Čiernu skrinku ruského stroja previezli do Moskvy

Pátracie tímy našli čiernu skrinku so záznamami o lete z ruského lietadla, ktoré v nedeľu spadlo s 92 ľuďmi na palube do Čierneho mora. Stroj, v ktorom cestovalo niekoľko desiatok členov svetoznámeho súboru Alexandrovovci, bol na ceste z Moskvy do Sýrie a zrútil sa krátko po štarte zo Soči, kde mal medzipristátie. Skrinku s údajmi o lete už previezli na analýzu do Moskvy.

27.12.2016 07:38 , aktualizované: 13:30
rusko, lietadlo, soči, alexandrov Foto: ,
Na snímke z ruskej televízie preprava čiernej skrinky so záznamami o lete z lietadla, ktoré v nedeľu spadlo s 92 ľuďmi na palube do Čierneho mora.
debata (297)

Takzvaná čierna skrinka podľa vyšetrovateľov nie je výrazne poškodená. Odovzdali ju centrálnemu výskumnému ústavu ruských leteckých síl v Ljubercy pri Moskve. „Po prvej ohliadke odborníci tohto ústavu usúdili, že je skrinka v uspokojivom stave,“ citovala agentúra TASS zdroj z ministerstva obrany. Podľa neho musia zariadenie najprv očistiť destilovanou vodou a až potom bude možné začať s analýzou záznamu.

Ruský skúšobný pilot Magomed Tolbajev agentúre Interfax povedal, že prvé informácie zo skrinky by mohli byť známe ešte dnes. Úrady však oznámili, že analýza môže trvať aj niekoľko týždňov.

Bežne sú v lietadlách skrinky dve, pričom jedna zachytáva technické údaje o lete a druhá konverzáciu z pilotnej kabíny. Oba záznamníky sa potom používajú na objasnenie príčin nehôd.

Vyšetrovanie pokračuje

Zatiaľ nič nenaznačuje, že na palube ruského vojenského lietadla, ktoré spadlo v nedeľu do Čierneho mora, nastal výbuch alebo požiar. S odvolaním sa na bezpečnostné zdroje to oznámila ruská agentúra TASS. Zdroj z bezpečnostných zložiek uviedol, že kapitán lietadla sa zrejme pokúsil pristáť na mori. Nasvedčuje tomu poškodenie zadnej časti stroja. Ruskí predstavitelia už skôr vylúčili, že príčinou nešťastia bol teroristický útok. Vyšetrovatelia sa prikláňajú k hypotéze, že za pádom stroja bola chyba pilota, nekvalitné palivo, alebo technická porucha.

Agentúra AP uviedla, že hoci sa Rusko snaží umlčať špekulácie o bombe na palube alebo zásahu raketou, odborníci na letectvo uvádzajú, že to, že pilot nehlásil žiaden technický problém a tiež veľká plocha, na ktorej sa nachádzajú telá a trosky, hovorí za možnosť výbuchu na palube.

Zbierajú dôkazy

Zatiaľ sa podľa ruských agentúr našli celé telá 12 mŕtvych a 156 častí ľudských tiel. Ruské ministerstvo obrany poprelo špekulácie kolujúce po internete, že doteraz nájdené telá mali na sebe záchranné vesty.

Ponorné plavidlá z lode Seliger a záchranné plavidlo Epron z čiernomorskej flotily našli vo vzdialenosti 1 600 až 4 500 metrov od pobrežia tri ďalšie kusy zrúteného lietadla. Je medzi nimi motor, pristávacie zariadenie a kryt lietadla, uviedlo ministerstvo obrany.

Na mieste, kde sa lietadlo zrútilo, podľa úradu pracuje takmer 100 potápačov a 14 ponorných plavidiel.

Pohreb s vojenskými poctami

Armádne lietadlo Tu-154 prepravovalo niekoľko desiatok členov speváckeho súboru Alexandrovovci, ktorí mali v Sýrii vystúpiť pre vojakov nasadených v bojoch.

Minister obrany Sergej Šojgu zároveň nariadil, aby pre tento súbor bolo v blízkej dobe vyčlenených 70 bytov pre nábor nových členov súboru. S rodinami obetí pracujú psychológovia. Agentúra TASS oznámila, že rodinám ponúkli možnosť „zvečniť pamiatku mŕtvych a pochovať ich na vojenskom cintoríne“. Pohreb s vojenskými poctami sa má konať na vojenskom cintoríne, ktorý sa nachádza na moskovskom severovýchodnom predmestí Mytišči.

Roman Volkov, kapitán havarovaného TU-154

Držiteľ prvej výkonnostnej triedy Volkov patril medzi najskúsenejších pilotov na Tu-154 v službách leteckých síl ruského ministerstva obrany. Nalietal viac ako 3 000 hodín. Posádka, ktorú riadil práve na tomto type lietadla, niekoľkokrát lietala do Sýrie. Využívali ju ako hlavný dopravný prostriedok na presun ruských leteckých posádok a obsluhy dislokovaných na základni Hmímím.
(ta)

Rusko pozastavilo prevádzku lietadiel TU-154

Rusko pozastavilo lety strojov TU-154, pokiaľ nebude objasnené nedeľňajšie nešťastie strojha tohto typu. Šéf letovej bezpečnostnej služby ruskej armády uviedol, že lietadlo, ktoré spadlo krátko po štarte zo Soči, bolo po technickej stránke v dobrom stave a naposledy prešlo technickou kontrolou v septembri. Pilot Roman Volkov údajne túto trasu letel už niekoľkokrát.

Letisko Soči – skúška nervov

Piloti charakterizujú medzinárodné letisko Soči ako „zložité“. Štart aj pristátie sa uskutočňujú vždy smerom na more, respektíve od mora. Vyžaduje si to kvalitnú predletovú prípravu posádok. Kvôli blízkosti hôr a mora nebolo možné vybudovať letisko na inom mieste. V minulosti sa štartovalo aj pristávalo už aj druhej strany, smerom od pohoria, medzi skaliskami. Vtedy, ak silný vietor neumožňoval využiť smer na more. „Bol to profesionálny cirkus. Mohli ho absolvovať iba špeciálne pripravované posádky. Po tom, čo počas priblíženia zo smeru horského masívu zaznamenali niekoľko mimoriadnych udalostí, túto možnosť zakázali,“ cituje portál Lenta Olega Smirnova, zaslúžilého pilota ZSSR.

Štart smerom na more je špecifický. Nie je to jednoduché hlavne v noci (havária Tu-154 sa stala ráno ešte za tmy). Morská hladina v tme totiž splýva s nebom a hviezdy svietia nielen hore, ale aj dole. Počas existencie letiska v Soči tento efekt zmiatol nejednu posádku. V takom prípade je nutné riadiť sa výhradne prístrojmi a veriť im.

„Zložitosť letiska spočíva aj v jeho špecifických poveternostných podmienkach. Stáva sa, že pristávací manéver sa uskutočňuje s vetrom do chrbta. V takom prípade s tým treba nevyhnutne rátať, aby stroju postačovala dĺžka pristávacej dráhy. Ak je v tomto prípade rýchlosť vetra vyššia ako päť kilometrov za sekundu, tak letisko neprijíma ani pri optimálnej viditeľnosti. V opačnom prípade by totiž stroje nestihli zabrzdiť kvôli vetru do chrbta,“ upozornil Smirnov s tým, že nebezpečenstvom je aj častý bočný vietor.

(ta)

297 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #lietadlo #čierna skrinka #Alexandrovovci #pád lietadla s Alexandrovovcami