India minula miliardy na modernizáciu vlakov, bezpečnosť pokrivkáva

Hoci sa počet železničných nehôd v Indii v posledných rokoch znížil, ich hlavnou príčinou zostáva vykoľajenie, píše denník The Guardian v súvislosti s piatkovou tragédiou vo východoindickom štáte Odiša, ktorá si vyžiadala takmer 300 mŕtvych a tisícku zranených. Vláda premiéra Naréndru Módího podľa denníka vynaložila miliardy na modernizáciu železníc, hlavným problémom je však aj naďalej bezpečnosť na tratiach.

04.06.2023 09:49
India vlaky zrážka Foto: ,
Záchranári pracujú na mieste nehody osobných vlakov v Balasore vo východoindickom štáte Odiša (Urísa) v sobotu 3. júna 2023. Účastníkmi zrážky sú vlak Howrah Superfast Express, smerujúci z Bangalúru do mesta Háura v štáte Západné Bengálsko, a rýchlik Coromandel Express, premávajúci medzi mestami Kalkata a Čennai. Niektoré médiá uvádzajú, že účastníkom zrážky bol aj nákladný vlak, v tom čase odstavený na inej koľaji.
debata

Žiadny železničný systém na svete sa nevyrovná indickej dráhe, píše britský denník na webe. Vlaky sú v tejto krajine, kde žije 1,4 miliardy obyvateľov, životne dôležitým spojením. Denne prepravia približne 13 miliónov cestujúcich za prácou, rodinou a zábavou v súpravách, ktoré sa podľa The Guardianu preplietajú na zhruba 64 000 kilometroch tratí, čo by stačilo na to, aby obišli celú Zem.

Piatková zrážka vlakov v štáte Odiša bola v Indii najhoršia v 21. storočí. Spôsobila ju chyba elektronického signalizačného systému, podľa agentúry AP to povedal indický minister železníc Ašvini Vaišnav. Podľa indickej agentúry ANI minister dodal, že úrady majú aj podozrivých, ktorí za nehodu nesú zodpovednosť. Na sociálnych sieťach pritom silnie kritika na adresu indickej vlády za nedostatočné investície do železničnej infraštruktúry a volanie po rezignácii ministra železníc.

Na snímke z dronu záchranári pracujú na mieste... Foto: TASR/AP, Arabinda Mahapatra
India vlaky zrážka Na snímke z dronu záchranári pracujú na mieste nehody osobných vlakov v Balasore vo východoindickom štáte Odiša (Urísa) v sobotu 3. júna 2023. Účastníkmi zrážky sú vlak Howrah Superfast Express, smerujúci z Bangalúru do mesta Háura v štáte Západné Bengálsko, a rýchlik Coromandel Express, premávajúci medzi mestami Kalkata a Čennai. Niektoré médiá uvádzajú, že účastníkom zrážky bol aj nákladný vlak, v tom čase odstavený na inej koľaji.

Počet železničných nehôd v Indii v posledných rokoch však podľa britského denníka klesal: zatiaľ čo v rokoch 2014 až 2015 sa stalo 139 nehôd, v rokoch 2019 až 2020 sa ich odohralo 55. Najčastejšie ide o vykoľajenie vlakov. Vlani sa však počet nehôd zvýšil o 37 percent a hoci si väčšina z nich nevyžiadala obete na životoch, rastú obavy o bezpečnosť, píše The Guardian.

Módího vláda minula miliardy na modernizáciu a vylepšenie železnice, vrátane plánu na jej stopercentnú elektrifikáciu do roku 2024, píše denník. Dráhy podľa neho tiež inštalujú systém, ktorý má zabrániť zrážkam vlakov, ten však zatiaľ funguje len na dvoch percentách tratí. Úrady potvrdili, že táto technológia musí byť ešte nainštalovaná na železničnej trase na východe krajiny, ktorá je jedným z najstarších a najvyťaženejších indických dopravných koridorov z hľadiska počtu cestujúcich a vlakov prepravujúcich ropu a uhlie.

Vlakové nešťastie / Vlaková nehoda / Vlak / Čítajte viac Zrážku vlakov v Indii neprežilo najmenej 288 osôb, stovky sú zranení. Čaputová zaslala sústrastný telegram

V poslednom čase úrady podľa denníka The Guardian vyčlenili rekordné finančné prostriedky na modernizáciu infraštruktúry a bezpečnosti, pričom osobitnú pozornosť venovali budovaniu nových moderných staníc a vysokorýchlostných elektrických vlakov inšpirovaných Japonskom. V sobotu mal Módí slávnostne otvoriť vysokorýchlostné spojenie medzi Bombajom a štátom Góa, ktoré je vybavené systémom zabraňujúcim zrážkam. Po piatkovom nešťastí úrady slávnosť zrušili.

Záchranári pracujú na mieste nehody vlakov v...
Záchranári pracujú na mieste nehody vlakov v...
+3Telá obetí na mieste nehody vlakov v Balasore...

Podľa odborníkov sa síce pozornosť sústredí na nablýskané modernizačné projekty, ale bezpečnosť zostáva pre indické železnice najväčším problémom. Na tratiach sa objavuje čoraz väčší počet vlakov, aby sa uspokojil dopyt, no počet zamestnancov sa nezvyšuje rovnakou mierou, čo vedie k väčšiemu tlaku na nich a v konečnom dôsledku aj k väčšiemu počtu ľudských chýb, píše The Guardian.

Indické železnice tvrdia, že piatková nehoda neodráža hlbšie problémy. „Táto otázka vyvstáva preto, že teraz došlo k jednej nehode. Keď sa však pozriete na údaje, zistíte, že už roky nedošlo k žiadnej väčšej nehode,“ uviedlo ministerstvo železníc.

debata chyba
Viac na túto tému: #vlakové nešťastie #India #nehoda vlaku