Pacienti môžu platiť. Dobrovoľne

Vyšetrovať musia bezplatne, plus pokuta 2 100 eur. Taký je verdikt bratislavskej župy, ktorá od vlani preverovala sťažnosti pacientov na polikliniku ProCare. Nespokojnosť pacientov spustili poplatky za tzv. manažovanie. Vedenie firmy tvrdí, že išlo o nedorozumenie, ktoré už napravili. Dodalo, že právne predpisy dodržiavajú.

16.02.2016 14:00
cakaren, nemocnica, pacient Foto: ,
Ak poplatky pacienti uhrádzajú dobrovoľne, ide o ich slobodné rozhodnutie a zákon porušený nie je.
debata (10)

Súkromná poliklinika ProCare v Bratislave ponúka v mesačnom programe za 89 eur pre svojich klientov napríklad komplexný manažment pacienta, využitie služby recepcie, callcentra aj počas víkendu, sms notifikáciu pred vyšetrením. Od tých, ktorí nechcú takýto program a potrebujú jedno vyšetrenie raz za čas, by poplatky pýtať nemala. Ľudia, ktorí sa na úrad kraja obrátili, tvrdili opak.

„Na základe podnetu od pacientov bola vykonaná kontrola v predmetnom zdravotníckom zariadení a na základe tejto kontroly sa začalo správne konanie, ktoré už bolo ukončené,“ povedala tlačová tajomníčka Bratislavského samosprávneho kraja Veronika Benadiková. Pacient sa sťažoval, pretože poliklinika od neho žiadala peniaze za vyšetrenie. Najskôr mal na recepcii zaplatiť či objednať si program, až potom ho vzal lekár do ambulancie.

Šéf siete polikliník ProCare Marek Duban poukazuje, že pokuta vo výške 2 100 eur sa týka len dvoch individuálnych pochybení v oblasti vyberania poplatkov a technického nedostatku pri zverejnení cenníka služieb. „Tieto pochybenia boli ihneď po ich zistení napravené a boli vyvodené dôsledky, ktoré boli následne ihneď aplikované v praxi,“ uviedol Duban.

Vedenie už preškolilo personál a keďže nedošlo k žiadnemu výberu poplatku, nie je ani dôvod na jeho vrátenie. Spoločnosť podľa Dubana funguje v súlade s platnou legislatívou a poskytnutie zdravotnej starostlivosti nepodmieňuje žiadnymi poplatkami.

Nejasnosti okolo poplatkov za manažovanie pacienta nie sú len v Bratislavskom kraji. Bojujú s nimi aj iné kraje. Napríklad Nitriansky, Banskobystrický či Košický.

Poriadok do poplatkov mala priniesť novela zákona o rozsahu zdravotnej starostlivosti, ktorá platí od apríla minulého roka. Podľa nej lekári, nemocnice či polikliniky nesmú vyberať peniaze za výkony, ktoré im uhrádza zdravotná poisťovňa. Zariadenia by tiež nemali pýtať rôzne poplatky za vstup do ambulancie. Ministerstvo zdravotníctva tiež vlani tvrdilo, že nebudú možné ani tzv. ročné poplatky. Všetko však funguje ďalej. Spoplatnené služby si zariadenia radia medzi nadštandard, s ktorým klient nemusí súhlasiť. Župy priznávajú, že niekedy majú problém určiť, či pacient platí za takéto služby dobrovoľne.

Lekár samosprávneho kraja, ktorý si neprial zverejniť svoje meno, poukazuje na to, že kliniky aj samotné ambulancie pacienta nepriamo dotlačia k tomu, aby od neho zinkasovali nejakú sumu, ktorá mu umožní nejaké výhody. Napríklad telefonické objednávanie, konzultácie. „Pri tomto zákone je problém zadefinovať to, za čo si poskytovatelia dávajú zaplatiť,“ dodal s tým, že tiež sa nedá jednoznačne určiť, ktorý paragraf hodnotí ročné poplatky ako nelegálne. Zákon podľa neho preto nie je dobrý.

Ministerstvo zdravotníctva pritom tvrdí, že legislatíva je jasná. „Poskytovanie zdravotnej starostlivosti nemôže byť podmieňované vyberaním poplatku. Ak pacienti platia preto, že bez zaplatenia poplatku by neboli ošetrení, ide o podmieňovanie poskytovania zdravotnej starostlivosti, a teda porušenie zákona,“ povedal hovorca rezortu Peter Bubla. Ak však tento „poplatok“ podľa neho pacienti uhrádzajú dobrovoľne, ide o ich slobodné rozhodnutie a zákon porušený nie je.

Advokát hodnotí právnu úpravu poplatkov v zdravotníctve ako nedostatočnú a nezrozumiteľnú. „Problém je možné vidieť najmä v tom, že stavia tak poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ako aj pacienta do pozícií, v ktorých sa necítia komfortne a sú nútení postupovať často na hrane právnej úpravy,“ reagoval Ivan Humenik z advokátskej kancelárie h & h PARTNERS.

Prezidentka Asociácie na ochranu práv pacientov Katarína Kafková poukazuje, že aj po novele zákona je v poplatkoch ešte väčší chaos. „Často sú vyššie, ako boli v minulosti, čo má vážny ekonomický dosah najmä na chorých, zdravotne ťažko postihnutých a ich rodiny,“ konštatuje Kafková. Snahou asociácie je, aby tento problém bol čo najskôr legislatívne riešený a aby boli ochránené skupiny najviac ohrozených pacientov.

Asociácia preto žiada vrátiť poplatok za prednostné vyšetrenie a stanovenie jeho maximálnej ceny. Zákony by sa mali podľa nej meniť tak, aby ochránili pacientov pred nadmernými platbami u lekárov.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #pacienti #poliklinika #ProCare