rad až v septembri. Najmenej postihnutých motorov má objem 1,2 litra, o ktorých zvolávaní koncern ešte nerozhodol.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #automobilka Volkswagen #emisný škandál #Ročenka 2015